Hoppa till innehåll

Flugor för säsongen 2010


Beskman

Recommended Posts

Med dom ödmjuka orden ligger du i min topp 5, oavsett hur graciöst du kastat din plastlina eller hur många och härliga öringar du fångat! :(

Vi styr ihop något framåt våret tycker jag! nya goa gubbar är alltid roligt.

Har vi tur så följer majornas öringkung också med :)

Jag har börjat snegla på människorna runt Mariaplan nu... kan det vara han.. sticker det inte ut en vadarbyxa under jeansen? Majornas Öringkung... Fast han går väl runt med sin hund och trench coat som en helt vanlig man.

Nåja, jag ser fram emot att fiska med nya människor till våren, både kungar och narrar! :)

Instämmer och instämmer. Ser fram emot att se bristande knoppar och blått, iskallt saltvatten och frusna fingertoppar övergå till vackra löv, varmt saltvatten och varma fingertoppar.

Tack alla för alla tips och kul att det är fler som håller liv i tråden. Jag återkommer med fler frågor när jag har kommit igång med HÖ-bindandet. Satsar på en sista motorbågstur för säsongen under helgen! Kallt.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hårdträning pågår, känns dock som att jag kommer behöva mycket material om jag skall hålla på såhär till preimären... :wub:

Första försök till västkutsk dräparmask:

Picture%20139.jpg

Den fluffiga brodern Wolly marabou duckling?

Picture%20136.jpg

och ett försök till en marabou shrimp:

Picture%20140.jpg

Dags att köpa fler färger av marabou... ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hårdträning pågår, känns dock som att jag kommer behöva mycket material om jag skall hålla på såhär till preimären... :D

Jo mycket materialinköp blir det så här i början. Ser riktigt bra ut...vad det nu betyder när de kommer från en amatör :wub: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hårdträning pågår, känns dock som att jag kommer behöva mycket material om jag skall hålla på såhär till preimären... :lol:

Första försök till västkutsk dräparmask:

Picture%20139.jpg

Juste fluga!

Känner mig lite skyldig till att ordet Västkustskt har smygit sig in hos Tellis superfluga.

Han kallar den för Dräparmasken, och det bör vi nog oxå göra...

Fast oavsett vad den heter ser Din fluga giftig ut och kommer säkert att skänka Dig glädje en ljummen sommarnatt!

Redigerad med salmo prutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det betyder mycket Stendalen!

Oj då, är det Tellis egna fluga? Fräsigt, då skall jag självklart kalla den Dräparmask hädanefter.

Vilka färger rekommenderas på den? Jag har gjort den i oliv, svart och knallröd, är det ens någon idé att även binda den knallorange? Eller är det naturliga färger som gäller på HÖ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det betyder mycket Stendalen!

Oj då, är det Tellis egna fluga? Fräsigt, då skall jag självklart kalla den Dräparmask hädanefter.

Vilka färger rekommenderas på den? Jag har gjort den i oliv, svart och knallröd, är det ens någon idé att även binda den knallorange? Eller är det naturliga färger som gäller på HÖ?

Brun är nog hetast! Orange skall du definitivt binda. Prova en ljusare variant också, vit eller ljusgul kanske;)

Redigerad med Stendalen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur dubbar man enklast med marabou? Dubbingögla eller tvinna den runt bindtråden?

Jag binder in tippen på ett par fjädrar, tvinnar dem och sen virar dem kring kroken. Något tvinnande kring bindtråden behövs inte. Sen är det bara att klippa till om det blev för spretigt.

För mig kommer följande flugor att testas hårdast:

Pattegrisen

The Magnus

Grey GHost

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Amen.

Genialisk fluga. Borde ge ett västkustskt (vilket ord!) nobelpris.

Hahahaha! Man tackar så hjärtligt för de vänliga orden! :D;)

Hur dubbar man enklast med marabou? Dubbingögla eller tvinna den runt bindtråden?

Jag brukar ta en hel fjäder, klippa av alla fibrer, lägg dem i en hög och klipp lite igen.

