Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur lång lina ute innan ni skjuter iväg den?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Läste lite här i trådarna och en fråga poppa upp i huvudet.

Hur lång lina har ni ute från spötoppen innan ni skjuter iväg linan?

Klumpen på 10 m eller ännu mer?

Har tänkt på detta själv när man får mycket lina ute så blir det ju svårt att hålla den uppe. Har ni 10 m uppe och resten utdragen på backen och sedan skickar man iväg resten i sista draget eller?

Nyfiken bara hur ni gör......

Många duktiga kastare här på edge.

"I prefer to die with my waders on"

• Svar 130
  • Visningar 23,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Skulle tro att det är mellan 10-ca17m beroende på vad som krävs givetvis. Vid fiske så blir det nog ca max 17m. Är vad jag tror i alla fall.

Publicerat
  • Författare

Tänker mest om man fiska vid en sjö och vill ha ut lite längre kast.

Hur mycket är det möjligt att ha ute innan det blir för mycket? Eller det kanske bara är teknik det med?

Säg att du vill komma ut 20 m. Hur mycket av linan håller ni uppe innan ni skickar iväg resten? Är självlärd kastare och undrar bara hur andra gör.

Hur mycket kan man skjuta iväg?

Antagligen mycket om man är duktig men finns det någon normal längd så att säga så att kastet fortfarande presenterar flugan bra.

Publicerat

Ja du!

Det där varierar ganska kraftigt beroende på situation.

Bra presentation vid långa kast ca: 23-24m i luften och kastet landar ca 30m.

www.flycastingsyd.se_____FFFLogoSmall.gif Flycastinginstructor.

Flugfiskarnatrelleborg

Publicerat
  • Författare

Ja då vet jag att jag ligger lite efter. :(

Tänkte bara att när jag börjar närma mig lite längder så brukar det bli tufft att hålla i så att säga. Blir lite "obalans". Har mycket att lära vid kastandet. Då vet jag att det är möjligt att ha så mycket lina ute. Skit bakom spöt........ Ibland blir det bra men oftast lite så att man inte har bra kontroll men, men.

Är jag rätt ute om jag säger att man har 2/3 av kastlängden ute och att man skjuter sista tredjedelen?

Träna, träna och träna.......

Redigerad med the-end

Publicerat

Jag skulle att det beror på klumpens längd. Det "går inte" att hålla 20 meter lina i luften med en lina med 8 meters klump. Ska man hålla mycket lina i luften bör man ha en lina med lång klump.

Optimalt är att ha en lina med klump som är lika lång som avståndet till närmsta träd bakåt.

Publicerat

Linor är lite som golfklubbor, man tar en efter behov. Lång klump utanför spötoppen möjliggör oftast långa kast och vise versa. När man kastar med mycket lina ute trots att man har en kort klump måste man hantera det som kallas överhäng. Då blir det lätt vingligt.

Jättebra svar från Johan i posten ovan om han lägger till "säga" tidigt i meningen ;)

loop.png
Publicerat
  • Författare

Ok. Jag har en klump på min lina på ca 11-12m och då blir det ju naturligtvis svårt att hålla så mycket lina ute..

Då kanske man ska kolla på en annan lina till sjöfisket med längre klump eller vad säger ni?

Publicerat

Barrio GT 140 S

Prisvärd long belly

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset.

Kul att ni svarar på mina frågor. Ska kolla in denna lina.

Hur kan jag ha missat detta??????

Longbelly är väl med lång klump?

Redigerad med the-end

Publicerat

Jättebra svar från Johan i posten ovan om han lägger till "säga" tidigt i meningen ;)

Säga...

Min erfarenhet är att ute i naturen, där jag brukar fiska, är det oftast träd och buskar i vägen för mitt bakkast. Hur skicklig man än är på att kasta så är det nära nog omöjligt att lägga bakkastet genom en trädkrona.

Står man utvadad på kusten blåser det oftast vilket gör det svårt att hålla mycket lina i luften.

I flytringen sitter man nära vattenytan vilket försvårar.

Jag är en lagomlångklumpskille

Publicerat
  • Författare

Jo jag med. Men tänkte om jag har en klump på säg 14-15 meter så kommer jag längre än min ännu sämre fiskebroder och han blir imponerad :P .

Skämt åsido. Funderar bara hur alla gör för att få sina meter bara. Har sett folk som dänger långt som bara den och jag betydligt kortare men fisk får jag ändå. Gillar strömmande bäst ändå och där räcker det med 5meter.

Det finns mycket att lära för mig bara. Kul.

För oss alla antar jag.....

Publicerat
  • Författare

Då får jag vara nöjd när jag har min klump på 10-12 meter ute och får ut hyfsade längder.

Rätt lina till rätt situation helt enkelt.

F-N att det alltid blir dyrt........

Redigerad med the-end

Publicerat

Säga...

Min erfarenhet är att ute i naturen, där jag brukar fiska, är det oftast träd och buskar i vägen för mitt bakkast. Hur skicklig man än är på att kasta så är det nära nog omöjligt att lägga bakkastet genom en trädkrona.

Står man utvadad på kusten blåser det oftast vilket gör det svårt att hålla mycket lina i luften.

I flytringen sitter man nära vattenytan vilket försvårar.

Jag är en lagomlångklumpskille

Helt sant. Vad man presterar på en gräsmatta och hur verkligheten ser ut brukar skilja sig ganska mycket.

Sen så finns det nog ingen generell längd på hur mycket man har i luften. Har med linor, kastteknik, yttre förhållanden med mera att göra

Publicerat

Då får jag vara nöjd när jag har min klump på 10-12 meter ute och får ut hyfsade längder.

