Hoppa till innehåll

"- Bygg ut orörda älvar"


Guest marcuz

Recommended Posts

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Köpes för Max 3000 spänn 
    • Det var ett väldans liv kring norsk och kanadensisk 'säljakt' på åttiotalet - det såg inte så snyggt ut med råbarkade busar som rännde omkring på packisen och klubbade kutar (alltså sälungar). Så i den vevan började man ganska dramatiskt reglera handeln med sälar (och en massa andra arter) - och det blev inte särskilt korrekt att gå i sälskinn... Inuiter och andra ursprungsbefolkningar har dock fortfarande möjlighet att jaga såväl säl som val. Då Grönland är en del av Danmark kan man därför hitta sälskinnsplagg i Köpenhamn (eller ja, kunde i alla fall) då det inte exporteras utan bara skickas inom landet. En genuin tuiliq (kajakannorak) är nära nog alltid gjord i sälskinn - de görs i obehandlad säl och förvaras därför frusna för att inte ruttna för snabbt... Min är dock gjord i neopren. Hur det är med isbjörn vet jag inte riktigt - det finns fortfarande att köpa, men jag vet inte var den kommer ifrån. Och den är inte som den var på säg nittiotalet. Apa är väl hur förbjudet som helst - sättet man kan komma runt det är att få fatt på en gammal 'aprock' vilket är därifrån de eBay-bitar man kan få fatt i kommer. 1930 nångång var peak-konstiga-djur-i-kläder... Då var man en rock star om man gick i apa... https://www.blackcatvintage.com/store/p105/1930s_monkey_fur_swing_jacket_with_passementerie_collar%2C_size_S.html https://fidmmuseum.org/2011/06/monkey-fur-coat-c-1938.html -- Som passus - jag tycker att Hareline Ice Dub är mycket enklare att använda än riktig säldubb, och att det ger ett nästan lika bra resultat. Lystern i naturfärgat sålhår är dock väldigt speciell, precis som isbjörn. Det är halvgenomskinligt på något vis. SLF har dock ett par riktigt, riktigt bra syntetersättningar i rätt färger och (nästan) rätt lyster.    Isbjörn och apa är dock så jävla speciella att jag har svårt att se dem ersättas av syntet. Get är väl det man ersatt apa med.
    • Tack, jag har monterat denna från Autoterm, får se om jag blir nöjd med controlpanelen annars uppgraderar jag till en pu-28 panel tänker jag. Om du missat det så finns det lite bilder i början på tråden när jag monterade den.. https://varmarcenter.se/varme/luftburen-varme/autoterm-air-4d-12-24v/ https://varmarcenter.se/startsystem/autoterm-pu-28-startsystem/  
    • Oj! Jag har aldrig sett kläder i huvudtaget i sälskinn.
    • Procrastinating waiting for the new rod. None the less... - the hits just keep on coming. Stumbled up to the faculty for a meeting today. Always weird to back among people. On the way back I hit the waterhole for some fresh scones and a coffe - wolfed it down and went to one of the second hand shops, comme d'habitude & en passant... Wasn't really looking for anything - but something caught my eye. Something erile familiar... could it... be.. no way... it has gotta be fake... nope, it is the real deal...   Yep. It was the real deal. Vintage vest in seal (some form or another). I have been looking for a garment in seal for ages. And now it showed up. In honesty - it has been dead for quite some time, and I payed 250:- for it in a non profit charity second hand store so I think I'll be able to deal with the karma. But seriously - no I have a seal garment - quite possibly the ultimate trout stalking garment... Unless the smell drives them off... And being only a vest (in summer seal from the feel of it) it is not as heavy/clumsy as a greenland winter fur jacket you could still find in Denmark ten years ago. That said - I'm eagerly awaiting some monkey hair for my final sunray shadow dozen...   With JC, polar bear and monkey hair it looks like I'll be able to pull of a really, really politically incorrect salmon fly...
    • Superlim är flugbindarens bäste vän... På temat flugbindning och flugbindningsmaterial så blev jag förra veckan tillfrågad om jag hade bra säldubbing liggandes - hade isbjörnoch djungeltupp  men ingen säl fanns kvar i 'icke-politiskt korrekta'-materialboxen. Pep i dag in på en av de lokala secondhandbutikerna och fann detta:   ...en väst i sälskinn. Tänker dock faktiskt inte binda flugor på den...
    • Tackar! 😌   Ja styvare hår är absolut en fördel på den fronten. Ett bra ”fusk” jag kör är att ta lite superlim och smeta på. Stryka bakåt med en glasspinne eller liknande så får man ihop profilen och den håller formen bättre då när man fiskar.
    • De är väldigt fina de där nattsländorna! Hur mycket "flare" får du på hjorthåret där bak när de blir våta?   Jag har bundit linkande och Goddards som jag packat väldigt tight och skär sen med rakblad och de får fin form men bakdelen, dvs den inte så hårt packade delen spretar ofta ut mer än jag vill när jag fiskar med flugorna. Streaking caddis är väl extremexemplet antar jag; ser kanon ut vid städet men blir ofta bredare/yvigare än jag vill ha dem vid vattnet. Enda sättet jag har hittat för att undvika problemet är att hitta bitar med lite styvare hår och mindre luft i, dvs inte rent vinterhår eller rent av elk. Andra tips?
    • Så jäkla coolt! Vilken värmare kommer du köra med?
    • OK. Är lite  seg i ögonen efter allt jävla gryningsfiske så jag skyller på det;) Låter lite som samma hackelteknik man kör på 'dyret' - en sjukt underskattad hjorthårsfluga, imho. Jag förstår din reaktion - hjorthår är underbart att hålla på med och det stökar något till förbannelse. -- Men - då jag är trött på syntet tänkte jag faktiskt skaffa mig några fina bitar hjort för att binda en hjorthåsmärla - det ska väl vara fan om man inte kan få ihop ett unikt eget mönster...
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...