Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Hej. Jag undrar om någon vet hur man bär sig åt för att kasta överhandskast med en skjutklump och nylonskjutlina? Jag har provat men det visade sig vara väldigt svårt då klumpen bara trasslade sig i utkastet, typ kollapsar in i sig själv liksom. Antar att det beror på att nylonlinan har så lite friktion så att den far ut för snabbt? Men hur gör man i så fall? Tacksam för alla tips! 

Publicerat

Halloj! Och tack för tipset! Men när jag läser det så tänker jag att då känns det ju som att man tar bort själva vitsen med att ha en så glatt skjutlina som möjligt? Om man på olika sätt ska bromsa utkastet. Borde det inte gå att justera själva kasttekniken på något sätt så man på det sättet kompenserar för skjutlinans fart men ändå fullt ut kan utnyttja den? Utan att linbågen kollapsar. 

Publicerat

Saken är den att jag har enbart använt hela WF linor tidigare och har inga problem att kasta med såna men då jag börjat flugfiska mer på kusten än tidigare så tänkte jag börja med skjutklumpar och tillhörande ocoatad skjutlina för längre kast. Men när jag provade så gick det inte alls att kasta med samma teknik som vanligt. 

Publicerat

Jag tänker att det är ren fysik. När klumpen rullat ut, men fortfarande är i luften, hänger tafsen inte med utan fladdrar bakåt, längst med klumpen. För att få allt att landa rätt måste du bromsa upp ekipaget innan det landar, så att tafsen kan passera framåt, förbi klumpen. Lyft gärna spötoppen högt upp medan du bromsar mjukt med linhanden.

Å andra sidan spelar det inte så stor roll hur det landar när du fiskar på kusten eftersom det rätar ut sig när du tagit in några meter. Fast visst, risken för trassel ökar.

Publicerat

Det gäller att kasta lugnt och mjukt Själv använder jag bara nylon skjutlinor, Visserligen Speykastar jag mest med alla mina linor. Men även en kort Skagitlina går alldeles utmärkt att göra övehandskast med. Eftersom klumpen är utanför spötoppen så blir det bara ett bakkast för att sedan skjuta i väg linan. Den tekniken jag har hittat som passar mig är att inte göra tidiga stopp utan följa med spöt ner mot vattnet. funkar kanonfint för mig och flera andra.