Hoppa till innehåll

Bosön Trout Distance Open 2011


Recommended Posts

i know, there's almost always something... that's life !

yup, i'll be in Jonkoping making weird flies at the tying stand and signed up for the switch-cast competition. :D

see you there.

cheers,

marc

Hi Marc,

I will also be there. I hope I will have time to watch your tie some of the weird ones... ^_^ I will also compete and this time I want you to be with me on the podium :D.

See you,

//Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har du massan på spöet också? Jag frågar av nyfikenhet eftersom det är vitt. För mig grafitduk naturligt svart och allt annat gör klingan tyngre. Jag har plöjt Grundes och Magnus 'paper' om MOI (http://www.sexyloops.com/articles/swingweight.shtml) Intressant! Jag hade inte sett det tidigare. Jag gissar på AA 72 ;)

Vh

Staffan

Hej Staffan

Jeg gisser på AA 68 och MOI 94 :ph34r:

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imidlertid er det ikke så mye klingen, men snellefestet som drar vekten opp.

Hej Tom

Snellefestet ser inte ut til at være af den mycket tunge typ? Håndtaget derimod :blush:

Buddelen af en TCX 590 er 53,2 gram af en TCX 690 er det 55,2 gram (ERN 7,4-8,4)

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

you might have to carry me on your shoulders for that, Magnus :D:lol:

but seriously, it's awfully difficult to do any training around here. all the waters are still frozen...

Marc, you can practice for three full days here in DK, almost no frozen water left :lol:

Cheers

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tom

Snellefestet ser inte ut til at være af den mycket tunge typ? Håndtaget derimod :blush:

Buddelen af en TCX 590 er 53,2 gram af en TCX 690 er det 55,2 gram (ERN 7,4-8,4)

Mvh

Lasse

Hei Lasse!

Mathias Lilleheim i Zpey bekreftet at de kunne spart 30-40 gram ved å velge et av de letteste snellefestene. Men det kan godt tenkes at den korken også har høy tetthet.

Uansett er det i allefall i bunndelen mye av den ekstra vekten sitter!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tom

Snellefestet ser inte ut til at være af den mycket tunge typ? Håndtaget derimod :blush:

Buddelen af en TCX 590 er 53,2 gram af en TCX 690 er det 55,2 gram (ERN 7,4-8,4)

Mvh

Lasse

Hej Lasse!

Det är inte det lättaste spöt, men mycket av vikten sitter i rullfästet och butten. Bara butten väger 15g. Handtaget är inte så särskilt tungt. Jag har en annan 9' #5 4-delad med samma handtag men med ett annat rullfäste - buttdelen på det spöt väger 65g.

mvh

Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tom och Fredrik

Tack!

Undrer hvafor Zpey har valgt så til delene??

Mvh

Lasse

Hei Lasse!

Jeg har forstått at årsaken er at de ikke synes det er nødvendig å jage vekt på en konkurransestang, de synes det er viktigere med et solid snellefeste. For min egen del så kan jeg være enig med dem, på en slik stang som kastes med mye snøre ute og relativt stor kraft, så merker jeg ikke noen få gram ekstra i stangen under bruk. Markedsføringsmessig, så tror jeg derimot at det hadde vært smart å bruke et lettere snellefeste. Jeg tror mange fluefiskere setter likhetstegn mellom en avansert, high end stang og lav vekt.

Redigerad med Tom Larsen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tom

Takker for svaret, jeg begynder at forstå bättra hvorfor alle Zpey gutterne er store stærke typer :)

Jeg kaster mycket meget mere når jeg träner end da jeg fisker, så jeg foretrækker en let stang, er inte så stor jo :blush:

Mvh

Lasse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tom

Takker for svaret, jeg begynder at forstå bättra hvorfor alle Zpey gutterne er store stærke typer :)

Jeg kaster mycket meget mere når jeg träner end da jeg fisker, så jeg foretrækker en let stang, er inte så stor jo :blush:

Mvh

Lasse

:lol:

Jag tycker att Jarle är lite klent byggd ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla!

