Jump to content

Öring på torrfluga

William1188
 Share

Recommended Posts

Hej

Hur fiskar ni större öring på torrfluga då det inte är större natt-eller dagsländor som kläcker? (Strömmande vatten)

vilka flugor fiskar ni oftast? Var och hur lägger ni ut flugorna?

Jag vet att det oftast går bättre med streamer eller nymf, men jag undrar just för torrfluga hur ni lurar upp de större (1+ kg)

Mus och muddler kan ge bra påslag, eller skater likt ovan. Viktigast är nog att det är något stort som syns och gärna gör lite "väsen av sig" på ytan. Antingen låta dem "stripa ytan" eller dra hem dem tvärs över strömmen. Helst i mörkret.

Edited by LAB
  • Like 1

Surfad muddler är magiskt bra och mus som sagt. Funkar för övrigt lika bra mitt på dagen. 13-15 är prime time för typ allt fiske. Skulle aldrig byta bort de timmarna mot någon annan tid på dygnet😎🏻

• Haha 1

Problemet många ggr. är! Vi är för fixerade i vad Öringen äter/tar!!!! Strunta i det..Öringen..lr. vad ni vill...är ALLTID!!!...Intresserad vad som stryker över deras huvan...TRO MIG!

• Like 4

Exakt. Stort är bra och fiska på platser som håller stor fisk. Man lär sig dem med åren. Öringen är glupsk. Superpuppa skulle jag däremot skippa helt… gå på exempelvis muddlers i stl 6 och sen större grejer om du har. Å ha inte spön med för mjuk topp… blir bara problem med missade hugg då det inte krokar bra när du har så stor krok

4 minutes ago, Jonas said:

Exakt. Stort är bra och fiska på platser som håller stor fisk. Man lär sig dem med åren. Öringen är glupsk. Superpuppa skulle jag däremot skippa helt… gå på exempelvis muddlers i stl 6 och sen större grejer om du har. Å ha inte spön med för mjuk topp… blir bara problem med missade hugg då det inte krokar bra när du har så stor krok

Hasa en stor torris i höstmörkret där det finns storöring👍

51 minutes ago, CLundin said:

Och hur stora är dom? Man har inget att relatera till på bilderna

Vanligaste storleken binder jag på Ahrex 581, stl 6, men jag har fått fisk på allt från stl 1 till stl 12.

Det händer att fisken tar den på dead drift, men meningen är att man ska strippa in den så den bildar en plog i ytan. Huggen är brutala, så använd helst inte under 0,25 i spetsen.

Sedan jag introducerade Skatern för de ryska guiderna har den blivit väldigt populär på tundran, både för öring och lax. Själv har jag bara fått en liten lax på den, men det beror nog på att jag bara fiskat lax ett par timmar... 

Den kan förstås bindas i alla färger. Själv använder jag mest den svarta med gul eller orange rygg. Ibland med rävstjärt, ibland med silikonstjärt. Ryssarna gillar den helvita när solen skiner.

IMG_20190707_205453_090.jpg

IMG_20191206_231524_171.jpg

IMG_20190810_082319_578.jpg

IMG_20190814_130003_843.jpg

• Like 1
  • Thanks 1

På 2021-07-29 at 17:53 Bigsalmon sa:

Skater!

IMG_20200103_233301_958.jpg

IMG_20200905_092316_095.jpg

IMG_20200924_183108_566.jpg

Titta vilka kreatinoner han använder!!!! Vad?? skall dom?...Efterlikna?...Näääh! skicka ut det ni tycker duger,

Just now, Ismo said:

Titta vilka kreatinoner han använder!!!! Vad?? skall dom?...Efterlikna?...Näääh! skicka ut det ni tycker duger,

Man kan tyckas att dom ser lite strange ut, men dom funkar.

Har torrisar jag köpte här på edge gjorda i foam med gummi ben.

Både harren öringen tar dom, fiskar dom med uppströmskast och tar hem dom lite ryckvis och inte altför sällan händer det att större harrar/öring kliver upp och tar flugan.

Flugorna jag köpte är bundna på 8:or, foamkroppens längd 25-30 mm med korslagda gummiben.

Inte mitt förstaval när jag börjar fiska men när det är trögt testar jag alltid dom, resultatet är bra👍.

