Hoppa till innehåll

Flugor för säsongen 2010


Beskman

Recommended Posts

Hej alla,

Med risk för att detta ämne tolkas som att jag är för lat för att söka informationen själv i forumet är jag helt beredd på att det modereras bort. Det är i så fall helt okej. Dock är jag inte lat och jag har läst igenom mååånga trådar om havsöringfiske.

Jag har haft ett uppehåll från fisket i cirka tio år. Då - för tio år sedan - hade jag precis börjat med flugfiske, men höll bara på i ett halvår eller så. Alltså är jag i allra högsta grad fortfarande nybörjare. För några veckor sedan köpte jag flugutrustning igen (bromanodell beta series #5-6 med GL nybörjarlina "enter easy cast", flytlina WF 5/6). Har jagat motorbåge tre vändor, men bara lyckats landa en mört, hehe. Jag band en del flugor då för tio år sedan och har börjat binda igen. Har hittills blivit ganska enkla mönster som montana, dog nobbler, wolly bugger, haröra och liknande.

Mitt mål är att fiska mycket havsöring längs västkusten under säsongen 2010. Då jag ser mig själv som total novis tar jag gärna emot handfasta tips om havsöringfisket. Jag förstår om ni inte vill ge ut era bästa platser och liknande och jag ser jagandet efter heta platser som en del av sporten. Dock tar jag gärna emot tips på bra mönster och gärna bindbeskrivningar. Har ju hela vintern på mig att binda upp ett lager.

Naturligtvis vore det fantastiskt om någon ville ta med mig ut på en fisketur framåt våren för att visa hur torpederna skall krokas. Jag är inte obekvämt otrevlig, går inte på droger och brukar inte ställa till med några större problem :)

Jag märker nu att jag själv inte är särskilt handfast i mitt skrivande och skall därför försöka ställa frågorna lite enklare:

1a. Vilka mönster fiskar ni med? Bindbeskrivningar?

1b. Hur fiskar man dessa mönster?

2. Klarar jag mig med min utrustning? Bör jag köra en kustlina, typ GL coastal?

3. Någon som vill ta mig med på fiske till våren?

Hade ju räckt att jag skrev de frågorna direkt, men helst ska det ju vara jobbigt för er att ta er igenom all text, visst är det så?

MVH, Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bor tyvärr inte i göteborg och är ingen mästare på HÖ!

Men vill ändå önska dig ett ordentligt skitfiske och ge mina tankar. Havsöringen äter räkor och små fiskar. Ta in räkorna ryckigt och oregelbundet. Hmm undrar om det finns en film på hur räkorna simmar? Småfiskarna, blanda hejvilt. Tror tobis simmar snabbt och dyker när de blir skrämda. Tipsen kommer från mig som nästan bara fiskar gädda. Men kan du så kan jag. ohh höll på att glömma leopard botten är ett utryck som verkar användas i HÖ-kretsar. Kan vara gött att slänga sig med det.

Är det någon som har en film-länk på hur räkorna simmar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för detta. Det hela är ju egentligen ganska logiskt; det gäller att härma imitationernas naturliga beteende. Och är det inte det som är så fint med flugfisket? Att hälften, om inte mer, handlar om att lära sig vad fisken äter och hur man ska härma bytets beteende.

Räkor och tobis visste jag att HÖ gärna käkar, men smörbult var nytt. Någon som har något mönster på smörbultsimitation? Kul att se hur de rör sig, ser ut som de rör sig i oregelbunden handtwist-style...?

/Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Beskman!

Eftersom Du verkar bo i Gbg så vill jag tipsa om att Du kan låna filmerna Havsöringens hemlighet del 1 & 2 på biblioteket. Där finns en del undervattensscener på flugor som fiskas hem. Rolig och välgjord film, inspelad i Danmark, av och med danskar... men öringen har ju ingen nationsuppfattning!

Det verkar som de flesta här en stark åsikt om vilken fluga som är bäst men en fluga som alltid funkar är en Magnus. Personligen brukar jag binda den på liten kort krok och har bytt ut fjädrarna i stjärten mot en liten bunt av ekorrsvans, men jag har inget belägg för att det skulle vara en fördel...

På sommarnätterna är oftast Tellis Dräparmask kusligt effektiv. Nästan som fusk.

Bor själv i Majorna och tycker om fiskesällskap. Hör av Dig när det är dags!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din utrustning räcker gott och väl!

På tafsen har du WollyBuggers i olika färger, former och varianter. Haröron som alternativ, även natur zonkers och MickeyFinn.

