Hoppa till innehåll

tips å allmän info om tekniker efterfrågas!


laaaaaks

Recommended Posts

Hej på er! Jag är väldigt ny på fiske med tvåhands och har därmed bara provat lite fiske med olika spö/linor. Det skulle uppskattas om någon kunde förklara lite om de olika teknikerna/vikt på linorna osv, med till exempel fördelar/nackdelar, vilka vatten/årstid de passar bäst till. Det finns massor av dessa ämnen har jag sett, så jag ber om ursäkt eftersom jag lägger ut ännu ett sånt ämne men jag har aldrig lyckats hitta någon klarhet angående teknikerna. Mest av det jag läst hittills så tjafsar/försvarar bara folk den teknik dem håller på med å smutskastar dem andra. Därför hoppas jag några med mer erfarenhet kan hjälpa mig med val av teknik till mitt nyköpta spö, det är ett 14 fots #10/11. Som sagt så är jag helt ny med tvåhands, så minsta lilla info om tvåhandsfiske i allmänhet uppskattas! Jag är ute efter att beställa en rulle med lina å de tillbehör som behövs t.ex tips osv, så har ni förslag på bra produkter så uppskattas det verkligen om ni delar med er:) Jag har även ingen koll på vilken linvikt eller liknande man ska ha till ett 14 fots #10/11. Tack i förhand, skitfiske!

 

Edit: Det är ett pool 12 salmon speciel edition 14 fots #10/11

Redigerad med laaaaaks
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laksen: jÄTTESTORA frågor du ställer och att reda ut detta med en massa begrepp skulle ta lång tid.Vi kan använda  begrepp som: waterborn anchor, sustained anchor, airborn anchor, touch and go .Här är en ordlista :  http://www.speyborn.com/glossary.pdf . Men det blir lätt komplicerat.

 

Vi kan påpeka att det råder begreppsförvirring: i USA används ofta "spey casting" om allt kastande med tvåhandsspön men ibland används "scandinavian style" om främst "underhandskast" som i princip är ett "Single Spey" kast. Här är ett försök att "bringa lite ordning"

 

http://www.g-feuerstein.com/en/style-confusion.html

 

Jag vill inte börja med att  rabbla begrepp som jag genast måste förklara; det skulle inte vara särskilt pedagogiskt anser jag. Det är rätt svårt att beskriva kast med ord och lättare att visa praktiskt. Vad ser du för skillnader mellan kastandet nedan?

 

(Vi kan kanske ta en bit i taget och försöka reda ut både likheter och skillnader ). Jag lägger in flera länkar:

 








  Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för all den hjälpen!! Blev betydligt klokare angående dem olika teknikerna å kasten. Det jag dock inte vet är hur man ska välja. Det sägs mycket i videorna om vad teknikernas fördelar, om man fiskar till exempel djupt vatten, men hur är det med presentationer å kastlängd osv? Hittills har jag fiskat tvåhands i väldigt olika typ av vatten, stora breda älvar, små älvar både djupa och grunda. Har du/ni egen erfarenhet om de olika teknikerna? Vad tycker ni presenterar bäst, plaskar minst, passar bäst att fiska i olika typer av vatten, kastar längst? Det är också stora frågor och det kanske är väldigt lika i presentationerna å kastlängd, vad vet jag:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra, tack: var lite rädd att det skulle vara förvirrande med de många klippen.

 

Jo, man kan dela in "kastgrenarna" skagit, scandi, spey så här t.ex.

 

Skagit: används D-loop? Ja (men det görs i Scandi och spey också)

 

 Gäller 180 graders principen? Ja (men det gör den i Scandi och spey också)

 

Behövs specialla skagitspön? Både ja och nej; spön med djup aktion och kraftfullare topp är lite bättre lämpade. Men jag har två skagitspön som jag kastar både scandi och speykast med.

 

Så vi får söka några skillnader:

 

används sustained anchor (ankaret ligger kvar relativt länge). Ja. Men i spey och scandi kan man använda double spey och SnapT  som har ett waterborne anchor och det är ju ungefär detsamma som ett sustained anchor (enl. ordlistan jag länkade till). Knivigt alltså. Kanske t.o.m. förvirrande?