Sedan är det bara att dubba som vanligt! B) Annars kan du alltid dubba in hela fibrer, även detta är lätt och bekvämt.

Det betyder mycket Stendalen!

Oj då, är det Tellis egna fluga? Fräsigt, då skall jag självklart kalla den Dräparmask hädanefter.

Vilka färger rekommenderas på den? Jag har gjort den i oliv, svart och knallröd, är det ens någon idé att även binda den knallorange? Eller är det naturliga färger som gäller på HÖ?

Mina favoritfärger är cream, brun, rusty orange, orange och olive/golden olive. :P

Knallorange är ibland ruskigt bra, även under nattfisket! Vissa av dessa maskar är nästan så oranga.

Redigerad med Tellis
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna fluga är riktigt bra och en av mina personliga räkimitationsfavoriter.

Fiska den med en långsam handtvist följt utav 2-4 korta ryck.Göteborgs Räkan

Krok: Coastal streamer strl 6

Ögon: Bränd nylon, 0.60mm

Stjärt: Rävhår, naturgrå eller vit

Kroppshackel: Tupphackel, grå

Rib: Monoflbindtråd (nylon)

Kropp: Shrimpdub - Grey, blandat med Ice dub - Shrimp pink

Bind in materialen i den ordningen de står och bind därefter.

Jag har postat den tidigare men dan passar nog bar även i denna tråd :D

post-1543-1260916166_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min andra typ av HÖ-fluga bunden. Blev en något ofluffig variant av "Den grå frede". Är inte jättenöjd med den och jag tror att nästa jag gör kommer att bli bättre. Lite trixigt att dubba maraboun snyggt runt ögonen tycker jag.

Känns som att detta mönster passar in på de flesta trådskribenters råd. Den är naturfärgad, lagom spretig och lite fluffig. Dock måste jag införskaffa saltvattenskrokar. Hur illa går det för vanliga krokar i saltvatten egentligen?

post-8374-1260995695_thumb.jpg

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min andra typ av HÖ-fluga bunden. Blev en något ofluffig variant av "Den grå frede". Är inte jättenöjd med den och jag tror att nästa jag gör kommer att bli bättre. Lite trixigt att dubba maraboun snyggt runt ögonen tycker jag.

Känns som att detta mönster passar in på de flesta trådskribenters råd. Den är naturfärgad, lagom spretig och lite fluffig. Dock måste jag införskaffa saltvattenskrokar. Hur illa går det för vanliga krokar i saltvatten egentligen?

post-8374-1260995695_thumb.jpg

//Joel

Ser väl bra ut! "Vanliga" krokar går det inte så bra för i saltvatten. De bästa som jag någonsin stött på är Tellis streamerkrokar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser väl bra ut! "Vanliga" krokar går det inte så bra för i saltvatten. De bästa som jag någonsin stött på är Tellis streamerkrokar.

Jag får helt enkelt använda de jag har bundit på vanliga krokar i sötvatten. Lär väl kunna lura en och annan sötvattengående firre med Magnus och Den grå frede! Något tips på bra (och gärna hyfsat billiga) saltvattenkrokar?

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får helt enkelt använda de jag har bundit på vanliga krokar i sötvatten. Lär väl kunna lura en och annan sötvattengående firre med Magnus och Den grå frede! Något tips på bra (och gärna hyfsat billiga) saltvattenkrokar?

//Joel

Testa Gamakatzu:s saltvattenskrokar!

Kommer inte ihåg på rak arm vad modellen heter,, men jag kan kolla när jag kommer hem imorrn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saltvattenkrokar ÄR bättre... men om man inte fiskar 40h i sträck och lägger flugorna i en fuktig ask över natten så klarar man sig med vanlig krok. Ta flugorna och skölj dem i ljummet vatten efter varje gång Du har fiskat och häng dem på tork på någon ljummen plats så får du inga rostfläckar på materialet. (Jag brukar ha en tomburk i fickan där alla använda flugor läggs så de inte väter ned de andra i flugasken.)

