Hoppa till innehåll

Var köpa knutlöst håvnät?


0L03V3

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
Flydrsssing har i sin katalog så kallade Brodin nät

Hittar ingen webshop :)

Har de någon återförsäljare i närheten av norra Skåne?

Deras hemsida håller på att uppdateras så kan inte hitta några återförsäljare :)

//Olof

Hej !

Dan-tackel har lösa håvnät att sälja. Knutlösa med små maskor och billiga.

Har själv köpt ett. Dom var ganska djupa, men det är bara att sy om dom om

man vill ha grundare.

MVH

Stefan

Kan inte hitta några håvnät överhuvudtaget på deras sida :P

Var köpte du ditt?

//Olof

Redigerad med Evertsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för era tips och ett särskilt tack till Thomas D :blink::)

Nu letar jag efter en beskrivning på hur man fäster nätet.

Min lärare vet ungefär hur man gör, men problemet är hur det ska se ut längst ner, närmast handtaget.

Tips?

Mvh Olof

Tar lite kort i eftermiddag på min håv så kan du se hur det är gjort

Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej , Börja med att borra hål Nr 3, cirka 10mm djupa, borra därefter hål 2 och 1 osv runt om ,de skall vara genomgående, sedan får du ta en vass kniv och göra ett spår mellan varje hål för linan på utsidan. Ta tjärat snöre cirka 3mm tjockt börja att trä/sy fast nätet inifrån och ut från hål 2 och runt ,mät nätet innan så du får jämna maskor. Gör likadant med en ny tråd från andra sidan. De 4 ändarna skall sedan limmas fast i de två hålen märkt 3

post-5979-1266581261_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för era tips och ett särskilt tack till Thomas D :blink::)

Nu letar jag efter en beskrivning på hur man fäster nätet.

Min lärare vet ungefär hur man gör, men problemet är hur det ska se ut längst ner, närmast handtaget.

Tips?

Mvh Olof

Hejsan!

Jag kan visa lite hur jag gör.

Jag fräser ett spår på utsidan. Sedan borrar jag hål i spåret runt hela ramen (ca 50 st).

Sedan trär jag ut håvmaskerna från insidan och ut jenom hålen och låser dom med ett snöre i spåret varefter jag trär ut maskerna.

Vid hålen längst ner mot skaftet på var sida trär jag in remmen som har gått i spåret och knyter ihop ändarna och limmar knuten.

post-8709-1266584349_thumb.jpg

post-8709-1266584379_thumb.jpg

post-8709-1266584399_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej , Börja med att borra hål Nr 3, cirka 10mm djupa, borra därefter hål 2 och 1 osv runt om ,de skall vara genomgående, sedan får du ta en vass kniv och göra ett spår mellan varje hål för linan på utsidan. Ta tjärat snöre cirka 3mm tjockt börja att trä/sy fast nätet inifrån och ut från hål 2 och runt ,mät nätet innan så du får jämna maskor. Gör likadant med en ny tråd från andra sidan. De 4 ändarna skall sedan limmas fast i de två hålen märkt 3

Tackar för snabbt svar :blink:

Det ser väldigt snyggt ut!

Så lär inte min håv bli :D

Du råkar inte ha några bilder på den färdiglimmade delen?

Mvh Olof

Hejsan!

Jag kan visa lite hur jag gör.

Jag fräser ett spår på utsidan. Sedan borrar jag hål i spåret runt hela ramen (ca 50 st).

Sedan trär jag ut håvmaskerna från insidan och ut jenom hålen och låser dom med ett snöre i spåret varefter jag trär ut maskerna.

Vid hålen längst ner mot skaftet på var sida trär jag in remmen som har gått i spåret och knyter ihop ändarna och limmar knuten.

Det där såg också riktigt bra ut :)

Tackar för tipset!

