Jump to content

Hur mycket backing?

Recommended Posts

Köpte nytt tvåhandsspö igår, klass 8/9 12'6ft.

Jag kommer inte fiska lax med det.

Fick med 270m backinglina som jag spolade på och sedan 30m skjutlina och nu är rullen full, får inte plats med nån shootinghead...

Kan jag ta bort typ 50-70m backing för att få mer plats på rullen eller blir runt 200m backing för lite att ha?

Kan jag ta bort typ 50-70m backing för att få mer plats på rullen

JA!..+ 10m skjutlina..onödigt med 30m sådant.

Edited by Ismo

Jag skulle inte känna mig det minsta orolig att fiska havsöring med 100 meter backning heller.. Jag tror jag till och med skulle klara 99 av 100 fiskar med 50 meter..

Det är sällan öringen drar på några jättelånga rusningar och om den skulle få för sig att göra det trots allt måste det vara en bra stor jävel för att 100 meter inte skulle räcka. 

150m är alldeles tillräckligt och kapa inte skjutlinan för det är bättre då du vänder den efter nåt år.

Tycker själv att vanliga brunöringar från 1,5 -3 kg oftast gör de längsta rusningarna speciellt i större sel och utlopp. Om inte de riktigt stora får hjälp av en rejäl fors förstås.

Tror dom flesta använder runt 10m backing.skjutlina...UTANFÖR spötoppen...det + runt 12m lina + 5m tafs + spöts längd..+ 150m backing...om en fisk rusar så långt på hemmaplan.

Edited by Ismo

Tror dom flesta använder runt 10m backing....UTANFÖR spötoppen...det + runt 12m lina + 5m tafs + spöts längd..+ 150m backing...om en fisk rusar så långt på hemmaplan.

Dom allra flesta har nog aldrig backing utanför spötoppen :P

• Like 1

Har endast engång råkat ut för att all lina inte räckte till!...Fiskade Harr kring stugan i mitten av Augusti nått.

Ett ställe/område var tomt på Harr...Funderade om en Lax stod där?

Började om fiskandet...när det vart tomt på hugg!...kastade sen balsapuppan #5 utrustning tvärsströms(likt Laxfiske)..å tamejf-n så högg det en Lax...tippar på runt 7-8kg...ja den den drog ut all lina jag hade i rullen till slut...runt 90m totalt..älven var dock bredare än så...efter ett segt dragandes...så vann Laxen..men 0,20mm i tafs på lång lina..är faktiskt rätt stark. :lol:

Har krokat i nått på sydkusten under havsöringsfiske. Den höll på att tömma rullen med 250meter gelspun.

Ganska intressant upplevelse. En waterworks ula force 3.3rulle som knappt gick att ta på efteråt så varm den var. Frågan var vilken ubåt jag fastnat i. Svensk eller rysk?

Har krokat i nått på sydkusten under havsöringsfiske. Den höll på att tömma rullen med 250meter gelspun.

Ganska intressant upplevelse. En waterworks ula force 3.3rulle som knappt gick att ta på efteråt så varm den var. Frågan var vilken ubåt jag fastnat i. Svensk eller rysk?

En gammal fiskekutter...du var så j-vla full! :lol:

Låter ju som du krokat nåt alldeles extraordinärt!

Knappast en havsöring i alla fall.

Har du nån aning om vad det var? 

Låter ju som du krokat nåt alldeles extraordinärt!

Knappast en havsöring i alla fall.

Har du nån aning om vad det var?

Lax tror jag, stor sådan. Annars vet i tusan.