Hoppa till innehåll

Rulle Hardy Zenith 12,6 #7?


Recommended Posts

Tja

Har precis inhandlat ett nytt spö och tänkte höra om någon vänlig själ kan rekommendera en bra rulle till ett hardy Zenith 12,6 #7 .

Har läst att spöet är under klassat ( egentligen en 8/9) Tänkte köpa en Rio skandi short verstip klass 8.

Har ni något bättre förslag på lina? fiskar mest i lögde.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Geten ...grattis till ett kanonspö !    Danielssons rullar är ju i världsklass enl mig och till mitt Zenith 12,6 # 7 använder jag 

F3W 7 ten ,men även ibland allroundrullen L5W 8-12 . Rio scandi short versitip #8 sitter som en smäck på detta spö och väger 31 gram med spetsen.  Riolinan är jäkligt lättkastad och är bara att rekommendera, löp och köp !

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ägt ett sånt. Fantastiskt spö, och underklassat som du säger. 

På längre (13 och uppåt) så tycker jag att det är viktigt att ha en rätt tung rulle som balanserar upp spöet. 

På korta tvåhandsspön (inkl tvåhandsklassade switch) tycker jag att man även kan överväga att få hela ekipaget så lätt som möjligt. 

Om man vill ha "balans"

- loop Classic 811

- Einarsson invictus

- Danielsson control 712

om minimering av total vikt

- lamson vanquis 8LT

- loop Traditional 3W

 

rio-linan är mycket bra, kör den på switchen

Redigerad med Chrglx
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt klart RIO versitip klass 7 med 15ft tippar..

ingen 8/9 det där..

ren 7:a

perfekt combo för lögde.. litet vatten = nätt utrustning.. 

2-hands Zenith spöna är toleranta vad gäller linvikt men varför gå med tunga linor i lögde? Så lätt som möjligt skulle jag rekommendera.. 7:an är fortfarande otroligt lättkastad.. mindre vikt, mindre plask... och 15ft tippar för att få en lina som rullar bättre...

bara mina tankar ;)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. det blir nog att beställa en danielsson rulle som Brynka rekommenderade.Jag tycker även det är bra kurs på danielssons rullarna. vet ni om det är lång leveranstid på sådana rullar? det är är ju inte så hemskt lång tid kvar tills det drar igång i tex lögde. har bara ägt loop rullar tidigare då jag är ganska färsk inom denna underbara fiskemetod. 

Quote

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Geten12 sa:

Tack för alla svar. det blir nog att beställa en danielsson rulle som Brynka rekommenderade.Jag tycker även det är bra kurs på danielssons rullarna. vet ni om det är lång leveranstid på sådana rullar? det är är ju inte så hemskt lång tid kvar tills det drar igång i tex lögde. har bara ägt loop rullar tidigare då jag är ganska färsk inom denna underbara fiskemetod. 

 

 

Om rullen finns på sidan brukar de ha i lager, då tar det som vilken annan butik som helst. 

Ibland så är vissa rullar slutsålda tillfälligt, exempelvis 2W brukar vara så poppis att den med jämna rum säljer obscena mängder och är slut i perioder innan de hinner tillverka fler. 

 

Jag vet inte om du känner till, men innan 2005 tillverkade Danielsson alla Loops rullar förutom Graphite. Så Loop 3W (exempelvis är tillverkade i Sverige av Danielsson och är likadana som dagens Danielsson Original 3W.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...