Hoppa till innehåll

Microtubszonker?


Recommended Posts

Snygga! Jag har hittills bara gjort zonkers som är lite större, minst 5-6 cm och större, men funderar på att prova microzonkers, de ger ju en så fin siluett, så en microzonker till sensommarfisket på havsöring i älv var tanken :)

Kika på skinn från weasel. Fint till småa flugor!

Kika på länken nedan, så får du läsa mer om du inte prövat just den typen av zonkerskinn!

https://futurefly.dk/en/australian-weasel-902

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skulle ni bedöma att det är stor skillnad i rörlighet (läs simegenskaper) på kanin och det andra materialen som nämnts här tidigare typ weasel/mink osv? 

Jag har själv mest bundit med kanin och opossum och då ganska stora flugor (minst 6 cm men allt upp till 18 cm). Jag upplever att kanin simmar mycket bättre men väljer ändå opossum eftersom det blir lättare och kasta då kanin som tidigare diskuterats suger åt sig fruktansvärt mycket vatten.

Nu har jag precis börjat binda lite microzonkers och kör då bisamskinn eftersom den ska ha liknande egenskaper som opossum. Men börjar som fundera om det verkligen är så noga när man binder flugor mellan 2-4 cm. Att använda kanin bör ju inte spela så stor roll när man har så små skinnbitar så det kan ju knappast påverka kastegenskaperna nämndvärt. Det blir ju en jävla skillnad att kasta en 12 cm kaninbit och en 3 cm. 

Jag antar att min slutfråga är: Hur rörliga är de andra materialen? är det sämre rörlighet än kanin? och i så fall kompenseras det av att dem verkligen blir mer lättkastade än kanin? 

Vad tror ni? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...