Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Plind´s fiske&foto dagbok. Norgeresan 2017

Featured Replies

Publicerat

Försöker samla ihop alla lösa trådar här :) Börjar med Skåneresan i Mars.

Nyss hemkommen från en helgtur till Österlen. Vi bodde på "Bengtssons Loge" i Simrishamn och fiskade just utanför stan på lördag och nere i Kåseberga idag.

Efter 5 minuters fiske igår högg det...

DSCF2049small.jpg

DSCF2050small.jpg

Om bilden möjligen ser lite darrig ut beror det på att jag skakade i hela kroppen!

Upp kom nämligen den här:

DSCF2052small.jpg

När den hävde upp hela sin kropp över ytan i akrobatiska luftsprång gick hjärtat i spinn!
Några längre rusningar blev det inte utan den gick mer och "spände" som en stor gädda.
Jag tog en titt på min håv när det började närna sig landning men kunde konstatera att i den skulle bara skallen rymmas så fiskepolaren Mattias fick utföra en "handlandning"

DSCF2053small.jpg

Den rymdes inte i bild.... Får backa lite!

DSCF2054small.jpg

Tyvärr fortfarande lite mörk i färgen och inte särskilt fet så efter mätning och fotografering fick den återvända till böjan blå.
Längden var ca.80cm och vikten vet jag inte.

DSCF2055small.jpg

Redigerad med plind

• Svar 2k
  • Visningar 252,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 160612 Efter några roliga makrillfisketurer så gjorde jag ett försök på öringen igen. Ut med flytringen på ett ställe jag hittade 2014 där det brukar patrullera större sillätande öring. Förra säs

• Den korta natten fortsatte med ett väldigt trevligt fiske. Vi luftade säkert ett 10-tal öringar varav en på 48cm! Merparten fick gå tillbaka men vi sparade några "lagom" matfiskar mellan 35-40cm.

• 140601   Tillbaks igen på samma plats. Betydligt sparsammare med vak den här gången, såg bara något sporadiskt. Sökte mig med ringen runt en bergudde för att få lite skydd från västanvinden. När ja

Publicerat
  • Författare

Totalt var vi 9 gubbar som fiskade, de flesta med plåt och någon med kastflöte+fluga.

Jag och en till flugfiskade. En liten stund senare hade jag följe av ytterligare en bastant fisk som vände ut alldeles intill klippkanten. De övriga hade då inte varit i kontakt med fisk.

En av kastflötefiskarna tjoade plötsligt till och jag fick se honom stå med böjt spö :D

dscf2069.jpg

"Oslogutten" Frode hade bara fått lite småöring i Oslofjorden innan så han var själaglad över sin nyfångade Skåning ;D  Den mätte 54cm och var blank o fin.

dscf2070.jpg

PICT5027.jpg

Mitt eget fiske fortsatte på bästa sätt med en blänkare precis på måttet som behölls för kvällsmat.

PICT5064.jpg

PICT5069HDR.jpg

Innan dagen var till ända spräckte jag tafsen i mothugget på ytterligare en fin fisk.

En strålande dag som denna måste man ju passa på att använda kameran lite oxå, den Skånska kusten är vacker :-*

PICT5047HDR.jpg

PICT5113.jpg

PICT5010HDR.jpg

dscf2059.jpg

dscf2061.jpg

Publicerat

Härliga bilder... :)

"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."

IMAGO Flyfishing

Flugor.se

Publicerat
  • Författare

Dag 2 bjöd på strålande väder men fiskelyckan uteblev. Provade först ett par timmar på samma plats som dagen innan och körde sedan vidare ner till Kåseberga.

pict5121.jpg

PICT5118HDR.jpg

Vi träffade ett gäng Danskar som hade haft kanonfiske under någon timme på förmiddagen.

De var 5 st och tillsammans fått 15 öringar med toppar upp mot 4-5kg :o

När vi anlände var det dock dött men lite användning för kameran blev det iallafall :)

PICT5123HDR.jpg

PICT5126HDR2.jpg

DSCF2127.jpg

DSCF2124.jpg

dscf2134x.jpg

pict5160.jpg

Publicerat

hej!

underbart fina bilder :o;):)

mvh/pette

bor i e-tuna med min sambo och har 1 barn

Publicerat

Vilka bilder!!!  :o :o

Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

Publicerat
  • Författare

Tack för alla glada tillrop ;D  Fortsätter med mitt första västkustfiske.  080405

3 st. landade idag varav en bonkad. En fet rackare på 49cm. o 1200gr.

