Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lyfter denna gamla klassikern.

Bakar ni nåt?

Mina surdegar fyller snart tio år. :)

Håller på med min allra första surdegsstart just nu, misslyckades 2 gånger innan men nu verkar det gå vägen :) Blir nog att baka första brödet i helgen hoppas jag!

• 6 months later...
  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har idag satt en igång en ny start, lyckades döda en några år gammal grund i somras (fråga inte hur), känns bittert att behöva starta om igen.

Posted (edited)

Som varande lat men med kärlek till doften av nybakat har jag förfallit till att köra LIdls utmärkta solrosbrödsmix.

12 kronor ger två stora limpor riktigt bra bra bröd.

Massor av snofsigt rynkade näsor (bara tanken på LIdl OCH Mix...... Puh!) har rynkats ut.

Eder snåle och prestigelöse,

Marlodge

Edited by Marlodge
  • 2 weeks later...
Posted

Till sommarens fjällvandring funderar vi på att baka lite bröd i fält, surdeg och jäst som sätts kvällen innan baket, Sedan tunna brödkakor som gräddas på trangiakökets stekpanna. Några erfarenheter eller ideer?

• 2 weeks later...
Posted

Som varande lat men med kärlek till doften av nybakat har jag förfallit till att köra LIdls utmärkta solrosbrödsmix.

12 kronor ger två stora limpor riktigt bra bra bröd.

Massor av snofsigt rynkade näsor (bara tanken på LIdl OCH Mix...... Puh!) har rynkats ut.

Eder snåle och prestigelöse,

Marlodge

Provade i veckan faktiskt.

Riktigt bra bröd för det priset:)

Kan bara rekommendera det med, dock är 1h i ugnen något i överkant enligt mig:)

Posted

Så är det ofta med tider i ugnen, ofta beroende på att man har alldeles för varm ugn, graderna visar inte rätt helt enkelt.

Min ugn blir alltid 25 grader varmare än vad som står. Det gör skillnad.

Skickat från luren.

Posted

Märkligt det här med flugfiske det är ett väldigt mångfacetterad pyssel. Jag verkar inte vara ensam om med att baka bröd. Kul jag brukar baka baguetter varje vecka då köpe bröd har en tendens att vara tråkigt.

Posted

Första surdegsbrödet i ugnen nu :) tack för tips men kanske allra mest för inspiration Christian! Detta är liksom nördigt nog för att va kul på riktigt. Vill också ha baksten nu :)

Posted

Första surdegsbrödet i ugnen nu :) tack för tips men kanske allra mest för inspiration Christian! Detta är liksom nördigt nog för att va kul på riktigt. Vill också ha baksten nu :)

Leta upp en gravstens tillverkare, de kan ha spillbitar till riktigt bra priser.

Skickat från luren.

Posted

Leta upp en gravstens tillverkare, de kan ha spillbitar till riktigt bra priser.Skickat från luren.

Tack för tipset!

Ska fortsätta avnjuta det nybakta brödet nu med en kopp te. Detta är ju livet :)

Posted

Skrädmjölsbröd på surdegsgrund är nu testat också - kanongott!

Ett problem dock: tycker surdegen tjocknar väl mycket i kylen. Hur gör ni för att mata den och bearbeta den när ni haft den i kylen? Har själv tagit fram hela, matat med mer vatten än mjöl och låtit allt stå över dagen. På kvällen sparat 300 gr och med resten i kylen. Har funkat ok.

Vad tycker ni andra? Har ni upplevt degen för tjock efter nån dag i kylen?

Posted

Min är som tjock pannkakssmet. Jag matar den inte alls, utan låter den bara stå. Den klarar utan problem sex veckor i kylen, utan att dö. Men normalt bakar jag varannan vecka med mina surdegar. Den ena veckan dinkelsurdeg, den andra veckan rågsurdeg. 

Skrädmjöl, det var längesedan! Från Borgviks kvarn? Undrar om det går att få tag på utanför Värmland... :)

Posted

Min är som tjock pannkakssmet. Jag matar den inte alls, utan låter den bara stå. Den klarar utan problem sex veckor i kylen, utan att dö. Men normalt bakar jag varannan vecka med mina surdegar. Den ena veckan dinkelsurdeg, den andra veckan rågsurdeg. 

Skrädmjöl, det var längesedan! Från Borgviks kvarn? Undrar om det går att få tag på utanför Värmland... :)

Min erfarenhet är att ju äldre surdegen är ju längre överlever den utan att matas. Min förra dog på fyra veckor, den var då ca tre år.

Skickat från luren.

Posted (edited)

Skrädmjölet är från stöpafors kvarn i Värmland, enligt hemsidan levererar de nationellt :)

Vi har inte matat surdegen egentligen utan det är när man tar ut den från kylen på morgonen och ger den 150+150 och låter detta stå i rostfri bunke över dagen som problemet uppstått. När man sedan på kvällen häller tillbaka allt utom 300 i en glasbruk och ställer in i kylen igen. När vi sedan tagit ut den ur kylen igen är den för tjock :/ är det något vi gjort fel? Eller är det bara att den e kylskåpskall? Ska det vara 150+150 eller är det eg 1,5 dl av varje tex?

Edited by HansH
Posted

Skrädmjölet är från stöpafors kvarn i Värmland :) Vi har inte matat surdegen egentligen utan det är när man tar ut den från kylen på morgonen och ger den 150+150 och låter detta stå i rostfri bunke över dagen som problemet uppstått. När man sedan på kvällen häller tillbaka allt utom 300 i en glasbruk och ställer in i kylen igen. När vi sedan tagit ut den ur kylen igen är den för tjock :/ är det något vi gjort fel? Eller är det bara att den e kylskåpskall? Ska det vara 150+150 eller är det eg 1,5 dl av varje tex?

Vad jag förstått så beror det på mjöltyp. Olika mjöl kräver olika mängd vatten, exempelvis ska du ha mer vatten till ett grovmalet rågmjöl än till ett finmalet. Jag brukar höfta, kör i ungefär lika mycket av varje tills du har den konsistens du vill ha. Att degen blir tjockare över tid bör ha med att mjölet suger åt sig vattnet och sväller att göra. Jag tror inte konsistensen spelar så stor roll, men vill du ha en lösare, ta i lite mer vatten och testa.

Posted

Rågsuren brukar tjockna i kylen, men det gör inget tycker jag. Det är konsistensen när man aktiverar den över dagen som ska vara lagom lös, tycker jag...

...som också höftar! :)

Posted

Rågsuren brukar tjockna i kylen, men det gör inget tycker jag. Det är konsistensen när man aktiverar den över dagen som ska vara lagom lös, tycker jag...

...som också höftar! :)

Gott att höra om höftning. Det är vanligt vetemjöl som är i grunden som blivit för tjock. Jag har sen höftat till "spädningen" av den kylda degen. Så att den bli som pannkakssmet. Oroar mig lite för hur det påverkar jäsningen bara - man vill ju inte påverka den vetenskapliga jäsningsbalansen :)

Posted

Införskaffade mig jäskorg, baugetteplåt, vetemjöl special saltåkvarns. Vabba några dagar så det fanns tid att gå mellan sjukt barn, bindstädet och köket. Nja resultatet blev bra. Ungarna käkade gladeligen upp alla baugetterna och surdegslimpan snabbt. Gjorde baugetterna på dinkel och vetemjöl special. Passade på att ordna surdegs grunder vete och råg. Med rågen verkar det bli bäst att höfta lite.