Framförallt tålamod och fantasi - kanske de viktigaste ingredienserna!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Beskman!

Eftersom Du verkar bo i Gbg så vill jag tipsa om att Du kan låna filmerna Havsöringens hemlighet del 1 & 2 på biblioteket. Där finns en del undervattensscener på flugor som fiskas hem. Rolig och välgjord film, inspelad i Danmark, av och med danskar... men öringen har ju ingen nationsuppfattning!

Det verkar som de flesta här en stark åsikt om vilken fluga som är bäst men en fluga som alltid funkar är en Magnus. Personligen brukar jag binda den på liten kort krok och har bytt ut fjädrarna i stjärten mot en liten bunt av ekorrsvans, men jag har inget belägg för att det skulle vara en fördel...

På sommarnätterna är oftast Tellis Dräparmask kusligt effektiv. Nästan som fusk.

Bor själv i Majorna och tycker om fiskesällskap. Hör av Dig när det är dags!

Ja, vad smart. Det har jag inte ens tänkt på, att biblioteket kan ha filmer. Har varit för snål för att köpa dem och inte hittat några "backupkopior" på nätet. Hehe. Då blir det nog en tur till bibblan idag minsann.

Ok. Magnus och Dräparmask skrivs upp på listan. Antar att jag kan hitta mönster för Dräparen om jag söker på forumet. Magnus kan jag nog redan i huvudet. När jag väl kommer igång med fisket kommer jag naturligtvis att laborera med mönster för att försöka få fram något som fungerar för mig, men jag vill ändå ha en utgångspunkt.

Låter grymt bra, bor också i Majorna så samåkning blir dessutom smidig.

Vilken/vilka typer av tafsar brukar du köra med? Flytande, sjunkande? En eller flera flugor? Fluglina? Flyt? Sjunk?

Kom ihåg att respektera fredningstiden för västkusten.

Självklart, men förberedelserna ska börjas i tid! Är ju bara ett knappt halvår kvar till premiär :)

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din utrustning räcker gott och väl!

På tafsen har du WollyBuggers i olika färger, former och varianter. Haröron som alternativ, även natur zonkers och MickeyFinn.

Framförallt tålamod och fantasi - kanske de viktigaste ingredienserna!

Ok, Wolly buggers är smidiga flugor - lätta att binda. En Magnus är ju inte helt olik en WB heller, så jag börjar förstå principen. Antar att WB och Magnus kan tänkas imitera räkor och kanske även borstmask med lite fantasi?

Tålamod har jag gott om. Fick bra träning på det i Kullsjön häromsistens. Fem timmar i läckande vadarbyxor och fem grader i luften. Inte en enda fisk. Fantasin jobbar jag på!

Sedan är det bara att ställa sig på din sten i GötaÄlv och njuta!

Hehe, ja, där är det vackert när vädret är som det är på bilden. Någon som brukar köra fluga där? Det är alltså Nya Varvet/Vita gaveln jag pratar om.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja, där är det vackert när vädret är som det är på bilden. Någon som brukar köra fluga där? Det är alltså Nya Varvet/Vita gaveln jag pratar om.

//Joel

Ett helt okej ställe. men jag brukar bara vara där de två första veckorna i oktober.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett helt okej ställe. men jag brukar bara vara där de två första veckorna i oktober.....

Där ser man, att jag inte kom på det för en vecka sedan eller så. Var helt säker på att fredningstiden började 1 oktober, men läste i förrgår att det visst var 14 okt...

Fiskar du i mynningen i oktober för att HÖ är på väg upp i älven för att leka?

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, vad smart. Det har jag inte ens tänkt på, att biblioteket kan ha filmer. Har varit för snål för att köpa dem och inte hittat några "backupkopior" på nätet. Hehe. Då blir det nog en tur till bibblan idag minsann.

Du kan logga in på Bibliotekets "kartotek" hemma i din egen dator och se vad som finns inne samt reservera och få skickat till Biblioteket i Majorna..!

Ok. Magnus och Dräparmask skrivs upp på listan. Antar att jag kan hitta mönster för Dräparen om jag söker på forumet. Magnus kan jag nog redan i huvudet. När jag väl kommer igång med fisket kommer jag naturligtvis att laborera med mönster för att försöka få fram något som fungerar för mig, men jag vill ändå ha en utgångspunkt.

En bra grundregel är väl färgglatt och skrikigt på våren och så naturligt som möjligt när det blir lite varmare... och ibland tvärtom!

