Hoppa till innehåll

Flugor i Bråviken


flugtoken

Recommended Posts

I helgen blir det öringfisk i bråviken. Vad för flugor ska jag använda mig av? Jag skulle också uppskatta lite tips på bra platser :)

Återkoppla gärna hur fisket har varit och hur det är med grumligheten.

Ska du åka ut fler gånger rekommenderar jag dig orange flugor i soligt väder, ex zonkers. Under mörkare omständigheter verkar flugvalet ha mindre betydelse.Vita räkmönster brukar vara effektiva, men kanske framförallt tidigare på säsongen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag lyfter denna fråga igen.

Vilka flugor ska man satsa på till fisket i höst? Jag har tänkt att börja flugfiska havsöring nu och vill gärna ha tips på enkla men fungerande flugor att binda. När jag läst runt på forumet verkar det som om man kommer långt med B3-bonker, Magnus och haröra?

Jag kommer fisk runt Oxelösund, alltså längst ut i Bråviken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka havsöringsflugor eller regnbågsflugor som helst. Hemtagninstekniken är det viktigaste, variera om inget händer. Annars är en grundregel sakta i kallt vatten och snabbt i varmt.

Prova magnusvarianter, livliga räkmönster el olivliga, zonkers, spiggimmitationer mm. fiska helst med det du tror på själv. Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, det är helt enkelt inte så svårt som man vill tro alltså? Bara fisken finns där.

När ni nämner haröra, är det med eller utan guldskalle? Strlk?

Eftersom jag inte har någon fluga jag tror på i förväg försöker jag få det genom att veta att flugan jag har på tafsen har levererat förr :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, det är helt enkelt inte så svårt som man vill tro alltså? Bara fisken finns där.

När ni nämner haröra, är det med eller utan guldskalle? Strlk?

Eftersom jag inte har någon fluga jag tror på i förväg försöker jag få det genom att veta att flugan jag har på tafsen har levererat förr :)

Havsöringsfiske på östsidan är alltid klurigt, men det har inte med fel flugor att göra. Att fisk finns inom området betyder inte att den hugger. Vill man fiska havsöring, och satsa på det, måste man inse att det är ett svårt fiske. Tar man till sig det och upplever naturen och omgivningen som något fantastiskt då blir det ett kul fiske. Vill man drilla får man satsa på regnbåge. Men en vacker dag smäller det och då slår det allt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Havsöringsfiske på östsidan är alltid klurigt, men det har inte med fel flugor att göra. Att fisk finns inom området betyder inte att den hugger. Vill man fiska havsöring, och satsa på det, måste man inse att det är ett svårt fiske. Tar man till sig det och upplever naturen och omgivningen som något fantastiskt då blir det ett kul fiske. Vill man drilla får man satsa på regnbåge. Men en vacker dag smäller det och då slår det allt!

Jo det är sant. Jag har fiskat havsöring förr, fast då med spinn :blush:

Det blir ofta många kast innan det händer något!

Ställen jag tror på har jag redan, det är flugorna som är beefen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är sant. Jag har fiskat havsöring förr, fast då med spinn :blush:

Det blir ofta många kast innan det händer något!

Ställen jag tror på har jag redan, det är flugorna som är beefen ;)

Förstår. Ska jag uttala mig något om flugor så tror jag faktiskt att du ska skippa haröra som första val. Kör hellre med Magnus eller typ pattegrisen. Klassiska kustflugor som brukar fungera överallt. Av egen erfarenhet vet jag även att oranga flugor brukar vara hett i solsken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för tipsen.

Tror nog att jag kommer nöja mig med ett par enkla mönster, typ B3-bonker och Magnus till en början. Jag har beställt hem en spey-nacke för att binda några räkor också.

Det som tar emot med att fiska med typ haröra är att det känns som en nål i en höstack. Nu är det ju säkert inte så, precis som det är med harr/öring med strlk. 22. Men känslan finns där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för tipsen.

Tror nog att jag kommer nöja mig med ett par enkla mönster, typ B3-bonker och Magnus till en början. Jag har beställt hem en spey-nacke för att binda några räkor också.

Det som tar emot med att fiska med typ haröra är att det känns som en nål i en höstack. Nu är det ju säkert inte så, precis som det är med harr/öring med strlk. 22. Men känslan finns där.

Haröron i strl 10-12 är grymt under vintern/våren :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lyfter denna fråga igen.

Vilka flugor ska man satsa på till fisket i höst? Jag har tänkt att börja flugfiska havsöring nu och vill gärna ha tips på enkla men fungerande flugor att binda. När jag läst runt på forumet verkar det som om man kommer långt med B3-bonker, Magnus och haröra?

Jag kommer fisk runt Oxelösund, alltså längst ut i Bråviken.

Vita streamers är de ända som jag tagit öring på i bråviken.

Kör du från båt eller land i oxelösund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att fiska från både båt och land. Har aldrig fiskat havsöring från båt ännu men antar att det är det som gäller på framförallt hösten. Typ fiska vid grynnor i yttre skärgården?

Aha, vita streamers alltså. Den enda jag gjort till asken ännu är "vita prinsen".

Jag ska googla upp sara-streamern och binda upp ett par! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att fiska från både båt och land. Har aldrig fiskat havsöring från båt ännu men antar att det är det som gäller på framförallt hösten. Typ fiska vid grynnor i yttre skärgården?

Aha, vita streamers alltså. Den enda jag gjort till asken ännu är "vita prinsen".

Jag ska googla upp sara-streamern och binda upp ett par! :)

du behöver i stort en fisk: vit eller natur muddler, baitfish, sara eller dylikt och en tångräka: mitt förstaval i Bråviken är grå frede (som även dubblar som fisk beroende på hemtagning) jag fiskade i stort sett endast med min variant av Frede under min tid i Bråviken och den levererade ofta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att fiska från både båt och land. Har aldrig fiskat havsöring från båt ännu men antar att det är det som gäller på framförallt hösten. Typ fiska vid grynnor i yttre skärgården?

Jag kör på samma ställen som på våren, vikar och kobbar med pålandsvind.

Om vädret tillåter drar jag igång öringfisket till helgen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Höstfisket är ju inte lika "enkelt" som vårfisket, men några öringar brukar jag stöta på.

2 sista veckorna i september har varit bra de senaste åren. Det verkar som om de är inne och jagar någon betesfisk då, så hittar man bara den så brukar öringen finnas i närheten. Sen verkar det som om öringen försvinner ett tag och kommer tillbaka i mitten på oktober, beroende på vattentemperaturer förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Höstfisket är ju inte lika "enkelt" som vårfisket, men några öringar brukar jag stöta på.

2 sista veckorna i september har varit bra de senaste åren. Det verkar som om de är inne och jagar någon betesfisk då, så hittar man bara den så brukar öringen finnas i närheten. Sen verkar det som om öringen försvinner ett tag och kommer tillbaka i mitten på oktober, beroende på vattentemperaturer förstås.

Det låter kanon, då finns ju chansen iaf redan nu :)

Fiskar du i Oxelösund/yttre Bråviken? Båt eller land?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...