Publicerat June 17, 200817 yr comment_847103 Finns det några jägare här på Edge? Själv är jag en inbiten fågeljägare främst ripjägare på fjällets sluttningar, en fröjdfylld upplevelse att åka skidor en vacker vårvinterdag på fjället. Eller att se sin hund glatt arbeta för att hitta sitt byte i en färgad höstskrud. //Emil Jävla skit tänker man ibland, men lik förbannat så fortsätter man älska flugfiske! Torrfluga=Status www.miekak.com www.heli.se Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847108 Jodå, vi är några stycken. Själv pyrschar jag hellst Råbock, men sätter även sjöfågeljakten högt. Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga. Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847169 Det händer att man är ute och pangar i bland 10-Taggare.jpg_thumb Trouthunter 4 life Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847172 Jodå så ofta tillfälle ges Jagar nog mer än jag fiskar egentligen och det är fågeljakten som ligger mig närmast hjärtat. Ripjakten på fjället över stående fågelhund är svårslagen, likaså kuljakten efter ripa på vårvintern.. Toppjakten? kul som faan.. Jagar en hel del änder och gäss i Skellefteälvens mynningsområde också. Själv pyrschar jag hellst Råbock, men sätter även sjöfågeljakten högt. Lillefar: Jagar du på Ytterviks marker så jagar vi på samma område När folk är överens med mig har jag alltid en känsla av att jag måste ha fel "Oscar Wilde" Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847174 Lillefar: Jagar du på Innerviks marker så jagar vi på samma område Å fasiken. Har ju precis flyttat hit och hoppades få arrendera jakt i år, men tyvärr fans det inget. Så i år blir jag utan egen jakt, men nästa år är jag "lovad" jakt. Otroligt fina rådjursmarker här annars har jag noterat. Speciellt här i Båtvik, men här får man tydligen inte jaga. Erik Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga. Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847187 Å fasiken.Har ju precis flyttat hit och hoppades få arrendera jakt i år, men tyvärr fans det inget. Så i år blir jag utan egen jakt, men nästa år är jag "lovad" jakt. Otroligt fina rådjursmarker här annars har jag noterat. Speciellt här i Båtvik, men här får man tydligen inte jaga. Nää, dom är lite speciella markägarna (läs bönder) i "byn" där du bor.. Du har i alla fall kanonjakt på änder i Innerviksfjärden samt bakom Björnsholmen på södra sidan Ursvikensfjärden. Hade inte bönderna varit så "speciella" så hade du gärna fått följa med på jakt i höst, men då inga gästjägare är tillåtna så får du tyvärr lov att vara bösslös om du vill "haka på". Vad gäller rådjursjakten så är det tillåtet med ett rådjur/år på Ytterviks marker. När folk är överens med mig har jag alltid en känsla av att jag måste ha fel "Oscar Wilde" Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847222 Finns det några jägare här på Edge? Själv är jag en inbiten fågeljägare främst ripjägare på fjällets sluttningar, en fröjdfylld upplevelse att åka skidor en vacker vårvinterdag på fjället. Eller att se sin hund glatt arbeta för att hitta sitt byte i en färgad höstskrud. //Emil Personligen jagar jag betydligt mer än vad jag fiskar. Jakten börjar dock för egen del först i och med fågelpremiären 25 aug, då jag brukar träna min jämthund på älg och jaga fågel intensivt under en vecka. Sen kommer älgjakten och tar över allt fokus från första måndagen i september och fortsätter till dess att de tilldelade älgarna är döda eller snön är för djup för hundjakt. Det blir dock en paus med i älgjakten med jakt på spelande orrtupp under älgjaktsupphållet i månadsskiftet sept- okt (väldigt kul med bulvan)!! Efter detta brukar jag rikta in mig på tjäder- och orrtupparna till sista dagen, dvs den 31 januari. Till 15 mars är det ripjakt som står på schemat, och i april-15 maj jagar jag Bäver då tillfälle ges! enligt mitt sätt att se på saken är ett laxhugg en liten upplevelse i jämförelse med ett ståndskall på älg, även om jag inte vill vara utan någotdera... Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr Författare comment_847267 Exakt man vill ej vara utan fiske! Det är vi nog alla överens om Jävla skit tänker man ibland, men lik förbannat så fortsätter man älska flugfiske! Torrfluga=Status www.miekak.com www.heli.se Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847270 Nää, dom är lite speciella markägarna (läs bönder) i "byn" där du bor..Du har i alla fall kanonjakt på änder i Innerviksfjärden samt bakom Björnsholmen på södra sidan Ursvikensfjärden. Hade inte bönderna varit så "speciella" så hade du gärna fått följa med på jakt i höst, men då inga gästjägare är tillåtna så får du tyvärr lov att vara bösslös om du vill "haka på". Vad gäller rådjursjakten så är det tillåtet med ett rådjur/år på Ytterviks marker. Ett rådjur per år, vad är de rädda för bönderna? Fasiken de jagar ju inget själva förutom älgjakten. Jag söker dock efter fler marker att arrendera, men hittils utan resultat. Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga. Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847323 Skellefte kommun lottade ut jakträttsbevis på 3-års basis, tyvärr så missade jag årets lottning så nu är det 3 år tills nästa försök :'( Ett rådjur per år, vad är de rädda för bönderna? Fasiken de jagar ju inget själva förutom älgjakten. Det är ju precis det som är grejjen... Får inte jag så ska ingen annan heller ha > Jag skrev ju att dom var lite "speciella".... bönderna i "byn din" När folk är överens med mig har jag alltid en känsla av att jag måste ha fel "Oscar Wilde" Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847333 Skellefte kommun lottade ut jakträttsbevis på 3-års basis, tyvärr så missade jag årets lottning så nu är det 3 år tills nästa försök :'(Det är ju precis det som är grejjen... Får inte jag så ska ingen annan heller ha > Jag skrev ju att dom var lite "speciella".... bönderna i "byn din" Pratade just med PA här i byn, inte PA på forumet alltså, han sa att du var en bra karl. Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga. Rapport
Publicerat June 17, 200817 yr comment_847350 Pratade just med PA här i byn, inte PA på forumet alltså, han sa att du var en bra karl. Tackar för det, han ringde precis och sa detsamma om dig så vi får väl träffas "live" och kolla om han har rätt;) PA har för övrigt ett "extra kort" så han får ta med en jaktgäst, jag brukar låna en av hans hundar när jag är ute och jagar änder och han är för lat för att följa med.... När folk är överens med mig har jag alltid en känsla av att jag måste ha fel "Oscar Wilde" Rapport
Publicerat June 19, 200817 yr comment_848324 Jodå, nog händer det allt att man ger sig ut med "mysse å bysse".............. "Att försöka är det första steget mot misslyckande" Homer Simpson Fiska med Flisan Rapport
Publicerat July 7, 200817 yr comment_859950 Jadå, all jakt är skoj men för min del är det nog den första älgjakten innan nysnön faller. Även är Rådjur jakterna nog så exalterande. mvh: match 8) Go Fishing!!!!!!! Rapport
Publicerat July 10, 200817 yr comment_861865 Jo, nog jagas det en del. Framför allt så blir det mycket jakt efter Dovhjort,Vildsvin och Rådjur. En vecka minst vigs åt Älgjakten varje år. Fågeljakt blir det dåligt med då jag inte har några bra fågelmarker. :'( Rapport
Publicerat July 10, 200817 yr comment_861877 Även jag jagar. Från 25 augusti till sista april, i princip hela tiden faktiskt. Först skogsfågel med trädskällare sen lite älg och sånt, sen skogsfågel/toppjakt, sen lo och ripa mest snarning, sen rävlock på fjället. Lever till stor del på jakten under vinterhalvåret faktiskt. From juni 2016 tar jag på mig guidningar i ffa Saxnäsområdet igen efter ett allt för långt uppehåll.. Fisketeknik, kastteknik -Storöring -Röding -Ransarån -Exklusiva fjällvatten/strömmar. -Skräddarsytt eller tillsammans med Saxnäsfishing/Kultsjögården Pm eller 070-6884551 Jakob Jonasson Rapport