 

Används korta och tjocka flyt eller interm. klumpar med en tunn sjunkande spets? Ja. Och de används vanligen inte i de andra två  grenarna  även om det finns dom som säger att det funkar i scandi också och en del hävdar att skagit och skandi kommer att "flyta ihop" mer.

 

Det finns trots allt skillnader alltså  men om vi går till vanliga kastsätt så blir det lite knivigare. I skagit kan man använda ex.vis Double spey, Perry Poke, Snap T eller Snap C och de sätten kan man ju använda i Scandi och Spey också (jag säger att det nog är ovanligt med Perry Poke i Speykastning, men det här är en lite grov indelning).

 

Så vad återstår då för att reda ut på ett fruktbart sätt?  Som du skrev: presentationer kanske är en bra utgångspunkt. Där har ju skagitmetoden fått ris, det plaskar om den säger en del och visst kan skagit-kast göra det. Skagit har fördelen då det gäller att "hänga" stora och tunga flugor i gropar där fisken ofta står i högt och kallt vatten. Det görs förstås med mendningar. Men den grova klumpen och (ofta) tunga spetsen kan förvisso plaska en del då man kastar. Mer eller mindre.

 

Här brukar det då framhållas att Scandi plaskar mindre och därmed skrämmer fisken i mindre grad. Just här brukar det skära sig mellan anhängare av skagit och de som "hatar" metoden. Men det bästa är nog att var och en provar och avgör själv. Ja, det brukar även hävdas att skagit skrämmer fisken för de andra som fiskar i närheten. Men det går att plaska med scandi också. Jag föreslår att vi skippar denna debatt just nu.

 

Scandi har väl sin fördel med mindre flugor och stor flexibilitet då det gäller klumpars sjunkgrad men även längd; från flyt till rena grainlinor som sjunker mycket  snabbt. Eftersom klumparna är längre (ung. 10-14m) så blir D-looparna lite längre, så om det är riktigt trångt har det en viss  betydelse.

 

Speykastning anses ofta; -med rätt eller fel,  som ett elegant sätt att kasta på och här kan det i bästa fall bli fina presentationer av små flugor. Men eftersom "huvudet" eller klumpen är lång: på en höft 18-30 m krävs bra med utrymme bakom kastaren. Jag skulle inte gärna fiska med en snabbsjunkande speylina med 20 m "klump". Då är både skagit eller scandi att föredra.

 

Om jag hårddrar då helt subjektivt? Skagit: kan vara lite bordust men effektivt och bra i vissa situationer. Det lättaste sättet att kasta "ankrade" kast. Men jag tycker hellre att man bör börja med:

 

Scandi, som är mer allsidigt och metoden ger ofta lugnare presentationer.  Mer kritiskt med tajmingen än skagit och särskilt ankringen enbart med tafsen brukar ta tid att lära sig.

 

Speykastning: roligt som omväxling; lite magiskt hur kastet rullar ut sedan kastaren gjort sitt. Inget som jag använder vid fiske då men jag kanske provar att fiska med metoden nån gång.

 

 

Ja, mycket mer kan förstås sägas i ämnet men det räcker så länge.

 

Mvh

Håkan (som instruerar i främst scandikastning)

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stort tack igen!! Mycket klokt analyserande måste jag säga! Jag har tänkt mycket idag och funderat vilken teknik/linval som skulle passa mig bäst och jag lutade mot scandi men fick veta att jag kommer få tillgång till ett spö som jag tror har scandi lina (kan vara en switchlina också, vilket jag inte riktigt vet vad skillnaden är. Men switch ska väl fungera som bra överhandskast om jag inte förstått det fel). Jag börjar därför luta mot skagit (om det visar sig vara en scandi lina på det andra spöet), eftersom att då kan jag som du säger prova mig fram och se vilket som passar bäst för mig. 

