Hoppa till innehåll

Sjunklinefiske


Lax_marre

Recommended Posts

Som sagt jag är en djupfiskare ja, men som jag försöker säga så är jag adaptiv och låser mig inte blint vid en sak. Ibland kan djupt vara att fiska en F/s3 eller en s1/s2 eller varför inte en intermediate lina som exempel. Så djupt är ett relativt begrepp! Så länge det är jag som fångar fisk med mina metoder då andra går bet så får den statistiken tala sitt tydliga språk och den dagen jag själv anser mig vara begränsad så ser jag mig som förlorad inom lax och havsöringsfisket och säljer mina dyrbara klenoder för gott. Men det kommer inte att inträffa. Tro mig!

Att konsekvent alltid fiska djupt begränsar tycker jag. Nyckeln till ett lyckat fiske är att kunna anpassa utrustningen och strategin efter rådande omständigheter. Det har vid ett flertal tillfällen hänt att jag haft bra fiske på flytlina och småkusar medan fiskekompisen som fiskar djupt inte fått ett enda napp.

På sommarälv så fiskar jag alltid ytligt och snabbt till en början. Om det inte det ger resultat så går jag över på tyngre doningar.

Redigerad med thegrappler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Genrellt kan det ju också vara väl värt att tänka på att inte fiska som de flesta andra. Speciellt på kortvatten och dylikt där det fiskas hårt. Enda chansen att ta en fisk i rumpan på någon annan då är att avvika helt om man nu inte har ruskigt flyt så att det kommer en helt nystigen fisk framför just ens egen fluga...

Exempelvis kan det vara ruggigt effektivt att kasta helt diagonalt med tung sjunklina, gå nedströms medan den sjunker och sedan ta hem den fort. Sällan fisk ser en fluga fiska djupt OCH snabbt.. I princip alltid står fiskare med ganska samma typ av utrustning, kastar snett nedströms och låter strömmen fiska hem flugan.. Speciellt i klara älvar i Norge.

Ett annat trix som är väl värt att ta till som också funkat bra på sådana typ av vatten är att sätta på helflyt och den största Sunray i asken (gärna 20cm) och på så sätt "överaska" fisk som står. Även då med riktigt bra fart brukar funka bäst. Ger dessutom sagolika hugg :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar i alla vattenlager men fiskar gärna flyt så länge det går. Och att flytlina inte skulle funka i färgade älvar........ D har jag bevisat många många gånger om. Och några stora flugor behövs inte heller.

För d första så är det roligare att kasta med flyt, det är effektivt då många inte fiskar helflyt samt att det är så mycket roligare att se fisken hugga! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar i alla vattenlager men fiskar gärna flyt så länge det går. Och att flytlina inte skulle funka i färgade älvar........ D har jag bevisat många många gånger om. Och några stora flugor behövs inte heller.

För d första så är det roligare att kasta med flyt, det är effektivt då många inte fiskar helflyt samt att det är så mycket roligare att se fisken hugga! :)

Sant, sant och sant!

En liten fis till fluga som skär ytan kan dra ur ett monster ur sitt djuphåla även i brunt vatten!

Håller även med Lorden, många bra tankar där!

Man kan lära Sig mycket genom trådar som den här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
ibland kan det ju handla om att man helt enkelt måste få ner flugan under ytströmmen så den inte bara surfar och på så vis använder man därför en sjunklina. Vissa fiskar ju i snabba älvar ofta med mycket vatten och högt tryck speciellt tidigt på säsongen.
2013 har gett mig 2 fiskar på runt 80 cm samt en ( blänkare ) på ca 70 cm. Alla fiskar på intermediate lina i vatten med ca 3-4 meters djup och alla fiskar fick friheten åter..

Men o andra sidan har jag tur också :)

post-9804-0-70998500-1358935464_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ibland kan det ju handla om att man helt enkelt måste få ner flugan under ytströmmen så den inte bara surfar och på så vis använder man därför en sjunklina. Vissa fiskar ju i snabba älvar ofta med mycket vatten och högt tryck speciellt tidigt på säsongen.

2013 har gett mig 2 fiskar på runt 80 cm samt en ( blänkare ) på ca 70 cm. Alla fiskar på intermediate lina i vatten med ca 3-4 meters djup och alla fiskar fick friheten åter..

Men o andra sidan har jag tur också :)

post-9804-0-70998500-1358935464_thumb.jp

trevligt var fiskar herrn?

Skickat från luren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2013 har gett mig 2 fiskar på runt 80 cm samt en ( blänkare ) på ca 70 cm. Alla fiskar på intermediate lina i vatten med ca 3-4 meters djup och alla fiskar fick friheten åter..

Men o andra sidan har jag tur också :)

attachicon.gif20130001-1.jpg

 

Har inte påstått nått annat? För mig är våröringfiske helt hur man fiskar flugan, aktuellt djup där fisken är, långsamt och RAKT på. Det kan man göra med vilken lina som helst beroende på karaktär, ytvattnen, virvlar, hastighet, vattenstånd, temp osv... På vissa ställen jag fiskat skulle inte en intemediate orka dra ner flugan under ytan. Återigen kanske inte relevant till våröringfiske utan laxfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur djupt man fiskar är svårt att svara på.. Man får försöka bilda sig en uppfattning ifrån hur djupt det kan tänkas vara där man går fast i bottnen. Står man knädjupt och kan fiska flugan hela vägen in, ja, då fiskar man inte så djupt. Står man till bröstet och känner botten efter ungefär en tredjedel av svingen fiskar man hyffsat djupt.

 

Rent generellt tror jag folk fiskar bra mycket grundare än vad de tror att de gör. Inte ens med en 6-7a eller 850 kommer man speciellt djupt om vattnet rör på sig...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur djupt man fiskar är svårt att svara på.. Man får försöka bilda sig en uppfattning ifrån hur djupt det kan tänkas vara där man går fast i bottnen. Står man knädjupt och kan fiska flugan hela vägen in, ja, då fiskar man inte så djupt. Står man till bröstet och känner botten efter ungefär en tredjedel av svingen fiskar man hyffsat djupt.

 

Rent generellt tror jag folk fiskar bra mycket grundare än vad de tror att de gör. Inte ens med en 6-7a eller 850 kommer man speciellt djupt om vattnet rör på sig...

Håller med dig i detta. 

Om man kännner til lite fysik är det til hjälp vid att fatta problemen kring hur djupt man egentligen fiskar, och man fattar bättre va som skal til för att fiska på önskat dybd.  

Här är en lenk til en sida med endel verktyg til hjälp så att man kan bärekna fiskdjubd eller va som skal til för att fiska på önskat dybd.  http://flyfishingresearch.net/home.html  På menyen til vänster väljer man.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...