Jump to content

Köpa fenor!

Recommended Posts

I väntan på att jag ska köpa flytring så tänkte jag kolla på vad jag ska ha för fenor. Till tidigare ring har jag haft fenor som man har vadarskor till men många rekommenderar fenor där man är utan vadarskor. Vad är fördelen? 

Nu är det 10 år sen jag fiskade med ring, började med kängor och korta breda fenor. Bytte till simfenor, betydligt bättre effektivitet, mindre kraftåtgång, mycket snabbare + viktbesparing så du flyter högre. Men prova storleken då neoprensockan tar stor plats. Man kan även sätta säkerhetslina på simfenorna. Nackdel; du måste ha andra skor till vandringen.

Jag bytte snabbt från de fenorna som följer med vissa ringar, de svarta korta och tjocka fenorna till Vision Keeper fins: https://www.aos.cc/en/vision-keeper-fins.html

Dessa kör jag utan vadarskor på. När jag går ner med ringen till vattnet har jag skorna på mig, dessa lämnas oftast vid isättningsplatsen eller så lägger jag dom bakom mig i ringen

Bakom mig har jag håv och vattentät rygga. Finns inte plats för skor där. Lämna på land är inte ett alt. Vid stopp för landstigning för fika, lunch eller bara stanna vid strandkant för att lätta på trycket finns alltid en risk för punktering av sockan och den anledningen räcker för mig. Sliter ju också på sockan att gå och stå när man tar en ev paus eller går upp ur vattnet.

De långa fenorna är bökiga att gå i, lättare att snubbla med när man går i land, framförallt om man paddlat länge och är lite mör/stel i benen även krångligare om det är en hög strandbrink. Skönare med stödet om det är stenig botten. Risken att kliva på något vasst när man går i land eller börjar sitt fiske är också stor och inte värt det. 

De korta fenorna passar mig bättre när man fiskar av ställen och bara rör fötterna lite hela tiden. 

Dock råder det inget tvivel om att de långa paddlar/manövrerar lättare och effektivare med mindre ansträngning men jag ser det extra slitet med korta fenor som träning.  

• Like 1

6 hours ago, Martinrutger said:

Riktiga fenor för paddlingen och foppatofflor storlek 47 för marktransport!

Lite så jag tänkt om jag köper fenor för enbart sockan. Men är osäker än vad jag ska välja. 

Beror nog på var du fiskar också, skillnad på en lugn sjö och kustfiske.

Första säsongen med flytring så ska nog hålla låg profil men efter fiske på kusten där det blåser en del skulle jag verkligen inte byta ut mina gamla dykfenor mot kortare/kalle anka varianten. Fördelen är ju att du får utväxling på bensparkarna. Nackdelen med dykfenor som jag upplever är att det är lite trixigt att manövrera i sidled/snurra med ringen. Har kört med Mares dykskor av neopren utanpå vadarsockorna, de har en lite "kraftigare" gummisula som gör att du kan gå på land utan att förstöra vadarna. Skulle inte gå kilometer i dom men kortare sträckor är helt ok.