 

Det är ett sånt här spö som jag kommer att kunna använda som om det vore mitt eget: http://www.fiskeutrustning-online.se/shop/flugfiskeset-10235p.html

Visst ser det ut att vara samma lina: http://www.rioproducts.com/fly-lines/spey/switch/switch-line/

 

Så eftersom att jag inte riktigt vet vad det innebär med switchlina så är jag lite osäker igen. Som jag nämnde tidigare så lutade jag först mot scandi men eftersom att jag ibland fiskar i trånga älvar så är jag fundersam om d loopen riskerar att bli för stor. Det fiske jag prioriterar mest är dock då jag årligen brukar åka upp några gånger till en bredare älv och där är det inga problem med plats bakom en. 

 

Vad menas med djup aktion? Jag tror att mitt nyinköpta Pool 12 Special salmon edition 14 fots #10/11 har medium snabb aktion (det är spöet som jag ska köpa rulle samt lina till). Är det för mjukt för skagit tro? Jag har ett ordentligt 15,6 fots #10/12 som kanske annars passar bättre för skagit, det sägs vara ett riktigt långsamt spö (enligt mig så är det som en flagstång nästan men jag gillade att kasta med det) Dock så är det för tillfället lite skadat i spötoppen men håller på att laga det. Är osäker vad det är för lina till det för hela sitter ihop, det är alltså ingen ögla eller liknande som gör att man kan byta klump. Det är ett väldigt gammalt spö, minst 15-20 år sen det köptes tror jag. Så jag gissar på att det är en dubbeltapperad lina vilket jag inte riktigt vet till vilken typ av kaststil det är. Nu har jag kommit lite off topic känns det som men tänkte att det kanske var värt att nämna att jag har ett styvare spö som kanske passar bättre till skagit. 

 

Har du egen erfarenhet av kastlängd och vilken typ att vatten de olika teknikerna fiskar av bäst? Det är väl säkert en smaksak skulle jag gissa på men det finns säkert några fördelar samt nackdelar gällande fiske vid olika typer av vatten. Vad jag har förstått av att läsa i trådar här på edge så verkar folk tycka om scandi/spey i bredare lugnare vatten där det inte är lika mycket turbulens i vattnet som jag tror någon av dem formulerade det som. Och att skagit passar bättre i djupa vatten med trångt kastutrymme. Stämmer något av det? Är scandi som du skrev mer allsidigt? Jag hade tolkat det lite tvärtom av mitt första intryck (dvs av det jag läste innan jag gjorde en egen tråd och fick svar av dig). Hur ser det ut när man monterar på linan på rullen för de olika teknikerna? Backing har man ju givetvis på alla men har man separata bellys på till exempel spey? Med separata så menar jag en belly som man sen kopplar på en klump på. För med skagit så har man ju backing, belly, klump, tip å sen en tafs, eller hur? Med scandi så är det väl likadant förutom att man helst inte ska ha en sinktip på om jag förstått det rätt. Nu blev nog min text lite grötigt, men hoppas du lyckas förstå vad jag menar. 

 

Mvh Arvid

Redigerad med laaaaaks
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Arvid,

 

Det är nog en klump som följer med eftersom setet levereras med skjutlina. Switchlinan du länkar till har ju ett "huvud" på 55 fot ung. 16,5 m och det är i mesta laget om man inte är en så van kastare. Texten verkar ju automatiskt översatt så även om Snake Guides betyder Orm-ringar så blir det lite lustigt eftersom vi inte översätter "Snake" till svenska utan säger snakeringar. "Flyga rulle...."

 

Det går att kasta skagit med de flesta spön vare sig det är enhands, switch eller tvåhands. Givetvis är det skillnad i hur enkelt fet blir: jag har ju två CTS Skagitspön och det känns lite lättare med 15-fotaren (som är lite långsammare/lugnare) än 14 fotaren som är snabbare och rappare menbåda har en djup aktion; alltså de böjer sig längs hela klingan enda ner till handtaget.

 

Jo, jag tror att man får prova sig fram och har man tur kan man få låna några linor först. 

