Hoppa till innehåll

Dubbelkrok, bra och dåliga sorter.


Recommended Posts

Ken Sawada sd3 eller va dom heter och Tiemco 707 DS...ser du en salarkrok så gå långa omvägar,fruktansvärt ojämn kvalite

//Larssa

Kan bara hålla med Larssa, för ett par år sedan var Partridge(Salar)-krokarna väldigt ojämna i kvalitén, vet inte hur de är nu?

Mustad dubbel Lax 80525 är beprövad gammal klassiker som aldrig sviker. Jämn kvalté och allround. Mycket fin krok som har utmärkta krokningsegenskaper (typ Bartlett). I mitt tycke den bästa krokmodellen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
mustad har alltid jämn och bra kavllitet! samma tiemco och patridge enliogt mig ! annars är loop blacknickelkrokarna riktigt bra särskilt då på mindre flugor ! godset är tjockt och bra och skärpan går inte av för hackor!

Ang. Loop Black Nickel:

Jag uppskattar att två av tio av de Loop krokar jag köp varit för sneda/vinda för att räknas som godkända. De har varit i storlekarna 10 och 12.

Vart går gränsen för acceptans?

Håller dock med om att de krokar som varit fina också är bra i godset/skärpan och har bra krokningsegenskaper!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

SALAR - Ojämn kvalitet vissa är bara urdåliga andra helkassa, UNDVIK! -Sist jag fiskade med en sådan slutade det hela med att jag tappade en fet lax och fick tillbaka flugan där kroken var uträtad. En 3:as krok skall inte en Lögdelax räta....Förvisso i Guld men ändå....

MUSTAD 80525 BL - har jag mer förtroende för än Salar men har lovat mig själv att inte fiska med dem mer efter ett par tappade fiskar i rad. Fungerade dock fint fram till dess :-)

Ken Sawada, Tiemco (tex Tiemco 707 DS) och vissa Partridge (som även tillverkar Salar) krokar fungerar för det mesta.

Tänk på att du ofta får vad du betalar för och att lägga en femma eller tia extra på en bra krok är värt det varje gång du slipper skylla kroken när du tappar en lax, det finns få saker som sänker humöret mer....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med Larssa, för ett par år sedan var Partridge(Salar)-krokarna väldigt ojämna i kvalitén, vet inte hur de är nu?

Mustad dubbel Lax 80525 är beprövad gammal klassiker som aldrig sviker. Jämn kvalté och allround. Mycket fin krok som har utmärkta krokningsegenskaper (typ Bartlett). I mitt tycke den bästa krokmodellen.

Mysko, har aldrig haft problem med Salar... Har å andra sidan bara använt de svarta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...