Jump to content

Recommended Posts

Posted

Många hullinglösa krokar har en krokspets som är lätt böjd uppåt, mot krokskaftet. Detta minskar krokgapet och ger eventuellt en annan vinkel mellan krokspets och tafsspets. Kroken ser egentligen ut som en cirkelkrok, men inte lika extrem.

post-824-0-55458500-1310679118_thumb.jpg

Antagligen håller kroken fisken väldigt bra, men hur är det med krokningsförmågan? Jag tycker jag missar fler hugg när jag kör med krokar av den typ jag beskriver.

Hur går det för er. Visst har ni också funderat på det här...? ;)

Posted (edited)

Jag håller med. Har bundit ett gäng flugor på Knapek-krok med krokspetsen böjd, och jag tycker de krokar bra mycket sämre än en krok med "normal" krokspets.

Har även bundit exakt samma mönster på fluga men med olika krokspetsar, och jag märker skillnad på krokningsförmåga.

Edited by Helios
Posted

Kan inte säga att jag upplevt samma sak - krokar minst lika bra med mina hullinglösa (Maruto & tmc)krokar... dock har dessa av lite mindre cirkelkroksutseende och har längre och rakare spets än den du använt. Däremot har det hänt att kroken rätats ut under drill (eller pga busk/stenkontakt under föregående kasttrasslande... :unsure::blush: ) och fisken då spontanreleasat sig själv... tyvärr har detta skett när jag haft några stabilare bitar på... <_<

Posted (edited)

Är det inte så att om man föäster en bit tafs i kroken och håller spetsen mot något så "styr dom upp" så att spetsen faktiskt pekar "i dragkraftens riktning"?

Alltså det är sen fredag men ni fattar vad jag menar va? :lol:

Prova själva!

/Lass

Edited by Lasse Håkansson
Posted

Använder sedan en tid Tiemcos 103 BL och tycker de fungerar mycket bra. Tycker jag tappar mindre fisk med dessa än med krokar med hulling. Tiemcos krokar är sjukt vassa och har klockren penetereringsförmåga. Lätt att kroka av fisken med.

Posted (edited)

Hmm.. Och jag som tänkte börja använda hullingfria flugfiskekrokar... :o

Detta är inte en fråga om att använda hullinglöst eller ej, utan hur man upplever krokningsförmågan med en hullinglös krokspets som är böjd.. ;)

Edited by Helios
Posted

Detta är inte en fråga om att använda hullinglöst eller ej, utan hur man upplever krokningsförmågan med en hullinglös krokspets som är böjd.. ;)

Jo, det insåg jag när jag skrev inlägget, dock så fiskar jag själv inte för själva upplevelsen, utan för att skaffa föda.

Flugfiskar gör jag på grund utav att det är lättare att återutsätta en fisk som jag av olika skäl vill sätta tillbaka i vattnet, den kan vara för liten och den kan vara för stor, helst tar jag fisk som det finns flest utav, eller de somhelt enkelt tillför minst i vattnet, ett så kallat fönsterfiske. Hullinglöst är därför förmodligen det mest fiskvänliga och det är en strävan jag gärna strävar efter.

Hur som, jag följer tråden med intresse! :)

Mvh

Posted (edited)

Jo, det insåg jag när jag skrev inlägget, dock så fiskar jag själv inte för själva upplevelsen, utan för att skaffa föda.

Flugfiskar gör jag på grund utav att det är lättare att återutsätta en fisk som jag av olika skäl vill sätta tillbaka i vattnet, den kan vara för liten och den kan vara för stor, helst tar jag fisk som det finns flest utav, eller de somhelt enkelt tillför minst i vattnet, ett så kallat fönsterfiske. Hullinglöst är därför förmodligen det mest fiskvänliga och det är en strävan jag gärna strävar efter.

Mvh

År 2011 och du fiskar för att skaffa föda!

Skämtar du?

Edited by Hannu
Posted

Mvh

Jag har förstått det..tur att inte alla fiskar så..