 

Det går bra att kombinera skagitkastning med scandikastning bara man verkligen övar på de skillnader som finns. Jag hade inte kastat skagit på läng då jag började igen för några dagar sedan. Då fick jag verkligen tänka på att svepa spöt lågt då jag formade D-loopen och även på att svepet bakåt och framkastet är en kontinuerlig rörelse d.v.s. det är en jämn acceleration utan  minsta paus. Det skall kännas som ett "motstånd" i spöt hela vägen fram till linan flyger iväg.

 

Här är ett citat som kanske beskriver skillnaderna ganska väl mellan kastsätten Spey, Scandi och Skagit:

 

"Greg Pearson has likened fishing a long belly line to driving a Rolls Royce - an elegant and classy ride, fishing Scandinavian shooting heads to driving a sports car, and Skagit heads to a tractor-trailer rig – designed to deliver maximum payloads."

 

Ja,nu tycker jag inte att tävlingskastande med speylinor brukar se särskilt elegant ut.....

 

Men jag står nog fast vid att det är bättre att börja med Scandi och sedan lära sig Skagit även om den senare metoden faktiskt är enklare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller med, texten på den sidan var lite speciell.. Det var första stället jag hittade samma set på, vet inte vart det är beställt ifrån. 

 

Jag lutar helt klart mot scandi, hur vet man vilken linvikt som passar ett spö? Det brukar ju stå på dem flesta nya vad jag förstått men inte på alla, för på mitt står endast längd å klass. Jag skulle gärna vilja veta lite vad man ska tänka på när man väljer sånt. Helst både när det gäller scandi och skagit, kommer troligtvis köpa ett set av den andra typen då jag känner att jag kan kasta/fiska ordenligt med den ena.

 

Återigen, stort tack Håkan. Hjälpen uppskattas ofantligt, hade tagit ordentligt med tid att leta reda på allt detta själv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, hur vet man vad lämplig klumpvikt är då det inte står något på spöt och "lintillverkarna" (många gör inte sina egna utan köper in från det fåtal tillverkare som finns) inte alltid ger någon vägledning? Konstigt nog kan en klump som kallas 8/9 vara tyngre än en som kallas 9/10 vilket förstås är förvirrande.

 

Det finns kanske två alternativ: gissa och köpa "färdigkapade" klumpar, alltså sådana som har färdiga öglor i båda ändarna och där det inte är meningen att man skall klippa i dem och sätta dit flätöglor eller göra egna öglor. Men hur som helst så måste man ju veta vad som är för lätt eller för tungt för spöt innan man hittar fram till "lagom" .

Man kan fråga andra som använder samma typ av spö vad de använder men det är inte säkert att vad som passar den ena även passar den andra. Tyvärr är det också så att klumpar känns lite som personligheter, de uppträder lite olika vid kastandet, det gäller olika märken och olika densiteter: flyt. sinktip, snabbsjunkande....Vissa klumpar (även med samma längd och vikt) kan kännas mer eller mindre bra till ett visst spö.

Så det är guld värt om man kan låna och prova några olika klumpar innan man köper, för klumpar brukar ju inte direkt vara billiga.

 

Den andra metoden är ju den mer gammalmodiga; att köpa klumpar som är både för långa och för tunga för spöt man använder och sedan klippa ner dem till lämplig längd och vikt. Då är det ju förstås frågan om hur mycket man skall klippa bort för att komma till målet lämplig eller lagom. Det är förstås lätt att klippa lite för mycket och vem har inte gjort det. Och meningen är att man skall klippa i den bakre, tjockare änden (och bara i något sällsynt undantagsfall göra något i fronten).

 

Det finns ju tabeller som fabrikanter som Rio fixat. Men risken finns ju att ens eget spö inte finns med, kanske för att spöt är ovanligt eller att man har en ny modell som inte har hunnits testats av just fabrikantens "stjärna" (som i Rios fall är den sympatiske engelsmannen Simon Gawesworth som dessutom jobbar för Sage).

