Hoppa till innehåll

Efterföljare


laxoholic

Recommended Posts

Jag får sällan havsöring på mitt flugspö, MEN nästa varje fiskepass händer det åtminstone en/två gånger att en havsöring följer efter min fluga och vänder under spötoppen. 

Jag byter flugor och varierar hastighet men utan resultat. 

Har ni beprövade tips på hur man får efterföljare att hugga på fluga?

 

Tack på förhand!

Tight lines 

Redigerad med laxoholic
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Antar att du upptäcker fisken relativt nära spötoppen? Det är något med flugans gång den där sista biten när en lyfter spöt som är giftigt. 

Pröva att kasta ut och veva hem flugan med rullen eller köra med spöt i armhålan och köra långa jämna intagningar.

Upphängare kan även vara värt att testa. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago laxoholic sa:

Tack för alla tips. 

Detta med variera hemtagning brukar jag köra efter att jag sett en efterföljare, men det kanske är lite sent då ☺️

Precis! ..att kunna varirera hemtagningen är nyckeln till framgång...gör så hemmavid KIruna både i sjö & älv...sen länge.

I sjö!!..så slänger oftast mer längs med strandlinjen! pga att Öringen simmar längs med stranden i sitt födosök.

Inte ut å in som skinnet p K"ken..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vid HÖ, då tar jag hem flugan med toppen pekande lite åt vänster. Sen gör jag ett stopp när det är cirka 2 meter fluglina utanför toppen. Sen sveper jag flugan rätt snabbt från vänster till höger, nästan så att den går 180g runt mig. 

Får hugg framför allt på sista stoppet, man även när fisken går efter på det snabba svepet, och det har hänt att den hoppat efter flugan när jag lyfter den ut vatten. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.


















×
×
  • Skapa ny...