Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Även jag försöker sätta mig in i den här för mig nya världen….. en fråga, när jag läser på diverse sidor på nätet så ser jag att många bygger sina egna tafsar i många olika varianter. Många använder inte vanlig fluglina utan bygger långa tafsar med en typ av styv nylonlina….. det pratas ofta om att de använder en styv typ av lina som heter Maxima Chameleon där första delen kan vara 8-10 meter lång och 20 LB och ska fungera lite som en vanlig ”fluglina” där sedan resten av tafsen byggs. Var får man tag i den här linan? Hittar ingen som har den…. Eller,…. fungerar det lika bra med en ”vanlig” mjukare nylonlina? Tacksam för lite lite tankar från er som har hållit på med fisket… tackar på förhand.

Publicerat
54 minutes ago, pavloshundar said:

Även jag försöker sätta mig in i den här för mig nya världen….. en fråga, när jag läser på diverse sidor på nätet så ser jag att många bygger sina egna tafsar i många olika varianter. Många använder inte vanlig fluglina utan bygger långa tafsar med en typ av styv nylonlina….. det pratas ofta om att de använder en styv typ av lina som heter Maxima Chameleon där första delen kan vara 8-10 meter lång och 20 LB och ska fungera lite som en vanlig ”fluglina” där sedan resten av tafsen byggs. Var får man tag i den här linan? Hittar ingen som har den…. Eller,…. fungerar det lika bra med en ”vanlig” mjukare nylonlina? Tacksam för lite lite tankar från er som har hållit på med fisket… tackar på förhand.

Med min begränsade erfarenhet känns 20 LB (0,40) Maxima alldeles för grovt.

Förra sommaren körde jag med 2X (0,23) på den grövsta delen, därefter en ngt tunnare sighter (flerfärgad lina) och sist men inte minst en ngt tunnare tafs spets. Lyckades med bedriften att knäcka några tafsar när jag fick dubbelhugg med stor harr. Sen om det berodde på tafstjocklek eller min egen klantighet🙂

Nu har jag i alla fall köpt Color Line Pezon &Michel, ska tydligen vara den absolut bästa nylonen till Micro leader🙂

Förra året tog jag bara den nylon jag hade tillgänglig och med lite större tungstenskallar kastade man så långt som det behövdes.

Nu i år är tanken lite mindre nymfer och streamers, därav går jag ner i tjocklek🙂

Egenskapen på den är inte styv utan en följsam nylon, man får ha i åtanke, ju lättare nymfer ju tunnare tafs.

• Thanks 1
Publicerat
28 minutes ago pavloshundar sa:

Mycket nytt att lära sig… blir lite snurrigt när man läser om alla varianter på linor/tafsar.. det klarnar väl så småningom… spännande vilket som…

Alla varianter? Du lägger på rullan en rulle 0,23 eller 0,25 two eller tre tone indicator mono lina, Ikon, Vision, Soldarini, Rio, Hanak osv., efter det en tafsring, och därifrån fluorocarbon (vanlig Stroft är också ok)  tafs, 0,14-0,20 med två flugor.  Enkelt som fan. 

• Like 1
  • Thanks 1
Publicerat
18 hours ago, Lawson said:

Eller också tar man sitt långa ul-spö med haspelrulle och vippar ut grejorna.😁

Ett korrekt blyat avon-flöte på det och man har dessutom en nappindikator...

;)

• Like 1
Publicerat

Ja... jag sa ju det... Avonflöte med väldistribuerade blyhagel är det bästa för strömmande vatten och dead drift (även om det kallas 'trotting' i metevärlden).

Lite slarvigt att fiskejournalen att utelämna just Avon - vill minnas att jag först stötte på dem i Bromans 'Modernt mete' på 80-talet och hans övriga artiklar i FJ.

Publicerat (redigerad)
23 hours ago Lawson sa:

Eller också tar man sitt långa ul-spö med haspelrulle och vippar ut grejorna.😁

Ja, den går också fint. Jag använder Thingmabobbers som flöte. Spön är gjort av en 10,5 fötter nymph spö klinga. Nu har jag en 1000 haspelrulle, skall köpa en 500ing. Linan är nu 0,10, men går ner till 0,08. Just mycket bra att "vippa ut grejorna"! Om man bara vill ha kul och kasta litet torrflugor, javisst är en najs bambuspö med flytlina rolig. Men, bastun är snart varm, du har redan laddat röklådan, frugan har redan tvättat potatisen, då är det bäst att ta riktiga grejor och bara hämta en regnbåge. Här är riktiga grejor vassågu. P.S. Men det där är spinnfiske! Jag bara svarade. Och, en flugspö med mono indikator lina funkar bättre för normalt fiske. Mina spinngrejor är bra för regnbågar här på större älvar mellan dammar.