Flera tappade oxå, men satan vad det blåste  Prognosen var sydväst 3-5m/s men.....

Lite bilder  på den fete

DSCF2180small.jpg

DSCF2182small.jpg

PICT5446small.jpg

PICT5448small.jpg

DSCF2191small.jpg

Fet o fin som en lax i köttet.

Nu vet jag varför den var så fet och välkonditionerad; den hade käkat massor av bandspagetti

DSCF2192small.jpg

Avslutar med lite lördagsbilder på vår vackra skärgård.

pict5438hdr2.jpg

pict5456hdr2.jpg

pict5465hdr2.jpg

pict5468hdr2.jpg

Publicerat

Härliga fina bilder  :D

><((((º> ~ I dag är det en ny dag med nya möjligheter ~ <º))))><

Publicerat

Läckra bilder!  :D

Och j*vlar vilken öring, den på 80 cm!......

Tänk att ta den i fullkondition och silvrig!  :D

Medarbetare på +FishEco...

Publicerat

Himla läckra bilder, men är det inte stökigt att släpa på en Minolta Dimage A200?

Jag är sugen på att skaffa en en mer kompetent kamera, men tror inte jag pallar en systemkamera.

Publicerat

Sköna bilder!!!  :D :D :D

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

Publicerat
  • Författare
Himla läckra bilder, men är det inte stökigt att släpa på en Minolta Dimage A200?

Jag är sugen på att skaffa en en mer kompetent kamera, men tror inte jag pallar en systemkamera.

Minoltan är ingen systemkamera utan en lite större kompaktkamera :)  Jag brukar ha den i ryggsäcken tillsammans med fikat. Mest bilder tar jag nog med min lilla Fuji F30 som alltid hänger runt halsen.

Sneglar dock på systemkameror nu... ;)

Publicerat
  • Författare

Inte heller andra fisketuren för säsongen på västkusten blev resultatlös. 080410

Kosan styrdes söderut mot Åsa efter jobbet för en stunds eftermiddag/kvällsfiske.

Sydvinden friskade i men lyckades hitta ett ställe med gynnsam kastvinkel.

Tämligen omgående landades och returnerades 2 öringar i +50-klassen.

Ej blanka och feta dock.

Ensam är man sällan så här års på smultronställena:

dscf2198.jpg

Efter någon timma var det dax för kaffe och en liten macka

pict5495.jpg

Därefter var det dött ett tag tills slutligen ännu en 50-plussare nöp i sig flugan.

En pigg stridbar krabat som bjöd på flera luftsprång och ruscher.

Den hade lite mer hull än de andra så den fick följa med hem till ugnen.

dscf2201.jpg

pict5505.jpg

Till slut ett par bilder på flugan för dagen:

pict5497.jpg

pict5501.jpg

Publicerat
  • Författare

080413. Ny eftermiddagstur till norra skärgården. Blåsigt men lite lä i en av vikarna.

pict5512hdr.jpg

dscf2221.jpg

Här fick jag ju 3 fiskar vid förra besöket så hoppet var stort om ett minst lika bra fiske nu när vattnet blivit lite varmare.

Tji fick jag, det var trögt värre. Till slut lyckades jag dock undvika en bomtur genom att landa en vild o galen 40-centimetare

dscf2220.jpg

Strax därpå tappade jag en i samma område. En vän som följde med varken såg eller kände nåt tyvärr.

Framåt kvällen började det regna av och till. När solen tittade fram var det dock fint.

pict5516hdr2.jpg

pict5510hdr.jpg

Publicerat

usch va snygga bilder! man blir tok fiskasugen!  :o

Varför bara fastna med en fiskemetod mete,fluga,spinn allt kan man faktiskt fånga fisk på

Publicerat
  • Författare

080420

Idag var det inte lätt, strålande sol och lågvatten så det skrek om det

Nåväl, vid 15-tiden hade jag en liten period av liv då 2st tappades och några vak syntes.