 

http://www.rioproducts.com/RIO-Spey-Line-Recs.pdf

Hittade en tråd i ämnet på ett norskt forum:

http://www.fluefiske.net/forum/topic/3732-klump-klumpvekt-kapping-og-gode-rad/

 

http://www.guideline.no/POWER+TAPER+CALCULATOR.9UFRvG58.ips

 

Det finns väl också ett fåtal persomer som klipper och syr ihop sina egna linor, kanske från billiga "mill ends" linor, men det kan vi nog lämna därhän just nu.

 

Jag kan bara hoppas att branchen blir mer konsumentvänlig för vi behöver mer vägledning än vad vi behöver de vanliga överorden som frodas.

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag inte vet vad man ska utgå ifrån om man skulle klippa å så, skulle kännas bättre att låna men jag vet inte vart man ska göra det heller så det får nog bli att leta en klump som verkar bra att utgå ifrån. Jag läste på det norska forumet att dem rekommenderade typ en 11 meters lång klump på 40-41 gram, låter det rimligt tycker du för ett 14 fots spö? 

 

Jag får väl helt enkelt fortsätta leta runt på linor men det känns som att alternativen med linvikter är lite för många för tillfället eftersom att jag har dålig koll på sånt. Kanske får ta å chansa på en färdigkapad klump och hålla tummarna på det bästa:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle försöka hitta en lina på ca 11 -12 m ca 42 g,,,till klass 10/11, bättre med några få gram för tung tills man har bättre teknik, sen kan man ha lite längre lina när tekniken blir bättre,, eller förlänga med pollytip,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En meter längre gör en rätt stor skillnad. Klumpar som är 12-14 meter är det förstås lättare att kasta längre med genom att  det går att forma en längre D-loop med en sådan klump.

 

Skagit: min Airflo Compact Skagit flyt 660 grains är nog 7,8 m ung. givetvis spetsen oräknad (denna är ung 4,5 m).

 

http://www.airflofishing.com/airflo-fly-lines-spey-skagit-skagit-compact.cfm#

 

 

Här "dänger" jag lite skagit efter några månaders uppehåll. Skall låne en bättre kamera snart.

 

https://vimeo.com/101230173

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är 42,8 gram Brukar använda den här länken så slipper jag räkna http://www.metric-conversions.org/weight/grains-to-grams.htm

 

Spöt är ett 15 fot CTS Affinity Skagit # 9/10  som jag byggde för några år sedan. Det har ganska djup aktion och det går bra att kasta med klumpar med en vikt på 36-38 gram. Jag har ju ett CTS Affinity Skagit 14 fot # 9/10 också men det är ganska annorlunda och betydligt snabbare. Gillar det senare mer för klumpar och det röda 15 fot till skagit och speykastning. Sen har jag ett CTS Affinity DQ 16 fot # 10/11 och det är också helt annorlunda, aktionen kan kanske beskrivas som snabb helaktion, och till det använder jag klumpar på mellan 39 och 42 gram som gärna får vara 12,5-14 meter långa, ja knappast så långa snabbsjunkande klumpar, då är nog 11-11,5 m att föredra.

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe vet inte varför jag inte tänkte på det, får väl skylla på den galna värmen ute. Tack för tipset Anders! :)

 

Tackar Håkan, nu börjar jag få ett hum om vilken lina som jag tror kommer att passa till mitt spö. Har du något tips på märke som du tycker gör bra linor?

Redigerad med laaaaaks
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Rio gör bra klumpar och linor. En del Guidelinelinor är också bra. Jag har också några Zpey Extended som är långa klumpar som man naturligtvis kan kapa ned. Scientific Anglers Atlantic Salmon klumpar gillades av många, det rör sig alltså om den förra generationen (eftersom den nya Ultimate Scandi Taper:UST fått tämligen blandad kritik, jag lånade en i sjunk 5 och tyckte den var sådär...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo de var skandi linor jag tänkte på,, och magnolia har svarat mycket bra på resterande frågor,, själv när jag började hade jag ett spö som de inte stod någon linvikt på, kämpde med för lätt lina en sommar,,, de blev en stor skillnad med tyngre lina som laddade spöet rätt,,, i bland är de små detaljerna som gör det ,,, tex kastkurs,,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...