Är Du lika klantig som mig så kommer Du ändå att vika krokspetsen mot någon klippa eller nyfiken hundägare...

Senare i livet när Du nått fulländning i flugfiskeriets mysterier så är det dags att binda ett fåtal flugor med material av högsta kvalitet. Innan dess är det lite ledsamt att sätta Din Pattegris med sina dyra fjädrar i slånbärssnåren...

Fast deta är bara mina åsikter och skulle Du tappa Din livs öring den 1:a april för att kroken brister pga dålig kvalitet, så ska jag ge Dig helt andra goda råd då <_< .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saltvattenkrokar ÄR bättre... men om man inte fiskar 40h i sträck och lägger flugorna i en fuktig ask över natten så klarar man sig med vanlig krok. Ta flugorna och skölj dem i ljummet vatten efter varje gång Du har fiskat och häng dem på tork på någon ljummen plats så får du inga rostfläckar på materialet. (Jag brukar ha en tomburk i fickan där alla använda flugor läggs så de inte väter ned de andra i flugasken.)

Är Du lika klantig som mig så kommer Du ändå att vika krokspetsen mot någon klippa eller nyfiken hundägare...

Senare i livet när Du nått fulländning i flugfiskeriets mysterier så är det dags att binda ett fåtal flugor med material av högsta kvalitet. Innan dess är det lite ledsamt att sätta Din Pattegris med sina dyra fjädrar i slånbärssnåren...

Fast deta är bara mina åsikter och skulle Du tappa Din livs öring den 1:a april för att kroken brister pga dålig kvalitet, så ska jag ge Dig helt andra goda råd då <_< .

Håller med!

Det viktigaste är nästan bra vård av flugan, då håller på kroken och flugan länge.

Jag sätter alltid använda flugor i foambiten på midjeväskan och sköljer av dem lite snabbt när jag kommer hem, då håller kroken och flugorna i evigheter! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får helt enkelt använda de jag har bundit på vanliga krokar i sötvatten. Lär väl kunna lura en och annan sötvattengående firre med Magnus och Den grå frede! Något tips på bra (och gärna hyfsat billiga) saltvattenkrokar?

//Joel

Mustads rostfria streamerkrok S74SZ har jag testat och den verkar lovande.

Vass och de säljs i 25-påsar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla fina tips angående krokarnas värld. Är inte särskilt insatt i dess böjda och vassa forum. Kan passa på att fråga lite om krokar när vi ändå är i farten. Det här med krokhuvuden (heter det ens så, öglan där man fäster tafsen?). Oftast tycker jag att de pekar nedåt, ibland är de raka och ibland pekar de uppåt. Det jag hittills har erfarit är att när det är vanliga våtflugekrokar brukar de peka nedåt, är det små torrflugekrokar pekar de ibland uppåt och på större krokar är de ofta raka. Varför har de olika vinklar och vad väljer man till vilket ändamål, så att säga?

Nåväl. Band något som jag nog kan kalla HÖ-fluga idag. Materialet kommer från vår katt som heter Nelson, som är en norsk skogkatt, 18 år gammal och rödhårig. Jag kallar mönstret för Lord Nelson, a.k.a. "The Lord".

Kan den vara något för HÖ tro? Jag har verkligen ingen aning om hur fiskbar den är. Skall dock blöta den strax för att se hur pälsen beter sig.

Krok: Streamer, storlek 10

Stjärt: Nelsons svanspäls

Kropp: Dubbad Nelsonpäls

Ribbing: Koppartråd från kablar som jag tagit från jobbet.

//Joel

post-8374-1261166311_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla fina tips angående krokarnas värld. Är inte särskilt insatt i dess böjda och vassa forum. Kan passa på att fråga lite om krokar när vi ändå är i farten. Det här med krokhuvuden (heter det ens så, öglan där man fäster tafsen?). Oftast tycker jag att de pekar nedåt, ibland är de raka och ibland pekar de uppåt. Det jag hittills har erfarit är att när det är vanliga våtflugekrokar brukar de peka nedåt, är det små torrflugekrokar pekar de ibland uppåt och på större krokar är de ofta raka. Varför har de olika vinklar och vad väljer man till vilket ändamål, så att säga?