IMG_20240220_203330.jpg

IMG_20240201_191825.jpg

IMG_20240119_093224.jpg

IMG_20240119_093208.jpg

IMG_20240119_084052.jpg

Redigerad med KaitsuH
  • Like 1
Publicerat (redigerad)

Mitt första flugspö, fick jag i 10-års åldern… Gav fan i d, tills jag vart typ 15, ersatte flugrullen med min minsta haspel 😊😊😊… På den vägen e d, tunna tafsar, blyhagel, små krokar och precisionskast… 

Antar att alla har olika rötter, men mina  har sina i jakten… 

Andra i sin egen bekräftelse, eller i värsta fall, i andras bekräftelse…

Funderar fan på ett snärtigt ul-spö igen, med en vettigt avvägd flätad Lina till ett 10grams Loki i grönt/silver/rött.= succé … Och mindre tjafs antagligen 😁 

Redigerad med Kricke26
Publicerat
På 2024-02-19 at 17:39 pavloshundar sa:

Läs inte så mycket amerikanska sajter! Lysna hellre på, hurdana grejer använder bästa nymph fiskare i Europa.

• Thanks 1
Publicerat
På 2024-02-19 at 19:27 pavloshundar sa:

Mycket nytt att lära sig… blir lite snurrigt när man läser om alla varianter på linor/tafsar.. det klarnar väl så småningom… spännande vilket som…

Finska mästaren Mikko  berättar här litet. Jag tror alla kan finska: 

Publicerat
1 hour ago KaitsuH sa:

Finska mästaren Mikko  berättar här litet. Jag tror alla kan finska: 

:rolleyes::P:lol:

1 hour ago KaitsuH sa:

Publicerat (redigerad)
29 minutes ago KaitsuH sa:

Om man kan fiska, man kan ju också finska. Det finns bara en n mellan dom.

Jooo Voi VITTU!

Som en sa åt mig engång/jobbet

Han sa mitt namn likt Ismoooo...sa jag heter Ismo/Ismå.

..men det stavas ju me oooo!

Säger du Volvooooooo...sa jag snabbt!:mellow:

Lite internationel...bör väl en vara.

Redigerad med Ismo
  • 6 months later...
Publicerat

Börjar så sakteliga få kläm på Nymffisket.

Började med tunga nymfer och ganska tjock tafsspets, fick bra med fisk.

Men nu under år två som nymffiskare har jag fått till kasten bättre, får nymfen dit jag vill🙂

Slopat allt som heter upphängare och fiskar bara med en nymf.

Var ut för nån vecka sen, fiskade med en Lila jig streamer (typ Wolly Bugger) och fick riktigt bra med fisk. Streamern var bunden på en hullingfri Hanak jigkrok, en 3,8 mm tungstensskalle och 0,20 tafsspets (ganska grov)

Dagen efter for ut till samma ställe, fiskade med samma setupp men inte ett napp.

Skiftade tafs och fluga, 0,10 tafsspets och en storlek 16 rosa perdigonnymf.

Första kastet en harr på 1,8 kg, andra kastet en repris på första kasten och efter det ett gäng harrar under och över kilot🙂

Det som var avgörandet denna kväll var nog tafstjockleken framförallt. Skulle jag knutit fast den mindre nymfen på 0,20 spets skulle jag aldrig fått ner den, men med 0,10 sjönk nymfen som en sten.

Ska erkännas att jag funderade om tafsen skulle hålla, första gången som jag gick ner till 0,10.

Lagt mycket krut på nymffisket under två säsonger tycker själv att det börjar funka bra. Fiskat på ställen som jag normalt skippat. Små djupgropar i ganska forsiga partier, fåt bra med fisk och ganska stora harrar och enstaka fina Öringar. Spännande som bara den när det drar på en stor harr mitt i forsen när du har en tunn tafsspets, men så länge du låter spöet jobba håller tafsen.

Så här långt i år, Harr 1,8 kg, Öring på nymf 1,6 kg, Öring på streamer 2,4 kg. All fisk i älv🙂

Är ingen sjöfiskare och kommer nog aldrig bli en.

