Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Put and Take, Guillou och skjuta lejon du valt på bild!

Featured Replies

Publicerat

Var det fler som såg Guillous jaktprogram från Sydafrika i veckan?

Fick mig tråkigt nog att tänka på Regnbågsfiske.....

I jaktprogramet visades det hur de jagade i hägn.

Det odlades en massa exempelvis Antiloper mm till "troféstorlek".

De släpptes ut - "jägaren" sköt, betala sedan efter hur stort han skjutit..

Guillou sköt själv någon bock ca fem meter från stängslet.

(Påminner alltför mycket om betonglaxfiske intill vattenkraftverk...)

Sedan fundera han på Lejon. Det går att fixa - sa "jaktledaren".

Möjligen går det att kalla honom "slaktledaren".

Här spåra det helt ur. Guillou fick titta på bilder - vilket lejon han skulle skjuta!

(Alltså vilket lejon som skulle bli utsläppt i hägnet)

Guillou tyckte själv inte om det. För mig kändes det som att de jagade på Skansen.

Jäkligt sorgligt. Men som vanligt finns motargument:

- De vilda djuren sparas...

Finns säkert fler för-argument. Och fler mot. Vanligt folk, vegetarianer, veganer och så vidare.

Det jag OCKSÅ stör mig på är att det påminner väldigt mycket om mitt regnbågsfiske.

Det ska vara hela fenor och stor fisk - annars är det ingen "trofé" (som svart man - stort lejon)

Vi fiskar i jättefina(läs jättedyra) fiskevatten för båge...

Men när jag får en riktigt stor regnbåge - skulle jag lika gärna kunna utbrista:

- Den här lyckades de odla stor...

Och så vidare...

Fick mig att funder på vad vi egentligen sysslar med. Varför håller jag på med annat än vild fisk?

Lik förbannat drömmer jag mig bort till ispimpel efter regnbåge till nästa helg...

Eller till utsatt röding - som möjligen, i bästa fall, växer till sig i sjön...

Var det inga andra som fick en olustig magkänsla?

www.superpuppan.se

Publicerat

Tänkte i precis samma spår, men slapp olustkänslorna ang. put-and-take (då jag i princip aldrig vistas vid sådana vatten)... dock fick det mig att ännu en gång fundera kring hur vettigt det egentligen är med C&R på ett stort antal fiskar per fiskepass...

Redigerad med jani

torrt, smått & grått

Publicerat

Var det fler som såg Guillous jaktprogram från Sydafrika i veckan?

Fick mig tråkigt nog att tänka på Regnbågsfiske.....

I jaktprogramet visades det hur de jagade i hägn.

Det odlades en massa exempelvis Antiloper mm till "troféstorlek".

De släpptes ut - "jägaren" sköt, betala sedan efter hur stort han skjutit..

Guillou sköt själv någon bock ca fem meter från stängslet.

(Påminner alltför mycket om betonglaxfiske intill vattenkraftverk...)

Sedan fundera han på Lejon. Det går att fixa - sa "jaktledaren".

Möjligen går det att kalla honom "slaktledaren".

Här spåra det helt ur. Guillou fick titta på bilder - vilket lejon han skulle skjuta!

(Alltså vilket lejon som skulle bli utsläppt i hägnet)

Guillou tyckte själv inte om det. För mig kändes det som att de jagade på Skansen.

Jäkligt sorgligt. Men som vanligt finns motargument:

- De vilda djuren sparas...

Finns säkert fler för-argument. Och fler mot. Vanligt folk, vegetarianer, veganer och så vidare.

Det jag OCKSÅ stör mig på är att det påminner väldigt mycket om mitt regnbågsfiske.

Det ska vara hela fenor och stor fisk - annars är det ingen "trofé" (som svart man - stort lejon)

Vi fiskar i jättefina(läs jättedyra) fiskevatten för båge...

Men när jag får en riktigt stor regnbåge - skulle jag lika gärna kunna utbrista:

- Den här lyckades de odla stor...

Och så vidare...

Fick mig att funder på vad vi egentligen sysslar med. Varför håller jag på med annat än vild fisk?

Lik förbannat drömmer jag mig bort till ispimpel efter regnbåge till nästa helg...

Eller till utsatt röding - som möjligen, i bästa fall, växer till sig i sjön...