När det inte hugger kan man ju alltid ta en paus i solen

PICT5521small.jpg

DSCF2262small.jpg

Lågt,stilla,klart och svårt..

DSCF2264small.jpg

Till slut lyckades jag kroka och landa 2 st. sådana här.

DSCF2273small.jpg

Fiskade ända till det mörknade men inget mer hände.

DSCF2274small.jpg

PICT5527small.jpg

Kan det vara den här rackarn som orsakar lågvattnet??

Publicerat

Helt sjuka bilder.

Har nog inte sett så många bra bilder på länge  :o

Hur mycket är det ändrat i PS?

Vilken kamera har du?

MVH Sasse

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Antar att det är HDR exponering...

Jonas, 25 år från Halland.

Har en liten blogg också: Sländor&Snus

www.stromhult.com

Publicerat
  • Författare
Helt sjuka bilder.

Har nog inte sett så många bra bilder på länge  :o

Hur mycket är det ändrat i PS?

Vilken kamera har du?

MVH Sasse

Tusen tack för dina fina ord Sasse :-*  Jag bockar o bugar som en hovmästare med stel höft o rak rygg ;D

Jag har oftast 2 kameror med mig; en liten Fuji Finepix F30 runt halsen som jag tar actionbilderna med och en större Konica/Minolta A200 som jag använder till de mer arrangerade bilderna.

Bilderna åker alltid in en sväng i Ps för beskärning och korrigering av ljus/kontrast o färgbalans.

Som "Jones" uppmärksammat är en del av bilderna (landskap o vyer) gjorda med den sk.HDR-tekniken.

Publicerat

Hdr är grymt alltså, dina bilder är suveräna!

Jag har ingen systemkamera men har laddat hem ny firmware till min canon ixus 700 så jag ska nog allt kunna ta en serie bilder på en gång nu. Har bara inte klurat ut det än :) . Foto är kul i kombination med fiske, jag är ingen mästare på det men det är kul att se andras verk. Vilket program använder du för att merga dina bilder? är det PS? Och gör du det med RAW formatet?

Skitsnygga bilder!

(jag ska inte fråga mer angående foto, vill ju inte spamma ner din fina dagbok :))

Jonas, 25 år från Halland.

Har en liten blogg också: Sländor&Snus

www.stromhult.com

Publicerat
Tusen tack för dina fina ord Sasse :-*  Jag bockar o bugar som en hovmästare med stel höft o rak rygg ;D

Jag har oftast 2 kameror med mig; en liten Fuji Finepix F30 runt halsen som jag tar actionbilderna med och en större Konica/Minolta A200 som jag använder till de mer arrangerade bilderna.

Bilderna åker alltid in en sväng i Ps för beskärning och korrigering av ljus/kontrast o färgbalans.

Som "Jones" uppmärksammat är en del av bilderna (landskap o vyer) gjorda med den sk.HDR-tekniken.

Det ska du inte göra, sträck på dig och ta åt dig.

Jag tror jag får boka en resa ner och hänga med på lite öringfiske och gå en fotokurs  ;)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

080423  Ny tur efter jobbet ner till Åsa.

Kanonväder,men inte för fiske...  :(

dscf2279.jpg

dscf2284.jpg

Kvällens behållning var 2 kämpaglada 30-35-centimetare och så mackan förstås

dscf2277.jpg

dscf2281.jpg

Störande moment uppe i skyn

dscf2282.jpg

dscf2288.jpg

Publicerat
  • Författare
Hdr är grymt alltså, dina bilder är suveräna!

Jag har ingen systemkamera men har laddat hem ny firmware till min canon ixus 700 så jag ska nog allt kunna ta en serie bilder på en gång nu. Har bara inte klurat ut det än :) . Foto är kul i kombination med fiske, jag är ingen mästare på det men det är kul att se andras verk. Vilket program använder du för att merga dina bilder? är det PS? Och gör du det med RAW formatet?

Skitsnygga bilder!

(jag ska inte fråga mer angående foto, vill ju inte spamma ner din fina dagbok :))

Jag använder gratisversionen av det här programmet:  http://www.mediachance.com/hdri/index.html

Har även provat att göra det i PS men tycker det här är enklare.

Oftast använder jag bara 3 exponeringar, -2, 0, +2

Använder bara jpeg för tillfället men kommer nog att prova RAW framöver.