IMG_2522.jpeg

IMG_1145.jpeg

IMG_1118.jpeg

IMG_1079.jpeg

• Like 4
  • Thanks 1
Publicerat (redigerad)
24 minutes ago, puoltsa19 said:

Men nu under år två som nymffiskare har jag fått till kasten bättre, får nymfen dit jag vill🙂

Var ut för nån vecka sen, fiskade med en Lila jig streamer (typ Wolly Bugger) och fick riktigt bra med fisk. Streamern var bunden på en hullingfri Hanak jigkrok, en 3,8 mm tungstensskalle och 0,20 tafsspets (ganska grov)

Dagen efter for ut till samma ställe, fiskade med samma setupp men inte ett napp.

Första kastet en harr på 1,8 kg, andra kastet en repris på första kasten och efter det ett gäng harrar under och över kilot🙂

Det som var avgörandet denna kväll var nog tafstjockleken framförallt. Skulle jag knutit fast den mindre nymfen på 0,20 spets skulle jag aldrig fått ner den, men med 0,10 sjönk nymfen som en sten.

Ska erkännas att jag funderade om tafsen skulle hålla, första gången som jag gick ner till 0,10.

Lagt mycket krut på nymffisket under två säsonger tycker själv att det börjar funka bra. Fiskat på ställen som jag normalt skippat. Små djupgropar i ganska forsiga partier, fåt bra med fisk och ganska stora harrar och enstaka fina Öringar. Spännande som bara den när det drar på en stor harr mitt i forsen när du har en tunn tafsspets, men så länge du låter spöet jobba håller tafsen.

Så här långt i år, Harr 1,8 kg, Öring på nymf 1,6 kg, Öring på streamer 2,4 kg. All fisk i älv🙂

IMG_2522.jpeg

IMG_1145.jpeg

IMG_1118.jpeg

IMG_1079.jpeg

Den lila Jig Streamern är riktigt bra för Harr, binder likadana i svart med silver skalle och en orange krage mellan kroppsmaterialet och tungstensskallen.

När jag binder streamers använder jag mig av skallar mellan 3,8 mm till 6,4 mm.

Är det riktigt strömt och det finns chans att få stor öring då är 6,4 mm och 0,20 soldarini fluorcarbon en bra kombo🙂

Skitfiske på er

Redigerad med puoltsa19
  • Like 1
  • Thanks 1
  • 4 weeks later...
Publicerat
På 2024-08-25 at 09:58 puoltsa19 sa:

IMG_2522.jpeg

IMG_1145.jpeg

IMG_1118.jpeg

IMG_1079.jpeg

Var ut i dag och skulle fiska harr med nymfspöet, riggade med en svart jigstreamers, 4,5 mm tungstensskalle och 0,18 tafs lite grov men med tanke på att det är en ganska tung fluga så funkar det.

Fick ganska fort två hyfsade harrar sen sket det sig, drog fast en ca 5 kgs lax och nu kommer ordspråket för nymffiskare in ”Det kostar att ligga på botten”

IMG_1200.jpeg

• Like 3
Publicerat
1 hour ago puoltsa sa:

Var ut i dag och skulle fiska harr med nymfspöet, riggade med en svart jigstreamers, 4,5 mm tungstensskalle och 0,18 tafs lite grov men med tanke på att det är en ganska tung fluga så funkar det.

Fick ganska fort två hyfsade harrar sen sket det sig, drog fast en ca 5 kgs lax och nu kommer ordspråket för nymffiskare in ”Det kostar att ligga på botten”

IMG_1200.jpeg

Flugan som Laxen inte kan motstå😂

Men fiskar ni med långa klena spön, då är den inte att rekomendera i laxförande älvar, det blir dyrt😂

IMG_1468.png

• Like 4
Publicerat
8 minutes ago Kricke26 sa:

Den tjejen ser ju tokpigg ut, inte konstigt pinnen gick av 😊… 

En 5:a jag tror du kommer att komma ihåg ett tag???

👍

Ända till nästa gång man doppar ner en jigstreamer i för mig känd laxgrop😂

Det kostar att ligga på botten👍

Publicerat
15 minutes ago Kricke26 sa:

Den tjejen ser ju tokpigg ut, inte konstigt pinnen gick av 😊… 

En 5:a jag tror du kommer att komma ihåg ett tag???

👍

Bara köpa grövre spö, ett Diamondback 10’10” klass 6 då kan man vålda på lite mer

Publicerat

Dom hade VM tävligar i lag/land förr!!.Det var Tjecknymfe..ala Polskt nått...tror nån deltävling gick Sverige nånstanns..

Finns denna/detta VM ännu..rum??