Låter grymt bra, bor också i Majorna så samåkning blir dessutom smidig.

;)

Vilken/vilka typer av tafsar brukar du köra med? Flytande, sjunkande? En eller flera flugor? Fluglina? Flyt? Sjunk?

Just nu har jag GuideLines Coastal-lina som är svävande vilket jag är väldigt nöjd med. Har oftast sjunkande tafs och oförtyngda flugor. Tycker det fungerar bra och kan få ned flugorna dit jag vill utan bottennapp. Intermediate-linan skär vågorna bra så att man känner nafs när det blåser (vilket händer i Gbg...)

Fast jag har haft allas slags linor, tafsar och flugor och antagligen fått lika mycket fisk med alla varianter. Det gäller att anpassa sitt fiske efter prylarna. Enda anledningen till att jag fiskar med det jag har just nu är att det kräver mindre av mig...

Självklart, men förberedelserna ska börjas i tid! Är ju bara ett knappt halvår kvar till premiär :)

//Joel

Redigerad med salmo prutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du en kanonsida för att lära dig binda Magnus och Pattegrisen: http://globalflyfisher.com/patterns/magnus/ http://globalflyfisher.com/patterns/pinkpig/

sen finns ju YouTube som är helt nerlusad med bra vidoes oxå...

Fick Havsöring på Magnusen på Saltholmen i September så den är något av en favvo just nu. Pattegrisen återstår att se vad den kan prestera, men den är rolig som sjutton att binda (om man får tag i allt material)...

Lycka till i vår :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

salmo_prutta:

Som jag förstod det gäller skickandet mellan bibliotek bara böcker, filmer var tvungna att hämtas ut på det bibliotek de är listade. Jag svängde i alla fall in till stadsbibblan och hämtade ut filmen, samt två böcker om flugbindning när jag ändå var där. Kan ju säga att jag inte alls, över huvud taget, inte det minsta, blev sugen på att fiska HÖ efter att ha sett filmen. Fy fan. "Bara" ett halvår kvar som sagt. Hehe. Mycket bra att se film på hur de fiskar i alla fall, väldigt pedagogiskt och bra, trots att de är danskar. Niels Vestergaard ligger bakom filmen såg jag, tycker att det mesta han gör innehåller en mycket bra pedagogik.

Nu börjar jag känna in typen av mönster som verkar vara gångbara, kommer att binda upp i omgångar framöver. Behöver införskaffa en del material dock.

Naturligtvis har du helt rätt. Man kan faktiskt anpassa sig efter sin utrustning. Och som alltid annars gäller det att pröva sig fram till vad som fungerar för en själv. Har en generell fråga där också, då jag själv inte riktigt haft tillfälle att undersöka saken: hur blir kastandet vid olika vindar beroende på tafslängd- och tjocklek? Är det lättare att kasta i vind med kortare och grövre tafs? Eller kanske rentav tvärtom? Sen spelar det naturligtvis roll hur flugan är utformad också.

Här har du en kanonsida för att lära dig binda Magnus och Pattegrisen: http://globalflyfisher.com/patterns/magnus/ http://globalflyfisher.com/patterns/pinkpig/

sen finns ju YouTube som är helt nerlusad med bra vidoes oxå...

Fick Havsöring på Magnusen på Saltholmen i September så den är något av en favvo just nu. Pattegrisen återstår att se vad den kan prestera, men den är rolig som sjutton att binda (om man får tag i allt material)...

Lycka till i vår :)

Ah, den sidan har jag varit inne på tidigare. Grymt bra foton alltså. Youtube har även det utnyttjats ett antal timmar ;) Saltholmen, säger du det? Får man fråga var?

Och till sist: tack för lyckönskningen, det lär behövas tur :D

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Du!

Skoj att även Du tyckte om Havsöringens hemlighet!

Vad det gäller tafsarna så får Du flörta med de garvade i gamet för att få ett bra svar... Var är Håkan när man behöver honom..?

Generellt vore det ju super med en lång lång lång tunn tafs för skygg öring, men den orkar ju inte vända över flugan. En kort stabbig tafs daskar småflugorna alldeles för brutalt ner i vattnet samt fiskar dåligt (tycker jag...).

En annan viktig detalj är flugknuten, en rapalaknut ger en livligare gång på de flesta flugor. Jag ska inte svamla mer. Låt di gamle få glänsa lite...

