Hoppa till innehåll

Regnbågsvatten i Östergötland


Teddarn

Recommended Posts

Jag börjar med Risebo igår samt i måndags.

Väldigt dåligt flugfiskeväder båda dagarna men ändå lite kläckningar, mest små dagsländor

men även stor sjösandslända på kvällen.

I måndags, 7/6, var Stengöl hetats med kläckningar och ett flertal bågar på torrfluga, även

en fin bit på muddler.

Igår, 12/6, blåste det halvstorm ute, svårfiskat men det lugnade ner sig på kvällen, Sarvgöl

hetast med en rejäl hanne (2-2,5 kg) på torrfluga och en rejäl hona (ca 2,5 kg) på Munker (se mitt album).

Båda fick simma tillbaka.

Verkar vara fin fisk i Risebo just nu, bra tryck på dem, framför allt i Stengöl. Baksidan igår var när jag

kom, var helt själv vid Sarvgöl och trodde på en trevlig dag, innan jag hann få i ordning grejerna dök

det upp 3 bilar med sammanlagt 7 pers i som närapå springer ur bilarna för att få plats, skickade in

spöna och drog till Stengöl istället.... Återvände till Sarvgöl vid 18-tiden, fick då vara själv och fisket

blev därefter som synes ovan. :wacko:

Var i Rist-sjöarna (ovanför Svärtinge) för ca 10 dagar sen, fina fiskar som vanligt, bra fenor så det

fick jobbas rejält med spöet. Dock svårflörtat trots bra väder och fina vak, några landade med en

högsta vikt på ca 1,5 kg. Rist har fina sjöar men myyyycket knott och mygg, trodde bara man fick

uppleva så sjukt mycket i Norrland, så gör inte som jag, kör inte i T-shirt... :wacko:

Tänkte det kunde vara bra att ha någonstans att lämna lägesrapport efter fiskedagar i Östergötland.

Alla är hemskt välkomna att lägga upp rapporter om läget i våra olika regnbågsvatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Risebo 16/6 Kväll

Körde en kortis i Risebo igår kväll, fint väder men lite kläckningar ändå. :)

Blåste lite men vakade fint ändå, hade ett par stycken uppe på nattslända

men missade mothuggen, lite trött tror jag. <_<

Fick en riktigt fin båge på ca 1,5 kg på en Munker (se mitt album). Den hade

väldigt fina fenor och gav en bra fajt, gjorde ett par 15-20 meters rusningar

innan den ville bli avkrokad för att få simma hem igen. Missade även en

brutal bit som slet av tafsen som om den vore sytråd, hann inte reagera... ;)

Tänkte det kunde vara bra att ha någonstans att lämna lägesrapport efter fiskedagar i Östergötland.

Alla är hemskt välkomna att lägga upp rapporter om läget i våra olika regnbågsvatten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

var i mellanströmmen 1,5 vecka sen, blev 16 fisk på 2 pers alla på torrt. ingen ovanlighet såhär års dock. Men det är fiske mellan kl 21-01 som gäller..

Ristsjöarna levererar alltid oavsett tid på säsongen men likadant där, fiske mellan 21-01 som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var i Stengöl och St Sarvgöl i Risebo idag. Skönt väder, kom en rejäl skur precis när jag skulle åka hem, bra tajming. :)

Fisket var kul, selektiva regnbågar för en gång skull, gick och betade flygmyror i ytan överallt och var föga intresserad

av annat, skönt att man missade ta med torrflugeaskarna, hade bara ett fåtal "regnbågstorrisar" med mig.

Men men, bra fart på fisken och de var inte helt främmande för att suga i sig en muddler när den väl landade framför näsan på dem.

Två landade och en bommad. Helt ok resultat då det varit högt tryck på sjöarna senaste dagarna, många fiskare i rapportboken.

Enligt Risebos hemsida är det relativt nyutsatt i Stengöl och det håller jag med om, verkar fullt av båge i sjön, dock vakar de som vanligt mitt ute över den djupaste delen av sjön, typ 50 m ut från land... :)

Skitfiske på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i Stengöl och St Sarvgöl i Risebo idag. Skönt väder, kom en rejäl skur precis när jag skulle åka hem, bra tajming. :)

Fisket var kul, selektiva regnbågar för en gång skull, gick och betade flygmyror i ytan överallt och var föga intresserad

av annat, skönt att man missade ta med torrflugeaskarna, hade bara ett fåtal "regnbågstorrisar" med mig.

Men men, bra fart på fisken och de var inte helt främmande för att suga i sig en muddler när den väl landade framför näsan på dem.

Två landade och en bommad. Helt ok resultat då det varit högt tryck på sjöarna senaste dagarna, många fiskare i rapportboken.

Enligt Risebos hemsida är det relativt nyutsatt i Stengöl och det håller jag med om, verkar fullt av båge i sjön, dock vakar de som vanligt mitt ute över den djupaste delen av sjön, typ 50 m ut från land... :)

Skitfiske på er!

