Hoppa till innehåll

C&R havsöring


Solosolo1

Recommended Posts

jag har alltid fisken oavsett art i vattnet när jag krokar loss. Håll om stjärtspolen och lägg fisken på sidan, ta peang och ta ur kroken. Håll i fisken tills den själv är redo att simma iväg.

Jag själv använder inte håv för det är i vägen men annars är de bra att använda om man kör c&r.

 

//Rasmus

Redigerad med RasmusH
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Drilla så snabbt o som möjligt. Ju mindre mjölksyra fisken drar på sig desto mindre chans att den dör efter återsättning.

 

2. Var rädd om fisken när du hanterar den, håll den under ytan så mycket som möjligt. Lyfter ibland för foto, då är det bra o hålla i stjärten och låta framdelen av fisken vila mot handen(förök att inte greppa/klämma på fisken främre del då man kan klämma organ). Hellre två korta(5 sekunder?) lyft en ett långt.

 

Rejäl tafs underlättar för punkt 1. Håv och vadare underlättar båda punkterna, i synnerhet för o korta ner drillen. Fina är ju även att man kan ta det lugnt så fort fisken är håvad, den mår bara bra av o hämta sig lite innan den ska tillbaka. Håll gärna fisken i stjärten tills den verkligen vill dra iväg själv. Har man fixat punkt 1 och 2 brukar den vara redo direkt :)

 

Funkar lika bra för besor som blänkare...

Redigerad med Tiger
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker håv är toppen. För min del kortar det drillningen, i synnerhet då man har lyckan att få lite större fisk. Även om fisken har krafter kvar när den håvas brukar det bli odramatiskt därefter. Håven (gärna med håvmagnet i toppen) på ryggen för enklast möjliga hantering.

Sen är väl inte hullinglöst fel, och peang bra om flugan fastnar djupt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta fisken hårt och snabbt om den ska tillbaka,rör den så lite som möjligt, sitter kroken eländigt klipp linan istället för att operera...snabbt lyft för foto och tillbaka,håll den på rätt köl tills du känner att den vill iväg för egen maskin....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att besorna och de lekfärgade har ett mer tåligt slämskikt än vad blänkarna har för att klara den tuffa lekvandringen. De klarar alltså mer hantering än vad blänkarna gör , men sträva alltid efter att inte röra fisken mer en nödvändigt. Har fisken alltid i vattnet och lyfter upp den en kortare stund vid fotografering.  Snabb drillning är också viktigt som några andra sagt, när det är lite varmare i vattnet kan det vara svårt att köra c&r då fisken har sämre återhämtningsförmåga i och med att vattnet inte är så syrerikt. Ofta så simmar fisken iväg snabbt men ställer sig vid en tångruska och flyter sedan upp och ner... Så jag brukar hålla dem extra länge när det är varmt och återutsätta dom på lite djupare vatten om det går. (kallare, syrerikare).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har man enats om att hullinglöst är snällare mot fisken? Minns att jag följde en del heta forumsdebatter om det för något år sedan. Personligen ställer jag mig tveksam.

Hullinglöst är snällare mot fisken, och du tappar inte fler fiskar.

 

Tappar man fisk så beror det på personen som drillar, inte den hullinglösa kroken.

 

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...