Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bok om entomologi

Featured Replies

Publicerat

Tänkte jag skulle ta steget och börja studera lite entomologi. Någon som har tips på en bra bok för detta? Gärna med mycket bilder och olika stadier i krypens livscyklar osv.

Publicerat

Leta efter Ulf Pierrou: Flugfiskarens insekter. EN klassiker som finns på antikvariat ibland. Bästa av de svenska böckerna. smile.gif

Publicerat
  • Författare

Leta efter Ulf Pierrou: Flugfiskarens insekter. EN klassiker som finns på antikvariat ibland. Bästa av de svenska böckerna. smile.gif

Tackar för det Christian. Ska se om man kan hitta den.

Publicerat

Ulf Pierrous "Ekologiskt Flugfiske" tillsammans med Christians tips tycker jag är en bra kombo.

"If youre looking for the best small offroad car for the lowest price you cant go past LadaNiva. You may have heard some terrible stories about Nivas. Most of what youve heard was said by someone whos spent more than 10 x  your Nivas price and still find he cant go half the places you can in a Niva.

Publicerat
  • Författare

Ulf Pierrous "Ekologiskt Flugfiske" tillsammans med Christians tips tycker jag är en bra kombo.

Okej, vad innehåller "Ekologiskt Flugfiske"?

Publicerat

Tänkte jag skulle ta steget och börja studera lite entomologi. Någon som har tips på en bra bok för detta? Gärna med mycket bilder och olika stadier i krypens livscyklar osv.

Jag har faktiskt två böcker av Ulf Pierrou första och enda upplagan 1991 som jag tror är tryckt i ca 1500 ex och heter Ekologiskt Flugfiske. Den andra som är säkert tryckt i flera tusen ex är Flugfiskarens insekter även den tryckt 1991.

Bägge är till salu för en rimlig penning. Detta är kanske nirvana för en puppmetare.

Publicerat

Med risk för att bli utskrattad. Smådjur i sjö och å, inte skriven ur ett flugfiskeperspektiv på gott och ont. Illustrationer i färg med skalangivelse. I och med att det inte finns något flugfiskeperspektiv så "diskriminerar" den inte vissa grupper vilket annars kan misstänkas. Finns i bokhandeln nu.

Publicerat
  • Författare

Med risk för att bli utskrattad. Smådjur i sjö och å, inte skriven ur ett flugfiskeperspektiv på gott och ont. Illustrationer i färg med skalangivelse. I och med att det inte finns något flugfiskeperspektiv så "diskriminerar" den inte vissa grupper vilket annars kan misstänkas. Finns i bokhandeln nu.

Jag är tacksam för alla tips, ska kolla den där boken också. :)

Publicerat

Dagsländor av Sören Lindroth är rätt bra om man vill nörda ner sig lite i just dagsländor :)

"Flugfiskarens insekter" är den klart bästa boken av Pierrou, tycker jag

Redigerad med sporre

"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"

(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

Publicerat

Har en gammal hemsida där jag listat en hel del böcker som jag plöjt igenom:

http://hem.passagen.se/tahl/litteratur.htm

Publicerat

Flugfiskarens insekter ser man då och då på Tradera. Köpte min där i höstas för 170 kr och det låg tre stycken ute samtidigt då.