Väldigt bra alla, men särskilt Stefan och Fredrik.

Jag kastade #5 på GoExpo mässan i fredag. Det var det första gongen efter kanske runt 5 månader. Det var inte vackert, jag måste sagä. Men på söndagen ja började hitta min kast lite. Tyvärr min handled gillade kasting inte alls. Jag hade skadat det förre när bowling (?) och det blew ont igen nu.

Skulle hade varit roligt at deltaga Bosön, men jag hade lovat at vara po GoExpo och presentera distanskastning lite.

Ursäkta min inte-så-bra svenska.

MVH,

Sakari

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla!

Väldigt bra alla, men särskilt Stefan och Fredrik.

Jag kastade #5 på GoExpo mässan i fredag. Det var det första gongen efter kanske runt 5 månader. Det var inte vackert, jag måste sagä. Men på söndagen ja började hitta min kast lite. Tyvärr min handled gillade kasting inte alls. Jag hade skadat det förre när bowling (?) och det blew ont igen nu.

Skulle hade varit roligt at deltaga Bosön, men jag hade lovat at vara po GoExpo och presentera distanskastning lite.

Ursäkta min inte-så-bra svenska.

MVH,

Sakari

Tjena Sakke. Trevligt att du hör av dig, bronsmedaljören från VM. Boka i kalendern 11-12/6, Piteå Open. Trout Distance, Trout Accuracy, Seatrout Distance, Salmon Distance och Spey 15´1.

Heti merkintä kalenteriin, hyvät palkinnot.

MVH Esa Raudasvirta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har vår klubbs tävling på 11.6. också, så tyvärr jag tror jag kan inte komma. Men om någonting händer med våra planer, då är det annan sak.

MVH,

Sakke

Det var synd. Du kan väl tipsa dina kollegor om tävlingen och förresten kan du också tipsa oss om era tävlingar, jag tyckte jag såg ifjol att kastare från våra östra grannländer hade sopat banan så kanske vi kan komma och hjälpa er mot dem. :D

MVH/Esa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Sakke

Du är verkligen en hejjare på svenska. Jag är väldigt imponerad!

Du får se till att komma över hit och delta i våra tävlingar, gärna till Piteå i Juni. Du spöade oss i VM i Norge men vi har byggt på oss en hel del sedan dess, både erfarenhet och muskler B) Det vore kul med en ny duell. Coach Stefan Siikavaara är i ursinnigt bra form just nu.

Hälsn

Ulrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Du får se till att komma över hit och delta i våra tävlingar, gärna till Piteå i Juni. Du spöade oss i VM i Norge men vi har byggt på oss en hel del sedan dess, både erfarenhet och muskler B) Det vore kul med en ny duell. Coach Stefan Siikavaara är i ursinnigt bra form just nu.

Hälsn

Ulrik

Hejsan Ulrik, tyvärr jag kan inte komma till Piteå sedan vi har Village Idiots of Vantaankoski Rapids Open. Tävlingen är troligen nästan på Helsinki Centrum. Om det är mycket bra ställe, då, hoppas jag, att någon gang VM ska blev arrangerad där.

Men Nordic Open i oktober är "på min kalendar". Där träffas vi, tror jag.

Jag vill också börja träna bode muskler och teknik i April - på påskveckan. Det lättaste spön är #10 eller #12 och linan 350gr eller 450gr tungstenlina :)

Verkligen jag ska träna tvåhands, min vänster och snakerolls är inte på samma klass som min höger. Om jag vill delta SOR 2012, jag moste lära mig alla fyra kastar väldig bra. Kanske jag skulle träna lite #5 också.

Någon hört om Stefan? Jag har skickat e-post & PM och försökat ringa till honom, men ingen lycka.

MVH,

Sakke

ps. Redigerade lite engelska till svenska.

Redigerad med Sakke
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...