Ett sista tips innan Du binder upp tusen flugor i vinter är att provfiska dem i ngt lagligt vatten och se så att de faktiskt fungerar... Har själv ett 50-tal vinteralster som är snygga att skåda men värdelösa i vattnet eller omöjliga att kasta med!

Hej hopp!

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Du!

Skoj att även Du tyckte om Havsöringens hemlighet!

Vad det gäller tafsarna så får Du flörta med de garvade i gamet för att få ett bra svar... Var är Håkan när man behöver honom..?

Generellt vore det ju super med en lång lång lång tunn tafs för skygg öring, men den orkar ju inte vända över flugan. En kort stabbig tafs daskar småflugorna alldeles för brutalt ner i vattnet samt fiskar dåligt (tycker jag...).

En annan viktig detalj är flugknuten, en rapalaknut ger en livligare gång på de flesta flugor. Jag ska inte svamla mer. Låt di gamle få glänsa lite...

Ett sista tips innan Du binder upp tusen flugor i vinter är att provfiska dem i ngt lagligt vatten och se så att de faktiskt fungerar... Har själv ett 50-tal vinteralster som är snygga att skåda men värdelösa i vattnet eller omöjliga att kasta med!

Hej hopp!

Rickard.

Ja, det var härligt att se filmen. Fisket efter HÖ verkar vara precis min melodi. Gratis fiske efter vild fisk, som dessutom är en fin matfisk.

Rapalaknuten is the shit, det såg man ganska tydligt illustrerat i filmen också. Antar att man egentligen alltid borde använda den när man fiskar med flugor som skall vara livliga.

Låter klokt att provfiska. Blir nog några turer till efter motorbåge innan isen lägger sig, då kan man alltid testa lite och med lite tur kanske man får upp en och annan fisk också som bonus. Några generella tips om vad jag bör undvika i bindningsväg? Betänkt att du har runt 50 alster som på ett eller annat sätt inte är dugliga.

Håkan - upplys mig! :lol:

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några generella tips om vad jag bör undvika i bindningsväg? Betänkt att du har runt 50 alster som på ett eller annat sätt inte är dugliga.

//Joel

Svårt att säga rent konkret vad som är fel, men jag vill inte fiska med dem... Tror att de är lite för mycket... För mycket material så de blir döda i vattnet och otympliga i luften.

De finns dessutom de som simmar på sidan eller upp och ned och skriker MISSLYCKAD varje gång de används. Jag har gömt dem längst in någonstans för att slakta dem och åtminstone återanvända kroken...

Generellt tycker jag om flugor som när de kommer "insimmande" mot mig ser trevliga ut. Så att man kan stå och kasta i några timmar och tycka att det är värt besväret enbart pga av den estetiska upplevelsen att då och då få se den vackra flugan ta sig fram förföriskt i vattnet.

Magnus t.ex ser ut som en okynnig Lilla My.

Rickard.

Redigerad med salmo prutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där ser man, att jag inte kom på det för en vecka sedan eller så. Var helt säker på att fredningstiden började 1 oktober, men läste i förrgår att det visst var 14 okt...

Fiskar du i mynningen i oktober för att HÖ är på väg upp i älven för att leka?

//Joel

Nej, jag fiskar där i oktober bara för att man FÅR det :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en generell fråga där också, då jag själv inte riktigt haft tillfälle att undersöka saken: hur blir kastandet vid olika vindar beroende på tafslängd- och tjocklek? Är det lättare att kasta i vind med kortare och grövre tafs? Eller kanske rentav tvärtom? Sen spelar det naturligtvis roll hur flugan är utformad också.

Jag slarvar ofta med tafsen och dess uppbyggnad. Jag är nöjd om jag har en riktigt lång spets. Är det lugnt väder har jag inget problem med en dåligt byggd tafs.

Däremot, ju blåsigare det blir desto viktigare är det med en riktig tafs. En riktig tafs är "rätt" uppbyggd och en väl anpassad längd med hänsyn tagen till flugan.

Nu är jag ingen expert på vad som är "rätt" uppbyggd tafs. Jag tar genvägen via köpta taperade tafsar. Jag har en 0X-tafs på i grunden och där knyter jag först på en 70-80 cm centimer förlängning i något tunnare material än grundtafsens ände. Sedan lägger jag på en lika lång spets till som slitspets. Ibland ännu längre och inte sällan har tafsen en totallängd på cirka 2 spölängder eller drygt det. Men blåser det upp så är det bara att korta ner en sådan här tafs tills det känns bra :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några generella tips om vad jag bör undvika i bindningsväg? Betänkt att du har runt 50 alster som på ett eller annat sätt inte är dugliga.

