Hoppa till innehåll

Ponton förbjudna i en del vatten?


Recommended Posts

Måste ställa en fråga, mötte en snubbe när jag var i Hökensås idag. Började prata om Sydvattnet och flytringar. Förklarade att jag köpt en pontonvariant så man kommer längre upp, dels för att slippa kyla, dels för det är enklare enligt mitt tycke. Han nämde då att han hört att pontoner är förbjudna i flera flytringsvatten?

Är det något ni hört innan?

Redigerad med Mosbricka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen skiljer det ju inte så mycket mellan ring och ponton men det skiljer nästan mindre mellan ponton och kajak eller ponton och roddbåt. Vart drar man då gränsen? Det är väl just den som är svår att dra så då är det ju enklare att säga att bärkraft är ok. Hur många ringar har egentligen åror idag?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svaret jag fick från Hökensås:

 

Det är inte tillåtet att föra med sig egna båtar i området. Det är en regel Länsstyrelsen har, då Hökensås är ett naturvårdsområde. Däremot har vi försökt att tillgodose behovet hos våra flugfiskande gäster med att tillåta flytring, med argumentet att de inte är att definiera som båt, utan då de paddlas fram med simfenor så kan vi hävda att det inte är ”riktiga” båtar. För att återgå till din fråga så blir svaret följande; ja, du kan ha med din pontonbåt, men du får enbart framföra den som en flytring med simfenor och INTE med åror. Jag vet att detta blir en ”byråkratisk krumbukt”, men tyvärr är det så vi måste förhålla oss till detta för tillfället. Kanske det blir en ändring framgent, men nu har vi denna lösningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då blir det ju mer logiskt iofs, är ju bara att acceptera. Synd bara då ponton med åror är så mycket smidigare.

Svaret jag fick från Hökensås:

 

Det är inte tillåtet att föra med sig egna båtar i området. Det är en regel Länsstyrelsen har, då Hökensås är ett naturvårdsområde. Däremot har vi försökt att tillgodose behovet hos våra flugfiskande gäster med att tillåta flytring, med argumentet att de inte är att definiera som båt, utan då de paddlas fram med simfenor så kan vi hävda att det inte är ”riktiga” båtar. För att återgå till din fråga så blir svaret följande; ja, du kan ha med din pontonbåt, men du får enbart framföra den som en flytring med simfenor och INTE med åror. Jag vet att detta blir en ”byråkratisk krumbukt”, men tyvärr är det så vi måste förhålla oss till detta för tillfället. Kanske det blir en ändring framgent, men nu har vi denna lösningen.[/size]

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svaret jag fick från Hökensås:

 

Det är inte tillåtet att föra med sig egna båtar i området. Det är en regel Länsstyrelsen har, då Hökensås är ett naturvårdsområde. Däremot har vi försökt att tillgodose behovet hos våra flugfiskande gäster med att tillåta flytring, med argumentet att de inte är att definiera som båt, utan då de paddlas fram med simfenor så kan vi hävda att det inte är ”riktiga” båtar. För att återgå till din fråga så blir svaret följande; ja, du kan ha med din pontonbåt, men du får enbart framföra den som en flytring med simfenor och INTE med åror. Jag vet att detta blir en ”byråkratisk krumbukt”, men tyvärr är det så vi måste förhålla oss till detta för tillfället. Kanske det blir en ändring framgent, men nu har vi denna lösningen.

om man då har ett rörlsehinder som gör att man endast kan använda åror både i flytring och pontonbåt. undrar hur dom ställer sig då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om man då har ett rörlsehinder som gör att man endast kan använda åror både i flytring och pontonbåt. undrar hur dom ställer sig då.

Nu har vi som tur inte detta problemet i Sverige, i alla fall inte speciellt ofta men de hade en dag för krigsveteraner när jag var i USA sist och då var det många som fått skador i ben som använde flytringar/pontoner. Tror det är FFF som har ett projekt för att krigsskadade oavsett skada skall få fiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart dom tillåter det då.

Hoppas verkligen det, ska kolla upp med dom för säkerhets skull. hade gärna sett att pontonbåt/flytring bedömdes som samma sak, det skulle innebära ett helt annat fiskeutbud för oss flugfiskare i rullstol

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas verkligen det, ska kolla upp med dom för säkerhets skull. hade gärna sett att pontonbåt/flytring bedömdes som samma sak, det skulle innebära ett helt annat fiskeutbud för oss flugfiskare i rullstol

 

Tillåter de inte det så är det en skam på torra land. Sitter du i rullstol?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska ringa dom och lyssna av lite sen, inte mitt hemmavatten på nåt sätt men det kan va bra att veta ändå :)

japp jag använder rullstol, har ett handikapp sedan födseln

 

Japp. Kolla det. Vet du om det finns många rullstolsbunda som gillar fiske? Tänkte just om det fanns någon sida med handikappanpassade fiskeställen runt om Sverige? Annars tänkte jag fixa något på www.fisheco.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och här på Edge

har inte hittat nån på Edge ännu, gjorde en tråd om det ifjol minns ja :) ja visst finns det många som är fiskeintresserade, det garanterar jag.

En sådan hemsida vore hur bra som helst, bra initiativ.

kan jag hjälpa till med något så är det bara att hojta till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska ringa dom och lyssna av lite sen, inte mitt hemmavatten på nåt sätt men det kan va bra att veta ändå :)

japp jag använder rullstol, har ett handikapp sedan födseln

om man då har ett rörlsehinder som gör att man endast kan använda åror både i flytring och pontonbåt. undrar hur dom ställer sig då.

Vore en stor skam om inte Hökensås skulle skulle tillåta det. Jag har svårt att tro att de skulle neka dig och andra, men man vet aldrig. Fråga efter Mårten Fredriksson

Platschef Hökensås Sportfiske AB

Med vänlig hälsning,

Paul

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ringde hökensås idag, träffade på en mycket trevlig kille och vi hade ett bra snack.

Reglerna är så att pontonbåt/flytring med åror är förbjudet, reglerna sätts i detta fallet inte utav Hökensås själva utan av länsstyrelsen. Detta pga att vattnet ligger i ett naturreservat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ringde hökensås idag, träffade på en mycket trevlig kille och vi hade ett bra snack.

Reglerna är så att pontonbåt/flytring med åror är förbjudet, reglerna sätts i detta fallet inte utav Hökensås själva utan av länsstyrelsen. Detta pga att vattnet ligger i ett naturreservat.

 

Låter jäkligt konstigt  :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kortfattat så var det svaret han gav mig, lite dålig på att formulera mig i skrift :)

Hoppas det blir mer klara direktiv i framtiden samt att personer med rörelsehinder kanske kan söka specialtillstånd hos tex länsstyrelsen.

 

borde vara en självklarhet för alla att uppleva flugfiske på "rätt" sätt

 

 

 

vill understryka att ja riktar inte detta enbart mot hökensås

Redigerad med Eric Byh
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har varken flytring båt eller ponton men en tanke:

Kan det vara så att flytring är ok för att den är lättare och man bär ned den till vattnet medans pontonbåten kanske behöver hasas i från stranden och att den skadar just stranden.

Skulle det vara fallet kan jag dock inte förstå båt.
Åror på grunt vatten skulle kunna skrapa upp bottenvegetation.

 

Det är bara fria funderingar, enklast vore väl att kolla med berört vatten om varför de har den regeln, de har säkert en rimlig tanke med det :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...