Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512235 Nu när vintern slagit till även här i Blekinge blir det mycket tid vid datorn för att sortera bilder och drömma om fisken som varit och även längta till nya. Ofta åker man till Norrland och runt i Europa på storöring jakt men de kan finnas närmare än man tror. Visar här några bilder från ett litet vatten i Skåne som kan bjuda på riktigt stor fisk. Men som med alla sådana vatten saknar de namn och är omöjliga att hitta geografiskt. Fisken är tagen under Danica tiden men övriga bilder från fiske i April. Tyvär har jag inte tillgång till detta vatten längre. Suck!!! Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512236 Härligt. Fiske i småvatten är så sjukt trevligt,det blir en väldigt intim känsla tycker jag. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512238 Det där såg inte dumt ut alls. Jag skulle mycket gärna ha tillgång till ett sådant lite "hemligt" vatten. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512242 Nej det är inte dumt alls. Det finns faktiskt en hel del sådana vatten längst ner i söder. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512243 Ser himla trevligt ut. Intressant tycker är att det går så pass stor fisk där med tanke på avsaknad från skydd i form av träd m.m. Den ser änven ganska grund ut, hur är det med vattentemp och så? Kan bara själv tänka mig hur jobbig det skulle vara att bli nekad fiske i ett sådant "gold medal" vatten efter att ha fiskat där tidigare. Lider med dig! "Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter” Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512247 Fin liten å Är det bara jag som inbillar mig eller simmar det Öringar i var och varannan Å i Skåne med omnejd? Själv så bor man i det mest Öringfattiga delen av Sverige.Typiskt. http://fiskedare.blogspot.com/ Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512249 Tråkigt är det när det man älskar går en ur händerna. Ån ser jättefin ut, tänker lite Danmark. Men visst är det oxå trist att se hur en sådan pärla rätats ut och hur åkrarna får gå ända fram. Bara tanken på att plantera pil och al, gräva fram nya kurvor och lägga i sten gör att jag får frossa....... Marlodge Redigerad January 27, 201214 yr med Marlodge Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....! Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512252 Ser himla trevligt ut. Intressant tycker är att det går så pass stor fisk där med tanke på avsaknad från skydd i form av träd m.m. Den ser änven ganska grund ut, hur är det med vattentemp och så? Kan bara själv tänka mig hur jobbig det skulle vara att bli nekad fiske i ett sådant "gold medal" vatten efter att ha fiskat där tidigare. Lider med digHejsan.Du verkar bekant då jag såg scott kepsen. Har inte vi fiskat ihop i en annan liten trevlig öringå, med Jon. Jo den är grund på sina ställen men håller bra temp en bit in i Juni. Men har ej fiskat där senare så jag vet ej. Denna öring tog jag på halvmeter djupt vatten. Den simmade förbi mig bara nedanför fötterna med en till lika stor, blev skrämda men stannade 10 m uppströms. Missade den andra på första kastet då jag rispade den. Den andra stog kvar och sög flugan även den på första försök. Har sett fisk på 3+ i denna å som kom glidande förbi. Jag har väl i och för sig inte blivit nekad fiske här men har ingen kontakt med killen jag fiskade med längre. Det var han som kände markägaren. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512256 Fin liten å Är det bara jag som inbillar mig eller simmar det Öringar i var och varannan Å i Skåne med omnejd? Själv så bor man i det mest Öringfattiga delen av Sverige.Typiskt. Nej knappast i varje å. Men där det gör så krävs mycket tid och tålamod innan man överhuvudtaget kommer i kontakt med fisken. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512276 Fin liten å Är det bara jag som inbillar mig eller simmar det Öringar i var och varannan Å i Skåne med omnejd? Själv så bor man i det mest Öringfattiga delen av Sverige.Typiskt. Den mest öringfattiga delen av Sverge måste vara Linköping med omnejd. Tro mig. Idel jordbruksmark och våldtagna åar/bäckar. Jag har spenderat mycket tid att försöka spåra lämpliga vatten och har ett ytterst litet antal kandidater. Går väl att räkna på ett eller två fingrar typ. I södra Östergötland ned mot Småland finns ju en hel del pärlor. Men de som det inte finns fiskekort till är det ju bra mycket lurigare att få tillstånd att fiska i. Först måste man ju identifiera vem som äger rätten. Sedan skall ju vederbörande smörjas på något sätt. Har man ingen relation och dessutom är en utböling från en stad 10 mil norrut är chansen kanske inte så stor att man blir beviljad något sådant. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512279 Jag har hört att Skåne är det landskap i Sverige som är öringtätast, om man räknar in vandrande havsöring. De flesta åarna här nere håller öring, ofta av hyffsad storlek! Många vatten missköts dessvärre av bönder och markägare. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512310 Jag har hört att Skåne är det landskap i Sverige som är öringtätast, om man räknar in vandrande havsöring. De flesta åarna här nere håller öring, ofta av hyffsad storlek! Många vatten missköts dessvärre av bönder och markägare. Håller med helt och fullt. Vi kunde ha haft ett riktigt öring eldorade här i söder om allt hade skötts som det borde och ska för den delen. Men oavsett tål dessa vatten inget större fisketryck, enl mitt sätt att se de. