Jump to content

Recommended Posts

Hallå gubbs!

använder Berkley Big game 60lb och Compline i olika dimensioner till mitt fiske. Funkar perfekt, framförallt om man låter spolen med skjutlina ligga några timmar i vatten innan fisket. Använder olika Danielsson rullar. Av och på med spole går hur snabbt som helst. MEN, tyckte det var kul att ha en LOOP-classic (även om den väsnas en del, så jag vet inte) till ett speciellt spö och den spolen tar man inte loss annat än vid underhåll. Så hela rullen åker i hinken när skjutlinan ska mjukas, men det känns sådär att ha rullen i vattnet i timmar. Dessutom måste rullen loss från spöt och det är opraktiskt. Jag la på Big Game rakt av som både skjutlina och backing. Men nu ska jag byta skjutlina (och då ny backing såklart) och undrar om någon vill ge tips på bra skjutlina som ni använder, som snabbt kan sträckas innan fisket . Helst mono, men kanske är Compline redan mjukast där? Skjutlinan ska användas till klumpar typ 550 grain/37 gram plus minus lite skagit/scandi. Och visst, Big Game och Compline kan fiskas direkt utan att ligga i vatten, men det är stor skillnad första timmen.

Jag blötlägger skjutlinan separat i en matlåda med lock. Ljummet vatten över natten. Och spolar på inför varje pass. Den är riktigt mjuk och go då! 

tar mig inte många minuter att ta av samt att spola på.

On 3/20/2021 at 10:55 AM, rifle said:

Jag sköljer bara av min rulle med ljummet vatten en timme typ innan fiske. Det räcker för att complinen ska bli mjuk nog.

Kör med Berkley Big game och gör likt, mjukt som Ismo's tarm blir det?