Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är problemet ?

Featured Replies

Publicerat

Vad har hänt ?

Har rulltillverkarna helt glömt bort laxfiskare ?

Försök balansera en 15-16 fotare med en modern rulle :huh:

Allt ska göras så förbannat lätt att det är då fan lönlöst att ens försöka :mad:

Never argue with an idiot.

They drag you down to their level,then beat you with experience!

Publicerat

Nja, pojkar jag vet inte om jag håller med. Är det inte en gammal myt att rullen behöver balansera upp spöt speciellt med tanke på moderna lätta grafitespön.

Prova att skruva av rullen och stoppa den i fickan under några provkast.

Fiskar iofs bara med mina 12,6:or nuförtiden då jag pensionerat min gamla 14-fotare. Ska anskaffa en 15 ev 16-fotare snart men kommer dock inte att behänga den med någon S-vevad donk eller gammal stor Perfect även om de är underbart läckra slitstarka rullar med anrik engelsk eller amerikansk image och flugfiske fernissa som funkat bra i hundra år och kanske hundra till. Visst alltför lätta rullar innebär i princip alltid sämre styrka men en svensk Danielsson ( HD för längre spön, lightweight för kortare) är alldeles tillräckligt tung och gediget byggd och bromssystemet kommer di gamle inte i närheten av vilket ochså många ggr är högst användbart ( spec lax) vad många än påstår. Kanske de inte håller i 100 år men vem bryr sig.

Andrahandsvärdet (om vi ska tala om det) är naturligtvis som med bilar någonting helt annat men som bruksbil eller rulle är nog en modern att föredra på alla sätt.

Nåja, smaken är som baken och var och en gör som han vill eller hur :)

PS Mina två gamla Hardy Marquis Salmon 1 och 2 gör forfarande god tjänst ibland och hade egentligen funkat mitt flugfiskeliv ut. Hade ännu hellre haft 2 gamla Perfect i gömmorna så en helt förtappad "modern" kättare är jag inte. Tom en liten Perfect 3 5/8 är i min ägo ( för tung för harr och öring och för liten linkap för lax o hö men läcker är den , skulle kunna funka med ett 11 fots svitch till hö om man kasta in supertunn backing) :)

"A Thing Of Beauty Is A Joy For Ever" ( John Keats )

"VÄRLDEN HAR GÅTT VILSE, KONSUMTION ÄR AV ONDO OCH INTE AV GODO" ( Jolly Roger )

"VAR OCH EN GÖR SOM HAN VILL"