Hoppa till innehåll

Sage TCR, bygga om


Recommended Posts

Med tanke på att Sage inte bygger sina spön efter vart ryggraden sitter.

Vad eller hur mycket kan man tjäna på att bygga om ett sådant spö?

Spöt är ett rent kasta långt spö.

Åsikter och diskussion kring detta önskas.

 

Du kan ju gå ut och kasta och vrida delarna lite fram och tillbaka utan att sätta dit fler ringar. Jag tror att spöna klarar av lite snedbelastning. Märker du ingen skillnad är det förstås bortkastad tid att bygga om spöt. Men antagligen kommer du att känna lite skillnad. Om spöt känns bättre med ringarna åt ett håll som inte är original så markera samtliga delars läge i förhållande till varandra; använd t.ex. maskeringstejp nära holkarna och en penna. Jag brukar använda olika streck med x eller o ovanför så att jag lättare kan jämföra. Det här tar tid vill jag lova och ibland blir jag rätt less på det hela så då gäller det att fortsätta en annan dag. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur menar du bygga om ? Ändra egenskaper på spöet ?

Keesters TCR vrider sig när han kastar så han får vrida till det då och då.

 

Jag hade hört att sage inte bryrsig om ryggraden utan bara sätter ihop så att det ser rakt ut.

 

Då tänkte jag att det är därför det vrider sig, det borde hjälpa att strippa spöt, leta ryggrad och montera om ringarna.

 

Egenskaperna blir ju annorlunda efter det, men kanske till det bättre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter rätt osannolikt att spöt skulle vrida sig på grund av att ringarna inte är korrekt satta...Måste vara väldigt fel i så fall. Snedbelastning borde inte heller vara något problem. De Sageklingor jag byggt på har haft riktiga markeringar på viloläget.

 

Det beror nog mer på kasttekniken skulle jag tro. Om man får en cirkulär rörelse under stroken, eller i kastsektorn, så vrider det ju spöet. Jag är inte så hemma på kastterminologi så rätta mig om jag har fel.

Jag hade/har samma problem ibland och när jag filmat syns det tydligt att jag vrider in spöt under bakkastet och följdaktligen vrider sig spöet i handen, men det är sällan spödelarna har vridit sig.


Bara en teori att tänka på innan man börjar riva isär något som fungerar bra... ;)

Redigerad med Perro
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter rätt osannolikt att spöt skulle vrida sig på grund av att ringarna inte är korrekt satta...Måste vara väldigt fel i så fall. Snedbelastning borde inte heller vara något problem. De Sageklingor jag byggt på har haft riktiga markeringar på viloläget.

 

Det beror nog mer på kasttekniken skulle jag tro. Om man får en cirkulär rörelse under stroken, eller i kastsektorn, så vrider det ju spöet. Jag är inte så hemma på kastterminologi så rätta mig om jag har fel.

Jag hade/har samma problem ibland och när jag filmat syns det tydligt att jag vrider in spöt under bakkastet och följdaktligen vrider sig spöet i handen, men det är sällan spödelarna har vridit sig.

Bara en teori att tänka på innan man börjar riva isär något som fungerar bra... ;)

Mycket intressant.

 

Jag får helt enkelt filma Keester, det är ju som du säger, lite dumt att riva något om det är kattekniken det beror på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...