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512313 Håller helt med. Ett uttag av fisk är helt omöjligt i dessa vatten då många inte förstår att det rör sig om väldigt få fiskar som går där. Sammansättningen av storleken/antal skiljer väldigt mycket från de norra delarna av sverige. www.medfluga.se Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512329 Fin liten å Är det bara jag som inbillar mig eller simmar det Öringar i var och varannan å i Skåne med omnejd? SjÄlv så bor man i det mest Öringfattiga delen av Sverige.Typiskt. Nej! det gör jag Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/ Delta 3 Pro Staff Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512332 Nej! det gör jag Haha se där. Då har jag det ganska bra trotts allt http://fiskedare.blogspot.com/ Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512333 Hejsan. Du verkar bekant då jag såg scott kepsen. Har inte vi fiskat ihop i en annan liten trevlig öringå, med Jon. Jo den är grund på sina ställen men håller bra temp en bit in i Juni. Men har ej fiskat där senare så jag vet ej. Denna öring tog jag på halvmeter djupt vatten. Den simmade förbi mig bara nedanför fötterna med en till lika stor, blev skrämda men stannade 10 m uppströms. Missade den andra på första kastet då jag rispade den. Den andra stog kvar och sög flugan även den på första försök. Har sett fisk på 3+ i denna å som kom glidande förbi. Jag har väl i och för sig inte blivit nekad fiske här men har ingen kontakt med killen jag fiskade med längre. Det var han som kände markägaren. Jo, det stämmer nu när du säger det. Du tog en fin där i kurvan har jag för mig. =) Onekligen en trevlig å som sagt! "Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter” Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512338 Nu när vintern slagit till även här i Blekinge blir det mycket tid vid datorn för att sortera bilder och drömma om fisken som varit och även längta till nya. Ofta åker man till Norrland och runt i Europa på storöring jakt men de kan finnas närmare än man tror. Visar här några bilder från ett litet vatten i Skåne som kan bjuda på riktigt stor fisk. Men som med alla sådana vatten saknar de namn och är omöjliga att hitta geografiskt. Fisken är tagen under Danica tiden men övriga bilder från fiske i April. Tyvär har jag inte tillgång till detta vatten längre. Suck!!! Fin liten å må jag säga. Men jag ser det på ett annat sätt. Att resa långt för att fiska, oavsett om det är 150 mil i Sverige eller till Kamchatka, så är resan i sig en upplevelse. Fisket kan vara det primära men du får så mycket andra, nya intryck, när du reser. Som en liten parentes. Jag åker aldrig till något vatten med enbart stor fisk i sikte. Men det är jag det. Redigerad January 27, 201214 yr med Hannu "The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach" Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr Författare comment_1512351 Fin liten å må jag säga. Men jag ser det på ett annat sätt. Att resa långt för att fiska, oavsett om det är 150 mil i Sverige eller till Kamchatka, så är resan i sig en upplevelse. Fisket kan vara det primära men du får så mycket andra, nya intryck, när du reser. Som en liten parentes. Jag åker aldrig till något vatten med enbart stor fisk i sikte. Men det är jag det. Jag håller med dig helt. Reser själv mycket, Island, Slovenien, Bosnien m.m. Men detta är ett hemmavatten där man kan sitta en kväll med en kopp kaffe och bara njuta av att sitta vid ett vildt vatten. Oftast är inte Öringarna stora men de finns och bara det är ju lite spännande. Vi pratar om helt skilda saker tror jag. Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512354 Jag syftar på det du skrev. "Ofta åker man till Norrland och runt i Europa på storöring jakt men de kan finnas närmare än man tror." "The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach" Rapport
Publicerat January 27, 201214 yr comment_1512517 Jo, det stämmer nu när du säger det. Du tog en fin där i kurvan har jag för mig. =) Onekligen en trevlig å som sagt! Trevlig dag vid en trevlig å... / C LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING Rapport
Publicerat December 30, 201213 yr comment_1625839 Härliga bilder nu längtar man allt till maj juni!! bifogar en bild på årets grannaste fisk. tagen i en liten skånsk å vet att bilden är kass men den vissar ändå storleken. file://localhost/Users/andreasmolin/Desktop/IMG_0898.jpg Rapport
Publicerat December 30, 201213 yr comment_1625873 Sånt här gillar jag. När det gäller utrustning till dessa vatten så saknar jag en tråd, här på Edge (tror det fanns en sån, men kan inte hitta den). Korta, men ändå spön i klass 5-7. Med korta menar jag 8 fot eller kortare. Finns det något behov av det? Är det någon fördel med ett kortare spö? Jag fick nämligen en fråga på Facebook av en som tydligen är hyfsat involverad i Scott Fly Rods. Han frågade kort och gott om vilka typer av spön som det finns behov av i Sverige. "The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach" Rapport
Publicerat December 30, 201213 yr comment_1625880 absolut !! där jag fiskar känns det som att ALLTID är ett träd i vägen och dom större fiskarna står oftast helt oåtkomliga men under danica tiden händer det att kommer ut mer öppet. Rapport
Publicerat December 30, 201213 yr comment_1625892 ett 7 fot #5 tror jag hade suttit som en smäck Rapport