Søk nogen bra instruktør, och sen bara träna träna och träna :)

12 meters klump på vanlig WF lina klass 5, backing knuten i linhanden ;)

Mvh

Lasse

FFI MCI/THMCI

Gräskastar :-P

Publicerat

Någonstans mellan 1,5-2,5 meters "överhäng" (klump utanför toppen) och sen skjuta. Kort lina vänder över fort och när den vänt över är kastet slut. Lång lina tar lång tid på sig att vända över och flyger längre ;)

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat

När jag kastar utomhus så håller jag 24-26m i luften och skjuter upp till 35-39m. Jag har märkt att vid normala förutsättningar är det svårt att skjuta mer än ca 10m. Som du säger att det blir vingllit och utan kontroll beror oftast på att man håller för mycket överhäng (lina utanför klumpen ) eller att man vrider handen/armen olika mellan kasten. Lösningen på det mesta är träning, träning, träning. En genväg är att boka tid med en instruktör.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Min åsikt är att man får kompromissa. Köpa linor till specifika situationer blir lite väl överkurs. Jag försöka hitta en lina jag trivs med och som täcker flera olika fiskesituationer.

Publicerat
  • Författare

Min åsikt är att man får kompromissa. Köpa linor till specifika situationer blir lite väl överkurs. Jag försöka hitta en lina jag trivs med och som täcker flera olika fiskesituationer.

Förstår att man får kompromissa. Tänkte ändå att man kanske kan ha en lina till sjöfisket med lite längre klump. Min lina som jag har börjar nog sjunga på sista versen. Förstod nog att om man har bristfällig teknik så är det svårt att hålla mer än klumplängden ute.

Öva, öva och öva.

Det är ju kul om man skulle kunna göra någonting avslappnat och bra när man kastar. Tror att det blir bekvämare att fiska när man kan tekniken bra och kan koncentrera sig på själva fisket. Oftast är jag fiskar i strömmande så går det bra. Kortare kast. Sen vid sjöar så tycker jag att jag blir stressad när de där extra metrarna inte kommer. Därför undrade jag lite om detta

Publicerat
  • Författare

Søk nogen bra instruktør, och sen bara träna träna och träna :)

12 meters klump på vanlig WF lina klass 5, backing knuten i linhanden ;)

Mvh

Lasse

Det där är bara skryt ju :excl::D:mellow:

Inget illa ment från min sida så att du förstår. Vill inte skapa fejd :P

Publicerat

Det där är bara skryt ju :excl::D:mellow:

Inget illa ment från min sida så att du förstår. Vill inte skapa fejd :P

Det värsta är att han gör så med allt han får i händerna. -_-:)

En kort klump går att bemästra med lite högre hastighet, bra teknik.

Taimingen är väldigt viktig eftersom man har ganska mycket överhäng ute, gäller att inte få

slack i systemet.

//Christer

Flugfiskarnatrelleborg

Publicerat
  • Författare

När jag ändå håller på.

Har ett spö som är klass 6 enligt Aftm. Samma gäller linan.

Men om jag har en lina på klass 7 enligt Aftm. Vad händer då?

Eller en på klass 5? Vad händer då?

Blir det skillnad på att kasta och ska/bör man bara hålla sig till rätt klass till rätt spö?

Antar att det är personligt hur man vill ha det men rent allmänt. Tyngre eller lättare lina än klasset på spöt, vad sker då med kastningen?

Vad jag krånglar med er.... :huh:

Publicerat

Hej,

AFFTA klassar inga spö, endast linor.

Ett klass 6 spö kan hantera linvikter uppåt och nedåt inga problem.

Ett klass 6 kan vara som en #5 eller #7 överklassat eller underklassat kanske rättklassat.

Sätter du på en #5 lina på #6 spö blir det något snabbare och djupnar inte lika mycket i aktionen.

Tvärtom vid en #7 lina.

Men om du har en longbelly typ SA ED #5 som är ca 22m lång i klumpen inkl. baktaperingen så kan den passa ypperligt till ett klass #6

spö då vikten ökar ju längre lina du har ute.

Har du en kortklump ca 10m #5 kan det innebära att #6 spöet inte laddar lika bra, men det finns variabler att linan mycket väl

kan motsvara #6 eller #7.

Ganska vanligt att linor är för tunga i förhållande till sin klassning.

//Christer

Flugfiskarnatrelleborg

Publicerat

Jag försöker att hela tiden ha så få bakkast som möjligt.

3 blir det för det mesta när det är besvärlig vind 2 när vinden har lagt sig och 1 när väder o övrigt stämmer o självklart en bit klump utanför spötoppen

då är det fiske runt kusten o för det mesta rent på baksida

Lite of topic angående längder vad som behövs för att få ut linan

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

Publicerat
  • Författare

Hej,

AFFTA klassar inga spö, endast linor.

Ett klass 6 spö kan hantera linvikter uppåt och nedåt inga problem.

Ett klass 6 kan vara som en #5 eller #7 överklassat eller underklassat kanske rättklassat.

Sätter du på en #5 lina på #6 spö blir det något snabbare och djupnar inte lika mycket i aktionen.

Tvärtom vid en #7 lina.

Men om du har en longbelly typ SA ED #5 som är ca 22m lång i klumpen inkl. baktaperingen så kan den passa ypperligt till ett klass #6

spö då vikten ökar ju längre lina du har ute.

Har du en kortklump ca 10m #5 kan det innebära att #6 spöet inte laddar lika bra, men det finns variabler att linan mycket väl

kan motsvara #6 eller #7.

Ganska vanligt att linor är för tunga i förhållande till sin klassning.

//Christer

Aha trodde att om spöt var #6 så var det enligt aftm.

Detta gäller bara linorna alltså.

Så man kan ha olika linklasser till # 6 spö. Det är hur man själv vill ha det som avgör antar jag.