Hoppa till innehåll

Cortline 333+ blir svårkastad! "Klibbig"


Recommended Posts

Hej

 

Jag har en ny cortland som jag användt 2-3 ggr i klubb vattnet. Nu igår kväll kändes linan väldigt "klibbig" och de var grymt svårt att få ut linan... kan det vara så att man inte sköljde av händerna tillräckligt efter man hanterat en fisk? för så fort linan blir blöt så är det inga konstigheter att skicka ut den som vanligt men det är just när den är på väg att torka som den blir väldigt klibbig!

 

Någon som har någon aning om eller själv varit med om detta? dags att rengöra linan redan?

 

//Tommie

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om ArmoAll funkar till klibbga linor vet jag inte. Däremot är ArmorAll riktigt bra som smörjmedel till linor. Som Lg skriver - låt linan ligga i Armorall över natten, torka av, polera, resten av ArmorAll häller du tillbaka i flaska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Märkligt som fan...

Våra linor (sameo) tillverkas av Cortland, och jag har fiskat med dom de senaste 6 åren  (innan dess var det shakespear som tillverkade våra linor)...

Jag vet att dom håller bra, men har inte riktigt samma glid som SA s ....MEN med cobraspit på så blir MINA linor iallfall hala, så efter det har jag inte haft några bekymmer alls faktiskt...

....hmmm...måste fan va något fel på linorna ni beskriver... eller är det något i vattnet?....märklich...

Vi använder samma typ av coating o kärna som i Professional serien på våra linor..333 är inte  samma, men precision tror jag är i Pro serien?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har precis upplevt exakt samma problem med både en gammal Teeny intermediate lina samt nu även på en beggad RIO Trout Lt.

Teenyn rengjorde jag i ljummet vatten och smorde sedan in den men det gjorde ingen större skillnad... Idag anväder jag den inte längre.

RIO:n lät jag ligga länge i ljummet vatten och drog den genom en svamp (mjuka sidan!) och den var skitig. Sträckte den sedan lite lätt och spolade på den igen, men vid nästa provkastning så var den fortfarande kletig och oanvändbar och nu är den kasserad.

Kan föregående ägare ha använt nåt olämpligt medel eller dylikt?! Har aldrig haft problem med dessa fabrikat tidigare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många (flera i alla fall) som haft samma slags problem med Cortland Sylk. Ryktet säger att det var en avgränsad produktionserie som uppvisade problemen och att det är åtgärdat på de linor som finns i butik idag.

Vore intressant att höra om det gäller fler produkter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...