Var det inga andra som fick en olustig magkänsla?

Skulle säga att det var genomtänkta och sunda funderingar. Håller med i det mesta.

Jag har dock inga synpunkter på p&t fiske efter båge/betonglax mm så länge man inte hycklar med det.

Tex stå och harva dag ut och dag in i tex Forshaga och sedan skrika sig hes på de som fiskar i Norrbyströmmen.

Likaså stå och ropa om att det är djurplågeri om en drill tar för lång tid som man samtidigt kan dra 10-20laxar/bågar på samma dag.

Du luktar det surare än gammal hockeypung.

Visst vore det i de bästa av världar att inga fiskar vare sig regnbåge/betonglax lika lite som Guillou mfl jagar i hägn men nu är det så illa att naturen ser ut som skit. Om det finns sådana lekplatser som gör att små spillror av naturen kan fortsätta att leva som de gjort i årtusenden så ser jag inga större problem med det.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Jag tänkte exakt likadant superpuppan... Du satte orden på pränt precis som jag tänkt...

Publicerat

Jag satsar till 95 procent på vilt (förutom utplanterad havsöring, fast det får jag aldrig nån ändå <_< och de lever ju ändå vilt) och har samma tankar som du. (Såg dock inte programmet.)

Hockeypung! Den egna är bättre än andras, som med så mycket annat. :lol:

Publicerat

Jag satsar till 95 procent på vilt (förutom utplanterad havsöring, fast det får jag aldrig nån ändå <_< och de lever ju ändå vilt) och har samma tankar som du. (Såg dock inte programmet.)

Självklart är det så. Samma sak med åsikter, det är som med rövhål. Alla har ett och alla andras stinker :)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Regnbågen får ju i dom flesta fall gå tilbaka dit den kom ifrån, odlad eller inte odlad....I jakthägnen använder man inte färgampuller i bössorna, en liten men dock distinkt skillnad i mina ögon... ;)

I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.

A bit too old, but not dead yet.

I have a bad temper but I love my friends.

I hate negative people

I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

Publicerat

Är nog bara att hålla med dig även om jag inte sett programmet, fick en del från Tigern som sett en snutt och förfasades över det att släppa ut djuren i hägnt för att sen skjuta det,,

Visst är det på många sätt lika vårat odlingsfiske många gånger, men om inte fisketrycket ska bli allt för hårt på vildfisken så behövs nog ändå P&T vatten, allt för få av oss som har bra "Vilda" vatten runt knuten, själv är jag med i en klubb som har ett vatten med lågt fisketryck och kommer göra utsättningar vart annat år vilket förhoppningsvis ger mer "Vild" karraktär åt fisken,,

Sen får vi väl fråga oss vad som är bra fiske, är det mängden fisk eller upplevelsen totalt vid vattnet, har inte fiskat i Baltak men blev något fundersam när någon klagade på att det var lite dåligt fiske, hade visst bara tagit fyra stycken, för mig är det en alldeles utmärkt fångst en fiskedag......................

Eftersom jag mest fiskar i ett vatten har jag breddat upplevelserna av fisket genom att bjuda med mig nya vänner jag lärt känna genom fisket och på så sätt breddat mitt fiske genom att glädjas över deras njutning av fisket och ett utbyggt nätverk av samma sorts tokar, ger mig mer än antal fisk faktiskt,, :)

Publicerat

Självklart ska man inte glömma att det är odlad fisk man fiskar vid p&t sjöar/dammar.

Men någonstans så känner inte jag att det är samma sak som att skjuta antiloper eller lejon i hägn eller?

För att för det första får jag inte en bild på en regnbåge som jag bestämmer att jag ska fånga, och sedan förvildas den trots allt efter ett tag har jag fått förklarat för mig.

Samtidigt så händer det att man inte får ett smack när man är ute oavsett vilka flugor man använder. Och visst vill man ha fisk med finare fenor som bjuder upp till kamp och inte en misshandlad fenlös "gris" men det tycker jag handlar om hur de föder upp dem.

Men naturligt det är det inte, mina två cent är det spelar ingen roll för mig om den är vild eller den är odlad bara man behandlar fisken och naturen med respekt :)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Har ingen aing om hur hägn-jakt går till. Har inte heller sett programmet.

Det låter dock ganska fånigt.

