Hoppa till innehåll

Kustflugor för havsöring på kort tub?


suzyhector

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jo.. L-rig med liten Owner fungerar kanon. Fiskade i somras med danska vänner. Dom kör skitmycket med småtuber, en del uteslutande med tuber. Nästan vilka mönster som helst går ju att göra om, pattegrisar, grå frede etc. Fördelen är bla krokningsegenskaperna på rätt trekrok, man kan göra så dom hänger i vattnet helt stilla med rätt tub, ledade borstmaskar etc.

 

l_rig5b.jpg

Redigerad med BoobieNewbie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tubflugor funkar fint! Däremot har jag inte fattat grejen med L-rig. Testade lite på skånekusten i våras efter att ha läst "Den stora boken om Havsöringsfiske" av Jens Bursell och Rasmus Ovesen. Jag hade hugg av 5-10 fiskar på L-rigg utan att landa en enda av dem. Då kändes det som en traditionellt riggad tubfluga eller en vanlig streamerkrok som också är ganska tunn i godset krokade bättre. Det är i och för sig lite för få fiskar för att dra några vetenskapliga slutsatser. I boken hade de samlat statistik från några tusen fiskar och ökat landningsfrekvensen från 42 till 92% med tubfluga och L-rigg jämfört med traditionella kustflugor. Det är ganksa hyfsad statistik! Antar att jag gjorde något fel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mm, EM

EN bra ökning får man säga. Har kört vanlig applicering av en trekrok med silicon slang och det krokar bättre tycker jag. Svårt när jag har så lite fisk att relatera till.

Annars tycker jag att de största fördelarna är att det är bara att byta ut kroken vid bottennapp.

Ola

Redigerad med Butten
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Lite offtopic men.. : ) Vad använder ni för klass på spö och rulle för att dänga stora kustflugor efter havsöring? Min erfarenhet är att man vill ha dubblauppsättningar baserat på om det blåser eller inte.. stora flugor och vind är rätt svårkastat på klass #6 tycker jag. Jag använder #7-8 för att kunna få ut flugorna till vad jag anser vara en ok kastlängd. Vad är era erfarenheter?

Redigerad med jokki
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tubflugor funkar fint! Däremot har jag inte fattat grejen med L-rig. Testade lite på skånekusten i våras efter att ha läst "Den stora boken om Havsöringsfiske" av Jens Bursell och Rasmus Ovesen. Jag hade hugg av 5-10 fiskar på L-rigg utan att landa en enda av dem. Då kändes det som en traditionellt riggad tubfluga eller en vanlig streamerkrok som också är ganska tunn i godset krokade bättre. Det är i och för sig lite för få fiskar för att dra några vetenskapliga slutsatser. I boken hade de samlat statistik från några tusen fiskar och ökat landningsfrekvensen från 42 till 92% med tubfluga och L-rigg jämfört med traditionella kustflugor. Det är ganksa hyfsad statistik! Antar att jag gjorde något fel...

Om de tappar 58% på vanlig krok måste det va nåt allvarligt fel.....    :ph34r:

Det låter som fejkade siffror, så mkt har jag iaf aldrig tappat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

Vidrigt med bombardadelen , men sen kom ju själva tacklet som väl var. Blev lite orolig för ditt omdöme ett tag där. ;)

Men tubflugeriggningen verkade ju vara genomförbar på alla sätt. Onödigt krångel tycker jag dock efter att ha funderat de obligatoriska tio sekunderna. Så det går fetbort. Enkelt ska d va :)

Men varmt tack i alla fall.

PS Känner du nån som vill köpa ett Fario 8´#4 av den gamla goa sorten? Idag är det billigt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...