Publicerat July 10, 200817 yr comment_861884 Jodå en del jakt blir det. Grävling och älg med spetsen är väl det som står i fokus, sedan brukar det bli lite annan jakt också när tillfälle ges såsom rävjakt med stövare och lite rådjur med drivande. Rapport
Publicerat July 23, 200817 yr comment_869074 Ja vd ska man säga.. Få´deljakten här uppe i Norr är ju helt underbar.. Speciellt när man får ta på sig skidorna och ge sig ut i den meters tjocka snön. Tur man inte sjunker så djupt. Även mestadels för träningens skull så har jag skyddsjakten på soptippen här i Arvidsjaur. Där ägnar jag mssor, massor av min lediga tid. Både med kula och Hagel. Mest med hagel. Sjukt mycket rävar rör sig oxå där innenför stängslet i och med att renslakteriet dumpar sitt slaktavfall in på tippen.. Underbar skräpfågeljakt samt rävjakt.. Skjut inte upp saker till imorgon som du kan skjuta idag. Wille "Blanko" Henriksson Rapport
Publicerat July 23, 200817 yr comment_869083 Fisket är bara en väntan på jakten ska dra igång, så på en dryg månad börjar årets bästa tid. :angel: Jagar mest skogsfågel med mina två vorsteh, men även räv, änder/gäss, älg och rådjur. För er som är jaktintresserade finns Edge dottersida www.jaktsidan.se där vi liksom här har ett bra forum. www.jaktsidan.se Rapport
Publicerat July 23, 200817 yr comment_869091 Nice, jagar oxå fågel md en Vorsteh eller hur man nu stavar det.. han blir 8 år till hösten.. står för det mesta.. otroligt kul. Sen har pappa en finspets som vi oxå ägnar mkt tid i skogen åt. Wille "Blanko" Henriksson Rapport
Publicerat August 8, 200817 yr comment_875822 Även jag jagar. Från 25 augusti till sista april, i princip hela tiden faktiskt. Först skogsfågel med trädskällare sen lite älg och sånt, sen skogsfågel/toppjakt, sen lo och ripa mest snarning, sen rävlock på fjället. Lever till stor del på jakten under vinterhalvåret faktiskt. Tjabba Jakob! Undrar vem som "lockade" på vem när du "rände" efter "Vinnivardoräven" med min 22WM Glömmer heller aldrig marsdagarna i Tjockolastugan... Snart infaller den 25:e och Utterdalens Kaxi 1,5 år skall då efterträda SJCH Blanskvedjans Daisy(aka Kia) i tjäderskogen. Attans granna öringar i år, Jakob!!! MVH //age Du kan le' en häst till vatten, men inte lära den fiska... http://www.age.harnosand.net/ Rapport
Publicerat August 8, 200817 yr comment_875952 Jo du är inte ensam.. Jag jagar 2-3 dagar pr vecka under rådjursjakten. Det är jakt med drivande hund som gäller och jag har 2 taxar. Den gamla heter Selma... Mvh Tom Rapport
Publicerat August 18, 200817 yr comment_880942 Jagar så mycket som möjligt! Har inte blivit så mycket de senaste åren bara.. Men nu i höst blir det rådjur, räv, hare, älg och skogsfågel!! Rapport
Publicerat August 29, 200817 yr comment_887159 Nu har jag inte jägarexamen (tar den i vinter) men det är bara för att jag aldrig gjorde klart skjutprovet när jag klarat teorin som 15åring. Dumt av mig. Har blivit några svängar uppsiktsjakt med farsan dock, sjöfågel i måndags, älg på måndag! //Jakob, 25 år, i sköna Norrbotten (Luleå, men är exilPitebo). Enhands kastinstruktör och strömfiskare i första hand. Min presentation Min företagssida www.kastskolan.se Rapport
Publicerat August 30, 200817 yr comment_887776 I kväll blir det kamera-rek här uppe i värmland. Laddat upp med skydd, stativ och lockpipa. I morgon bitti blir det ev. jakt här uppe i värmlandsskogarna.....hoppa det blir några bilder ikväll! ***** Reklamplats till salu ***** Stöd Fiskejournalen Rapport