Men vad är det oetiska? Bristen på "sport"?

Ingen som äter kött kan väl klaga på företeelsen?

Publicerat

Har ingen aing om hur hägn-jakt går till. Har inte heller sett programmet.

Det låter dock ganska fånigt.

Men vad är det oetiska? Bristen på "sport"?

Är nog inne på ditt resonemang jag också.

http://www.fiskrens.wordpress.com där kan ni även se blåtiran som syns lite dåligt på profilbilden :)
Publicerat

touché

Publicerat
  • Författare

Väldigt många vettiga synpunkter.

På nått sätt känns det fortfarande olustigt.

Till Oops kan jag säga att det rabatterat fanns bedövningsskott,

och avgjutning av "trofén" som sedan kunde skjutas fler gånger.

Till shanti kan jag nog säga att mitt fiske grundar sig i spänningen.

Är du veggo?

Att äta kött(vilket jag gör) är ibland svårt att etiskt förklara.

Hade även här, gärna jagat mitt vilt själv..

Som lever ett lyckligt liv...

Med den retoriken tror jag snart på den "lyckliga horan".

Nåväl, får väl trösta mig själv med att de flesta fiskare iaf värdesätter en frisk natur.

www.superpuppan.se

Publicerat

Jag tyckte det var hemskt att se, även med min bakgrund som jägare. Det är ett snäpp värre med däggdjur än med fisk - åtminstone på det känslomässiga planet. De som far dit och sedan sitter i gillestugan och braverar om Afrika under sina put&shoot trofeer kan aldrig få annat än mitt förakt. Sorry!

Samtidigt är jag tyvärr övertygad att om den som erbjöd 200 m avspärrad älv full med stor oppdrettslax skulle ha sin lycka gjord. Även bland oss fiskare finns nog många som är beredda att betala dyrt för de enkla genvägarna....

Marlodge

Redigerad med Marlodge

Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....!

1looplina.jpg

Publicerat

Väldigt många vettiga synpunkter.

På nått sätt känns det fortfarande olustigt.

Till Oops kan jag säga att det rabatterat fanns bedövningsskott,

och avgjutning av "trofén" som sedan kunde skjutas fler gånger.

Till shanti kan jag nog säga att mitt fiske grundar sig i spänningen.

Är du veggo?

Att äta kött(vilket jag gör) är ibland svårt att etiskt förklara.

Hade även här, gärna jagat mitt vilt själv..

Som lever ett lyckligt liv...

Med den retoriken tror jag snart på den "lyckliga horan".

Nåväl, får väl trösta mig själv med att de flesta fiskare iaf värdesätter en frisk natur.

Japp, men jag äter en och annan egenhändigt fångad fisk.

Jag tycker inte ansvaret enkom ligger hos individen. Vi har en ganska utpräglad köttkultur här i monarkin, så jag förstår varför många äter det.

Visst ibland blir det trendigt med linsgryta, men det lär ta tid innan större förändrinar kommer till stånd.

Givetvis håller jag med dig angående osportsligheten i hägn-jakten, åtminstone med de beskrivningar jag läst om det hela. Att skjuta ett djur gång på gång med bedövningsskott låter helt absurt.

Jag tycker mitt eget regnbågsfiske skiljer sig ganska rejält från det här. Men det finns anläggningar som är en smula tveksamma även vad gäller fiske på regnbåge, som tur är kan man välja bort dom.

Jag tyckte det var hemskt att se, även med min bakgrund som jägare. Det är ett snäpp värre med däggdjur än med fisk - åtminstone på det känslomässiga planet. De som far dit och sedan sitter i gillestugan och braverar om Afrika under sina put&shoot trofeer kan aldrig få annat än mitt förakt. Sorry!

Samtidigt är jag tyvärr övertygad att om den som erbjöd 200 m avspärrad älv full med stor oppdrettslax skulle ha sin lycka gjord. Även bland oss fiskare finns nog många som är beredda att betala dyrt för de enkla genvägarna....

Marlodge

Håller med som tusan!

Tror tyvärr du har väldigt rätt i dina två sista meningar.

Publicerat

Marlodge

Kloka ord må jag säga :)

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat

Såg oxå programmet, riktigt sjuk. Dom sa ju själva att det var cirkusdjur.