Var i Risebo och bl a Stengöl förra helgen.

Dom har satt in fisk V33 tror jag det stod, och det var trevlig action vid sjön :)

Nästan oavsett fluga på tafsen så nöp dom i när den landade på ytan, men fiskade man som torrfluga så var det mkt trögare.

Bäst gick det med någon fluga som tex Goddard Caddis när den landade eller faktiskt när den blivit blöt och sjunkit strax under ytan :)

Nästa helg tänkte jag prova Hökensås igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i Risebo och bl a Stengöl förra helgen.

Dom har satt in fisk V33 tror jag det stod, och det var trevlig action vid sjön :)

Nästan oavsett fluga på tafsen så nöp dom i när den landade på ytan, men fiskade man som torrfluga så var det mkt trögare.

Bäst gick det med någon fluga som tex Goddard Caddis när den landade eller faktiskt när den blivit blöt och sjunkit strax under ytan :)

Nästa helg tänkte jag prova Hökensås igen.

Det är då du ska fiska med en puppa ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon särskilt lämplig typ eller modell?

Du ska prova TF-puppan..(gå in på min blogg o se beskrivning) men även foampuppor är grymt effektiva..kör med en olivegrön kropp , lite mörkare thorax o sist en foambit vikt över thorax..rugga gärna flugan lätt med en borste som avslutning..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Risebo idag, mulet väder så det blev mörkt tidigt idag...

Kom inte ner förrän 14-14.30 så hann bara med St Sarvgöl. Fullt med fisk och bra fart trots det kassa vädret.

Fisken vakade bra hela vägen fram till skymning. Fick 5 och tappade lika många (om inte fler), högg bra på

muddlers och zonkers. Hann inte prova torrfluga då jag kastade in på mig på nya spöet och ville mest se vad

det gick för, blev inte mycket till presentationer. :)

Dagens behållning, förutom alla napp, var nog tok-bågen som valde att göra 5 vansinneshopp på rad rakt upp i luften

en bit bort från där jag höll till, visst har man sett dem göra 2,kanske till och med 3, men aldrig 5 på rak... galet... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Teddarn och Knorren blötte flugorna i Risebo idag med helt godkänt resultat trots blåsigt och kallt, tack för en trevlig dag Knorren!

Fisket började bra med 3 landade och en skara bommade men ebbade ut på eftermiddagen när blåsten tilltog och molnen rullade in. Vi höll till i Sarvgöl pga blåsten, svårkastat i Stengöl.

Nyisatt fisk i alla sjöar i Risebo och det var inga små grisar de satt i, flera rapporter om fiskar på både 3 och 4 kg, tyvärr hade några svin förstört stämningen genom att rensa några av dessa bjässar vid Stengöl och slängt renset på marken vid första fiskeplatsen, riktigt dålig stil... Dock syntes en del fina fiskar i båda sjöarna de korta stunder som inte byarna piskade stora vågor, ska försöka hinna en sväng till innan man blir pappa, frugan ska klämma ut vår första inom ett par veckor. :)

Skitfiske på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt trevligt fiske och sällskap vid sjön! :)

Tack själv Ted!

Får hoppas du kommer loss för lite fiske även när ni fått det lilla underverket ;)

Tråkigt när folk ska grisa ned vid fiskeplatserna :angry: Det är väl en sak att rensa fisken vid sjön och sedan förpassa renset en bit in i skogen motsv, men när man slänger det direkt på fiskeplatserna så kan man ju undra hur det står till med hjärnkontoret...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Tjenare !

Har nu hittat in i träsket här för att söka lite hjälp inför kommande flugfiskesäsongen. Är nybörjare så behöver så mycket hjälp jag bara kan !

Har tidigare fiskat i mellanströmmen några gånger utan vidare resultat, men eftersom dom nu ska reparera bron där så kommer mellanströmmen inte vara tillgänglig fram till Juni tror ja dom sa ?

Så min fråga är, om ni har något tips på nån sjö/ström eller dylikt som är anpassad för flugfiske i närheten av Linköping ?

Tack i förväg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare !

Har nu hittat in i träsket här för att söka lite hjälp inför kommande flugfiskesäsongen. Är nybörjare så behöver så mycket hjälp jag bara kan !

Har tidigare fiskat i mellanströmmen några gånger utan vidare resultat, men eftersom dom nu ska reparera bron där så kommer mellanströmmen inte vara tillgänglig fram till Juni tror ja dom sa ?

Så min fråga är, om ni har något tips på nån sjö/ström eller dylikt som är anpassad för flugfiske i närheten av Linköping ?

Tack i förväg!

Tjena!

Härligt med nya förmågor! :-)

Här är lite tips på hemsidor att spana på, säg till om du vill ha sällskap till nåt av ställena!

www.sportfiskeguidning.se

www.risebofritid.se

www.sanrox.se

www.fiska-fluga.nu

http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd24/home.nsf/LUunique/sportfiske

Mvh Ted

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...