Hoppa till innehåll

Fiskebutiker på nätet- bra service?


kicke_b

Recommended Posts

Har nu beställt lite olika varor ifrån fyra stycken butiker på nätet och har haft problem med samtliga beställningar.

I tre av butikerna har produkterna ej funnits hemma trots att det gått att både beställa och betala dessa direkt vid köp vilket gjordes i två av fallen.

 

För två av butikerna fick jag inom ett dygn svar om att grejorna ej fanns (linor för ca 2000:-) men att de kunde erbjuda andra produkter istället (lite tokigt om man tex beställt en lina med en viss klassning) eller att om jag väntar en månad så skulle jag nog kunna få produkterna. I en av butikerna valde jag att avböja köp och pengar sattes in på mitt konto igen.

Efter en månads vänta hörde jag fortfarande inte av den butik som lovat att jag skulle få varorna om jag kunde invänta deras nästa leverans, återigen visste de inte när de skulle få hem varorna och köpet skulle gå tillbaka. Samma dag kom de varor jag beställt till butiken och de kunde skickas istället.

 

I den tredje butiken hörde jag ingenting förrän jag tre dagar senare ringde och undrade vad som händer med mitt köp, var lite bränd på fiskebutiker så jag ville bara kolla så att allt var okej sa jag. Säljaren förklarar då att min misstanke var riktig och att de produkter jag beställt var slutsålda men han hade inte tänkt höra av sig tydligen, detta var två par Leech solglasögon på rea, men om jag ville kunde jag få två parandra (något dyrare) av samma märke och till samma pris. Jag tyckte det var en okej deal om modellen var snarlik de jag beställt, typ Leech River. Två dagar senare fick jag en dammodell och en pilotmodell!?!? Enda likheten var att det var solglasögon! Dessa skickade jag tillbaka med vändande post samt med en notering om var de kan föra tillbaka mina pengar igen. Har fortfarande inte fått mitt mail bekräftat.

 

I den fjärde butiken beställde jag flugbindnindsmaterial för ca 1500:- och fick efter några dagar ett paket innehållande varor och en faktura på ca 200:- varav hälften var fraktkostnad, dvs det mesta av det jag beställt var restnoterat och därmed tyckte de det var okej att jag skulle betala halva ordern i fraktkostnad?!?! Bör man inte kontakta köparen när det mesta på ordern saknas innan man skickar ut varorna?

 

Är jag enormt känslig eller är servicen under isen? Köpen är gjorda i väl etablerade nätbutiker (vissa med fysisk butik) varav en enda hade förstått vinsten av att iallafall ha god kontakt med sin kund (exvis mail, sms mm...) Tråkigt nog låg denna utanför Sveriges gränser, dvs Mistpool som jag kommer att handla av fler gånger. De övriga butikerna nämner jag inte namnen på för de är inte värda att nämnas, den ena av dessa är redan ganska frekvent omdebatterad här på Edge.

 

Jag har vid flera tillfällen handlat på nätet genom utländska butiker och det har aldrig "klöddat" trots att grejorna skickats över halva jordklotet. Då jag handlat/handlar i flera olika butiker på nätet så upplever jag att fiskebutiker (på nätet) har en märklig syn på service trots att de basunerar ut på sin hemsida om att servicen är viktigare än allt annat.

Ja, jag vet att man ska köpa lokalt osv men om de prylar jag vill ha inte finns där...då använder man internet. Det bör ju funka kan man tycka!

 

Förlåt, jag var bara tvungen att spy lite galla idag efter att ha suttit och packat ner bla ett par damsolglasögon i en kartong för retur till nätbutiken. Jag kommer inte i fortsättningen ha dåligt samvete för att jag beställer uomlands!

 

//Niklas

Redigerad med kicke_b
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande erfarenheter. Tyvärr så är det få svenska webbshoppar som har lagersaldo kopplat till sin webb.

Det blir ju liksom lite moment 22 när alla butiker förväntas ha webbshoppar men man måste ändå ringa för att vara säker på att allt finns i lager.

Undrar när "allakanhaenwebbshopomdubetalarhunsraspännimånaden"-bubblan kommer spricka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mistpool är ett lysande exempel på vad god kundservice är. De har bra priser men framförallt så fick jag erfara att de har fantastisk kundkontakt...och lagersaldot stämmer med verkligheten. Det låter som att detta skulle vara en självklarhet, men det gäller bara för en liten del av de butiker som nu finns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft sinnessjukt bra kontakt med fishline flera gånger. Jag tycker deras kundservice är i toppklass oavsett bransch. Sen vet jag inte hur det är med lagersaldon men jag har aldrig råkat beställa något som inte fanns. Kanske bara  haft tur, eller ockås beställer jag ganska "vanliga" saker.

 

 

Jag har liknande erfarenheter. Tyvärr så är det få svenska webbshoppar som har lagersaldo kopplat till sin webb.

Det blir ju liksom lite moment 22 när alla butiker förväntas ha webbshoppar men man måste ändå ringa för att vara säker på att allt finns i lager.

Undrar när "allakanhaenwebbshopomdubetalarhunsraspännimånaden"-bubblan kommer spricka?

 
Ja, det är verkligen skillnad på att HA en webbshop och att faktiskt använda den som en seriös del av verksamheten.
Redigerad med Einarsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur ser man att solgasögon är damsolgasögon ?

Om man tittar på modellen så inser man det ganska snabbt, Leech Heaven. Om man dessutom dubbelkollar med Leech sajt så står det klart och tydligt i beskrivningen för glasögonen. Var tvungen att kolla med de för det kan ju vara så att man börjar bli lite gammal och inte förstår hur saker och ting ska se ut nuförtiden. Men lite koll hade man alltså fortfarande.

Finns säkert en del gubbar som tycker de är fina ändå men jag passar knappt i solbrillor för män så ett par för kvinnor gör ju inte saken bättre direkt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...