Håkan - upplys mig! :lol:

//Joel

Provfiske är A och O som nämndes tidigare!

Fokusera på ett riktigt begränsat urval av flugor. Kanske max 5 modeller. Provfiska flugorna så du trivs med uppbyggnaden. Sedan lägger du ner ett gott arbete på de flygfärdiga flugorna så du inte störs på dina egna bindmissar!

Flugvalet som i praktiken funkar på västkusten är riktigt spretigt!

Märlor, maggots, räkor, stora räkor, fiskimitationer, zonker, grova baitfish m.m.m.m.m

ALLA funkar en bra dag! ....men ingen funkar om du inte trivs/tror på flugan....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag slarvar ofta med tafsen och dess uppbyggnad. Jag är nöjd om jag har en riktigt lång spets. Är det lugnt väder har jag inget problem med en dåligt byggd tafs.

Däremot, ju blåsigare det blir desto viktigare är det med en riktig tafs. En riktig tafs är "rätt" uppbyggd och en väl anpassad längd med hänsyn tagen till flugan.

Nu är jag ingen expert på vad som är "rätt" uppbyggd tafs. Jag tar genvägen via köpta taperade tafsar. Jag har en 0X-tafs på i grunden och där knyter jag först på en 70-80 cm centimer förlängning i något tunnare material än grundtafsens ände. Sedan lägger jag på en lika lång spets till som slitspets. Ibland ännu längre och inte sällan har tafsen en totallängd på cirka 2 spölängder eller drygt det. Men blåser det upp så är det bara att korta ner en sådan här tafs tills det känns bra :)

Ok, det är väl som med det mesta inom flugfisket, vare sig det gäller flugval eller tafsuppbyggnad - det är något man lär sig av erfarenhet. Genom att prova sig fram. Blir lite motorbågsfiske i helgen, så jag får lov att mixtra lite och känna hur det känns.

Provfiske är A och O som nämndes tidigare!

Fokusera på ett riktigt begränsat urval av flugor. Kanske max 5 modeller. Provfiska flugorna så du trivs med uppbyggnaden. Sedan lägger du ner ett gott arbete på de flygfärdiga flugorna så du inte störs på dina egna bindmissar!

Flugvalet som i praktiken funkar på västkusten är riktigt spretigt!

Märlor, maggots, räkor, stora räkor, fiskimitationer, zonker, grova baitfish m.m.m.m.m

ALLA funkar en bra dag! ....men ingen funkar om du inte trivs/tror på flugan....

Ja, klart som korvspad och urlogiskt :) Än så länge klämmer jag ut lite motorbågsflugor, men när isen lägger sig ska det lattjas med HÖ-flugor. Något att se fram emot!

För er som har sett havsöringens hemligheter: har ni också lagt märke till när han fiskar med en borstmaskimitation som är typ 8 cm lång? Ser ut som om det är två krokar. Hur bär man sig åt för att få ihop ngt dylikt? Nylonlina mellan krokarna och binda på linan?

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För er som har sett havsöringens hemligheter: har ni också lagt märke till när han fiskar med en borstmaskimitation som är typ 8 cm lång? Ser ut som om det är två krokar. Hur bär man sig åt för att få ihop ngt dylikt? Nylonlina mellan krokarna och binda på linan?

//Joel

Tellis dräparmask funkar också. Typ WollyBugger bunden av enbart marabou...

Den långa masken är två krokar som jag sammanlänkar med fireline. Till kroppen använder jag Cactus Chenille. Linan mellan krokarna kletar jag in med typ AquaSure först...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tellis dräparmask funkar också. Typ WollyBugger bunden av enbart marabou...

Den långa masken är två krokar som jag sammanlänkar med fireline. Till kroppen använder jag Cactus Chenille. Linan mellan krokarna kletar jag in med typ AquaSure först...

Jag vet att det är en bra fungerande fluga... men dess rörelser stör mig! Jag har exprimenterat lite med en fluga som mer är uppbyggd som en tunn kätting (av fireline) än hel tråd för att få en mer "lealös" fluga. Satte på en magic head som pricken över i:t. Men det blev svårbundet och inte så bra. Är det ngn annan som har lyckats få fram en "lealös" fluga som rör sig borstmasklikt i vattnet? Eller överarbetar jag alltihop, man kanske får acceptera att när vattnet kokar av borstmask så finner inte öringen min fluga i all maten?

Om jag lyckas med en fantastisk borstmaskfluga så återkommer jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...