Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Köpte nytt tvåhandsspö igår, klass 8/9 12'6ft.

Jag kommer inte fiska lax med det.

Fick med 270m backinglina som jag spolade på och sedan 30m skjutlina och nu är rullen full, får inte plats med nån shootinghead...

Kan jag ta bort typ 50-70m backing för att få mer plats på rullen eller blir runt 200m backing för lite att ha?

Publicerat

Jag skulle inte känna mig det minsta orolig att fiska havsöring med 100 meter backning heller.. Jag tror jag till och med skulle klara 99 av 100 fiskar med 50 meter..

Det är sällan öringen drar på några jättelånga rusningar och om den skulle få för sig att göra det trots allt måste det vara en bra stor jävel för att 100 meter inte skulle räcka. 

Publicerat

150m är alldeles tillräckligt och kapa inte skjutlinan för det är bättre då du vänder den efter nåt år.

Tycker själv att vanliga brunöringar från 1,5 -3 kg oftast gör de längsta rusningarna speciellt i större sel och utlopp. Om inte de riktigt stora får hjälp av en rejäl fors förstås.

Publicerat

Tror dom flesta använder runt 10m backing....UTANFÖR spötoppen...det + runt 12m lina + 5m tafs + spöts längd..+ 150m backing...om en fisk rusar så långt på hemmaplan.

Dom allra flesta har nog aldrig backing utanför spötoppen :P

• Like 1
Publicerat

Tack för allt engagemang! Har kapat ner backingen till ca 120m och då får allt plats PRECIS på rullen. Får väl kolla på nån tunnare backing framöver så man kan ladda på mer...

Publicerat

Fick en öring i strömmande vatten på 3850gr på ett #5 utan möjlighet att röra mig(kaotiskt utvadad) hade max 60-70m backing...det räckte om än på gnällen. :D

Publicerat

Har krokat i nått på sydkusten under havsöringsfiske. Den höll på att tömma rullen med 250meter gelspun.

Ganska intressant upplevelse. En waterworks ula force 3.3rulle som knappt gick att ta på efteråt så varm den var. Frågan var vilken ubåt jag fastnat i. Svensk eller rysk?

Publicerat

Har krokat i nått på sydkusten under havsöringsfiske. Den höll på att tömma rullen med 250meter gelspun.

Ganska intressant upplevelse. En waterworks ula force 3.3rulle som knappt gick att ta på efteråt så varm den var. Frågan var vilken ubåt jag fastnat i. Svensk eller rysk?

Låter ju som du krokat nåt alldeles extraordinärt!

Knappast en havsöring i alla fall.

Har du nån aning om vad det var? 

Publicerat

Låter ju som du krokat nåt alldeles extraordinärt!

Knappast en havsöring i alla fall.

Har du nån aning om vad det var?

Lax tror jag, stor sådan. Annars vet i tusan.