Nåväl. Band något som jag nog kan kalla HÖ-fluga idag. Materialet kommer från vår katt som heter Nelson, som är en norsk skogkatt, 18 år gammal och rödhårig. Jag kallar mönstret för Lord Nelson, a.k.a. "The Lord".

Kan den vara något för HÖ tro? Jag har verkligen ingen aning om hur fiskbar den är. Skall dock blöta den strax för att se hur pälsen beter sig.

Krok: Streamer, storlek 10

Stjärt: Nelsons svanspäls

Kropp: Dubbad Nelsonpäls

Ribbing: Koppartråd från kablar som jag tagit från jobbet.

//Joel

post-8374-1261166311_thumb.jpg

Har nu testat i en vattenskål och den såg faktiskt helt okej ut. Stjärten fick spännande rörelser, men kroppen såg mest ut som en blöt katt (nähä?). Kommer absolut att fiska "skarpt" med den, vore väldigt skoj att fånga en fisk på kattens päls och sedan mata honom med den fångade fisken.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med!

Det viktigaste är nästan bra vård av flugan, då håller på kroken och flugan länge.

Jag sätter alltid använda flugor i foambiten på midjeväskan och sköljer av dem lite snabbt när jag kommer hem, då håller kroken och flugorna i evigheter! ;)

Det låter klokt. När man ändå sköljer av rullen kan man lika gärna skölja av flugorna man använt.

Går på julledigt imorgon och är ledig till 11 jan, så jag tänkte försöka binda upp några flugor (har dessutom tillgång till 40 sorters single malt whisky).

Hälsningar från Christian F. förresten "till min grekiska broder" :D

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter klokt. När man ändå sköljer av rullen kan man lika gärna skölja av flugorna man använt.

Går på julledigt imorgon och är ledig till 11 jan, så jag tänkte försöka binda upp några flugor (har dessutom tillgång till 40 sorters single malt whisky).

Hälsningar från Christian F. förresten "till min grekiska broder" ;)

//Joel

Hehehe, då var det som jag misstänkte, att du var den han snackade om som skrev på "något forum" :(

Vi får väl ta ett gemensamt pass alla 3 sen till våren! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehehe, då var det som jag misstänkte, att du var den han snackade om som skrev på "något forum" :P

Vi får väl ta ett gemensamt pass alla 3 sen till våren! :)

Japp, stämmer bra det. Det roliga var hur han fick reda på att kanten fanns. Det var när jag hade dragit mina första motorbågar i Kullsjön och var hemma hos honom och skulle visa bilderna jag hade lagt upp här. Då sa han "jaha, är det något mer du håller hemligt för mig?" och syftade på att jag inte hade berättat om edge. Hehe.

Låter fint med en gemensam tur, så får jag se hur det skall se ut när man kastar.

Nu blir det kanske lite väl OT här, men jag kollade på bilder på din hemsida och bland Forshagabilderna såg jag en f.d. klasskamrat till mig (vi tog examen i våras). Tomas med rött skägg. Världen är liten, eller hur är det man säger?

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp, stämmer bra det. Det roliga var hur han fick reda på att kanten fanns. Det var när jag hade dragit mina första motorbågar i Kullsjön och var hemma hos honom och skulle visa bilderna jag hade lagt upp här. Då sa han "jaha, är det något mer du håller hemligt för mig?" och syftade på att jag inte hade berättat om edge. Hehe.

Låter fint med en gemensam tur, så får jag se hur det skall se ut när man kastar.

Nu blir det kanske lite väl OT här, men jag kollade på bilder på din hemsida och bland Forshagabilderna såg jag en f.d. klasskamrat till mig (vi tog examen i våras). Tomas med rött skägg. Världen är liten, eller hur är det man säger?

//Joel

Hahaha ja det är det verkligen! <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...