Mvh Olof

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Ptja... undantaget springande flugkast (världen slutar aldrig förvåna mig - jag trodde 'sydafrikakastet' dog med apartheid) - så känner jag igen mig från kustfisket superlimmade flugor (dock för att få dem att hålla) och styv tafs för att slippa vindknutar... Men - 1mm är såklart för mycket för praktiskt fiske. Versileader med .45-kärna är ganska vettigt val på kusten imho. Så även Rios Bonefish i hardmono. Men - jag vill ju tillbaka till metronom och lång flylina... Tick-tock-tock-tock. Tick-tock-tock-tock...
    • Just därför jag slutade tävla tävla... 90% kör tunga grejer som inte är anpassade till trout. Visst det är ett fiskespö som används vid fiske men inte den typen av fisket en klass 9, 10, 11 & 12 kör man till saltvatten och gädda inte till harr och öring. Nu finns det ju såklart såna som nu kommer skriva "klart man kan fiska harr/öring med såna saker" självklart. Man kan köpa en Bugatti och köra grusväg också, samma sak. INGEN av dom som tävlar med såna klasser vid trout distance fiskar med dom spöna efter trout. Samma vid precision så limmas flugor så dom blir tyngre, man sträcker på tafsar så den ska klara kraven, man kör 1mm tafsar för att sedan gå över dom sista 30cm till laglig dimension, man springer flera meter fram och tillbaka för att få längre kaströrelse (hade velat se det i en å/älv) m.m. Allt för att tänja på regler som vi varit delaktiga med att ta fram. Det blir mer och mer likt Casting och inte fiske. Enda tävlingen idag som är likt fiskesituationer är Edge tävlingen på mässan. 
    • Åsch, trodde du visste allt   Hejsan Christian! Vi vet inget än men fiskekort kan du maila forshagaforsen@sportfiskarna.se om och campingen tel 072-732 81 94   Med vänlig hälsning Anette     Kontaktcenter Kommunledningskontoret Forshaga kommun Besöksadress: Storgatan 52, Forshaga. Postadress: Box 93, 667 22 Forshaga Kontaktcenter: 054-17 20 00     Hej! Vi har nu fått besked om att Forshagaforsens camping kommer att stängas tills vidare. Det pågår fortsatt diskussioner kring fiskets driftande. Facebooksidan och hemsidan kommer att lämnas över till fiskevårdsområdet, så håll utkik där för vidare uppdatering kring den biten. Jourtelefonen och receptionstelefonen kommer inte längre att bemannas. För eventuella frågor kring campingens framtid hänvisar vi till Forshaga kommun. Efter 10 år i Forshaga kommer Sportfiskarna Värmland att omlokalisera sitt kontor till Karlstad, där Jocke, Robin och Emanuel finns att hälsa på om saknaden skulle bli för stor. De lovar att bjuda samtliga besökare på kaffe. Emilia kommer se sig om efter nya äventyr, men dyker troligtvis upp på en och annan mässa i framtiden, med ansiktsmålning i högsta hugg. Kontorshunden Ängel har inga planer på att släppa sina favoritgubbar. Om det nya kontoret inte tillåter hundar tänker hon planera in digitala möten, så att hon fortsatt kan se till att de sköter sig. Någon måste ju ha koll!   Tack för att vi fick dela det här äventyret med er!   Sportfiskarna, Region Värmland
    • S.A Amplitude, Dynamic WF 4. Är provkastad i vatten vid tre tillfällen. Säljer då den inte passar mig, mina spön och mitt fiske. Den färdiga front öglan var krokig och gick ej att sträcka rak, därför bytte jag ut den direkt mot en Roman Moser Minicon. Nypriset är 1399 kr. Säljer för 750 kr och portot.
    • Lustig - det är ju lite samma ska med kustfiske på något vis. Allt krabbar. Allt. Jämt. Så - det är ungefär som att göra samma sak som man gör på en vindstilla älv - fast i vind, kyla och halvmörker med vågor... Visst. Parallellen haltar en smula - men genom att vara extremnörd (i professionell bemärkelse - är forskare...) har jag lycktas göra en hel del observationer kring kastande som är ganska våra att läsa sig till. Det är klart att en bakgrund inom avancerad vågfysik och likande underlättar när man ska analysera hur flugspön arbetar. Det handlar ju egentligen inte om 'kraft' - utan förmågan att få ut den energi man trycker in i spöt att fortplanta sig ut i linan och minimera alla former av transmissionsförluster. Eller något liknande...   Samma extremnördpetighet har hjälpt mig oerhört inom bänkskytte (den asperger-'sport' som slår casting med hästlängder i termer av precisionskrav, kostnad och ja... oerhört krav på fokus...;).)   Ska ta del av sexyloopsinfon lite senare idag. -- Lite lustigt. Jag har i år gått tillbaka till långa flytlinor på pur faen - då jag helt sonika tröttnat på att fiska en kort jävla 13-metersklump... så jag har lekt med Gold och Infinity. Dessutom har SA bumpat vikten på sin Sonar Hover, så den gått från att vara halvklass till helklass upp - så när de två kvarvarande sjuorna är slut (har en ny i kartong kvar av de gamla och en i princip oanvänd påspolad) så får det bli något annat i termer av intermediate. Men den gamla Hover med GPX-profil är jävligt bra och slitstark. Härnäst blir det nog Wulff Signature samt Bamboo special som införskaffas. Har ju en Infinity, en MED och en Gold tournament i 6wt - så jag är nog rätt välutrustad med nördlinor... Men - det kommer nog att komma infinitys i 7wt och 8wt vad det lider - det är en väldigt bra lina till praktiskt fiske.
    • Att det går att kasta en fluglina som det gör är intressant. Vist handlar det om viss kraft för att kasta långt men det ligger mycket i tekniken bakom. Saker som är viktiga vid kortare distanser blir ännu viktigare. Det måste vara rakt och ske vid rätt tidpunkter. Här finns en bra presentation kring detaljerna i ett tävlingskast https://www.sexyloops.com/flycast/competition-distance-cast/ Det är ju något tilltalande med extrem nördnivå på saker.   Jag har inte testat någon annan lina än Mastery ED ifrån SA. Den täcker allt behov jag har när det kommer till flytlinor och bland intermediate som jag mest fiskar har det blivit andra märken jag fiskar med. Jag tvättar och smörjer mina ED-linor efter varje användning så dom verkar överleva bra. Det som skulle kunna vara intressant är att prova Trout i Amplitude Textured då jag förstått det som att en lina med textur kan skjuta aningens lite bättre än en slät om man skjuter utan hela klumpen ute.
    • Säljer dessa som är använda 2 säsonger, strl 43. 400kr
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...