Tror fisken lockas av den guppande gången i vattnet.

Men ren generellt tror jag man ska ha en fluga som gör spår i vattnet.

Flugan ska vara ganska stor, sen hur den ser ut är nog inte det i första hand som avgör, tror hur det är hur man fiskar in flugan.

Under juli månad har jag och en kompis vart ut en hel del gånger och fiskat vid min stuga.

Han har fått i stort sett alla sina stora harrar på stora original Ismo Puppor, förutom den största fick han på en E:12.

Jag har fått alla mina stora harrar förutom en på små Ismo Puppor (13-14 mm) den jag inte fick på Ismo, fick jag på ett, oviktat haröra.

Jag tror att mycket handlar om hur vi fiskar, hur vi styr flugan, tar hem flugan m.m.

När vi ska ut i mörkret tror jag att det gäller att göra avtryck.

En torrfluga med den perfekta driften som flyter helt opåverkad av omgivande strömmar och inte gör ngt avtryck på ytan är perfekt i dagsljus men absolut inte i mörker.

I mörkret ska vi vara lite mer burdusa när vi fiskar, vi ska inte låta flugan dragga men vi ska ta hem den kontrollerat så att den gör väsen av sig på vattenytan.

Gör vi så får vi dom stora🙂

• Like 1

2 hours ago, puoltsa19 said:

Men ren generellt tror jag man ska ha en fluga som gör spår i vattnet.

Flugan ska vara ganska stor, sen hur den ser ut är nog inte det i första hand som avgör, tror hur det är hur man fiskar in flugan.

Under juli månad har jag och en kompis vart ut en hel del gånger och fiskat vid min stuga.

Han har fått i stort sett alla sina stora harrar på stora original Ismo Puppor, förutom den största fick han på en E:12.

Jag har fått alla mina stora harrar förutom en på små Ismo Puppor (13-14 mm) den jag inte fick på Ismo, fick jag på ett, oviktat haröra.

Jag tror att mycket handlar om hur vi fiskar, hur vi styr flugan, tar hem flugan m.m.

När vi ska ut i mörkret tror jag att det gäller att göra avtryck.

En torrfluga med den perfekta driften som flyter helt opåverkad av omgivande strömmar och inte gör ngt avtryck på ytan är perfekt i dagsljus men absolut inte i mörker.

I mörkret ska vi vara lite mer burdusa när vi fiskar, vi ska inte låta flugan dragga men vi ska ta hem den kontrollerat så att den gör väsen av sig på vattenytan.

Gör vi så får vi dom stora🙂

Presentation är nästan allt och flugan det lilla.

• Like 1

19 minutes ago, Ola Mörrum said:

Presentation är nästan allt och flugan det lilla.

Genom åren har jag lärt mig att det som funkar en fin sommar dag inte funkar en riktigt molnig höst kväll.

Som du säger, det är hur vi saluför flugan för fisken som räknas.

Men när jag jämför mig och min fiske kompis, det han får fisk på får jag dåligt på och tvärtom, men resultatet av fångad fisk är ändå ganska lika.

Det är väl här tron kommer in🙂

16 hours ago Bigsalmon sa:

Vanligaste storleken binder jag på Ahrex 581, stl 6, men jag har fått fisk på allt från stl 1 till stl 12.

Det händer att fisken tar den på dead drift, men meningen är att man ska strippa in den så den bildar en plog i ytan. Huggen är brutala, så använd helst inte under 0,25 i spetsen.

Sedan jag introducerade Skatern för de ryska guiderna har den blivit väldigt populär på tundran, både för öring och lax. Själv har jag bara fått en liten lax på den, men det beror nog på att jag bara fiskat lax ett par timmar... 

Den kan förstås bindas i alla färger. Själv använder jag mest den svarta med gul eller orange rygg. Ibland med rävstjärt, ibland med silikonstjärt. Ryssarna gillar den helvita när solen skiner.

IMG_20190707_205453_090.jpg

IMG_20191206_231524_171.jpg

IMG_20190810_082319_578.jpg

IMG_20190814_130003_843.jpg

Om en kikar hyffsat noga!..den är svart UNDERTILL!!!..sen skall den synas upptill..vänd på flugan...DÅ!! får han kämpa.