Visst, det blir ju ett substitut för vilda djur. Samma som regnbåge blir substitut för oss, hade vi inte haft förstörda vatten( t ex vattenkraft) så hade vi nog inte haft inplanterad regnbåge i sverige. Men det blir väl lite knepigare att släppa ut 600 lejon i naturen än 50 regnbågar i en stängd damm.

Man kanske skulle föda upp älgar så att tyskarna har nått att skjuta när dom kommer :)

Publicerat

Det görs väl redan, fast det är renar som jagas i hägn.

Ok, där ser man..

Publicerat

Om jag inte missminner mig så bedriver Carl XVI jakt på hjort i hägn.

Men det var väl knappast oväntat när det gäller adeln -_-

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat

Ja inte behöver man åka ända till Afrika för att jaga inhägnade djur inte. Det går alldeles utmärkt även i Sverige, hjort, mufflon och allt möjligt kan man panga på i inhägnade områden här i kära Svedala. Man betalar för den fina trofén som passar snyggt vid grogghörnan och bevisar ens förträfflighet som jägare.

Att skjuta inhägnade renar har jag dock aldrig hört talas om, men det skulle väl inte förvåna mig om det också finns.

Bluuörk..

From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. 

Fisketeknik, kastteknik 

-Storöring

-Röding

-Ransarån

-Exklusiva fjällvatten/strömmar. 

-Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården

Pm eller 070-6884551

Jakob Jonasson

Publicerat

Såg programmet och började må illa!

LAXJUNKIE!

Publicerat

Var det nån som såg programmet med morberg där han sköt en hjort i ett hägn...satt i en rund stuga...hjortarna hade mat typ 50 m därifrån....och han sköt en som ägaren tyckte var ok att skjuta...det kallar inte jag att jaga...snarare ett slags slakt på distans...om man nu kan kalla det så.

Dessutom var det utanför jakttiden för hjort.

Publicerat

Hägnjakt/regnbågsfiske finns i olika former. Vissa är "sport" vissa är osmakliga. Även vid "hägnfiske" händer det att erfarna fiskare går bom.

Men visst, vilt är vilt.

Man bör fundera över sitt eget. Jag trivs i bla Strömhult, trevligt gäng, man hyr en sträcka, snackar om upplevelser på kvällen mm

Visst är det "metadonfiske" men ibland har man inte möjlighet till "Heroinfiske"

Jag vet inte hur man resonerar i jakt.

Det finns typ, kryp, större kryp, mindre djur, mellandjur, större djur och högst står människan ?????? Ofta känner jag att det är inte ok att dräpa ett större djur, men ok med en regnbåge. Också något att fundera över :s

Är inne på jaktlicens men vet redan att jag aldrig kommer att resa utom Sverige för jakt, det är inte jag liksom. Men att "vårda" ett område och skjuta för kött och kommande population (som jakt väl är tänkt ?) ok i mina ögon.

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat

Hägnjakt/regnbågsfiske finns i olika former. Vissa är "sport" vissa är osmakliga. Även vid "hägnfiske" händer det att erfarna fiskare går bom.

Men visst, vilt är vilt.

Man bör fundera över sitt eget. Jag trivs i bla Strömhult, trevligt gäng, man hyr en sträcka, snackar om upplevelser på kvällen mm

Visst är det "metadonfiske" men ibland har man inte möjlighet till "Heroinfiske"

Jag vet inte hur man resonerar i jakt.

Det finns typ, kryp, större kryp, mindre djur, mellandjur, större djur och högst står människan ?????? Ofta känner jag att det är inte ok att dräpa ett större djur, men ok med en regnbåge. Också något att fundera över :s

Är inne på jaktlicens men vet redan att jag aldrig kommer att resa utom Sverige för jakt, det är inte jag liksom. Men att "vårda" ett område och skjuta för kött och kommande population (som jakt väl är tänkt ?) ok i mina ögon.

Bra synpunkt Tony...Som jag i ett tidigare inlägg påpekat så släpper vi ju tillbaks våra "trofeer" när det gäller fiske

Men det där med viltvård om det var det Du menade så har jag fått en annan uppfattning när det gäller jägare...Shote to kill, verkar vara deras melodi, i alla fall i mina ögon

I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.

A bit too old, but not dead yet.

I have a bad temper but I love my friends.

I hate negative people

I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.