Posted

Hej ! Jag har använt Tiemco BL103 i över 5 år och den kroken "fångar" fisk väldigt bra :) Den har precis som du säger lätt uppåtböjd krokspets , men har inte märkt någon större skillnad jämfört med hulling krokar ! Kan bero på att den har ett väldigt stort "gap" :rolleyes: Sen är den ju väldigt lätt i sig och bind vänlig oxå :)

Posted (edited)

Många hullinglösa krokar har en krokspets som är lätt böjd uppåt, mot krokskaftet. Detta minskar krokgapet och ger eventuellt en annan vinkel mellan krokspets och tafsspets. Kroken ser egentligen ut som en cirkelkrok, men inte lika extrem.

post-824-0-55458500-1310679118_thumb.jpg

Antagligen håller kroken fisken väldigt bra, men hur är det med krokningsförmågan? Jag tycker jag missar fler hugg när jag kör med krokar av den typ jag beskriver.

Hur går det för er. Visst har ni också funderat på det här...? ;)

Hej Big Salmon,

Har ej provat dessa krokar men erinrar mig en upplevelse i Kronogård för en herrans massa år sedan. ( tid -70-tal)

Jag hade bundit upp några rejält feta kusar för att bjuda regnbågarna och ev rödingarna på riktig husmanskost och visst uppskattades dieten. Men tyvärr kom ingen fisk på land trots rejäla hugg och mothugg med "fast" fisk. Kände efter flera hugg hur jag liksom riktigt drog flugan ur magen och hela vägen upp ur fisken och när jag kollade krokspetsen ramlade poletten ner. Den feta kroppen minskade (utjämmnade) krokgapet mellan spets och det nerböjda ögat alldeles för mycket. Ser direkt på din bild att det blir samma problem med rund krokform, nerböjt öga och uppvikt spets.

Fiskar själv aldrig med uppböjda krokspetsar inte ens på pimpelfiske där jag tycker maggotkrok är värdelös. Misstänker (vet ej) att dessa kroktyper hämtat inspiration från metet (havsmete, kanske ål) där fisken oftast sväjer betet.

För mitt flugfiske (kanske spec lax och havsöring) ser jag alltid till att krokspetsen är svagt utåtböjd, dvs mycket litet så den inte strävar att gå alltför brant ner vid penetreringen vilket ger dåligt fäste och ökar belastningen på krokböjen. Åtgärdar detta i första hand genom att fila lätt i överkant av krokspetsen eller att med en liten spetsnostång (alltid med) lätt böja ut spetsarna ( dvs i krokskafet och inte i själva spetsen)Testar genom att med tafsen dra flugan (kroken) över armen eller handen då den inte bara ska glida över utan direkt rispa eller fastna i huden.

PS Ja detta med krok är ett svår kapitel men detta var mina erfarenheter och funderingar men säkert finns det andra som har andra tankar och upplevelser.

Tight Lines hälsar Jolly Jumper förlåt Roger

Edited by Jolly Roger
Posted

Hej Nordjämten,

Jag tror bestämt också att du behagar skoja med oss eller dig själv lite grann eller hur. Visst jagar och fiskar man för att få någonting i grytan ibland men nog är det väl spänningen och upplevelsen som driver oss. Speciellt när vi väljer "the gentle art" och limit your kill att bedriva firrandet med.

Rent ekonomiskt, arbets och överlevnadsmässigt valde man nog stormarknaden annars.

Hare bra :)

Jolly Roger

Posted

När jag fiskar matlax har jag så mycket hullingar det går. Gädda kör jag mycket med patridge absolut pike som har lite cirkelkrok över sig. Visst tappar man någon fisk mer men det är det värt.

Posted

Mvh

Jag förstår hur du menar. Fiskar jag matfisk, torsk, gös, abborre, lax (sommar/tidighöst) mm så kör jag med så "elaka" krokar som möjligt.

Posted

År 2011 och du fiskar för att skaffa föda!

Skämtar du?

Ja, år 2011 finns det en och annan urjämte som fortfarande fiskar, jagar och samlar föda. Den mest naturliga födan som finns.

I min ekosofiska syn på omvärlden är det både skrattretande och sorgligt att det finns människor som är så frånvridna naturen så att ni motiverar ett systematiskt djurplågeri, fiske, för och med erat eget nöjes skull. Vi kan diskutera mer ikväll, nu måste jag på jobbet.

Mvh

Sent using Tapatalk för iPhone