Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte ni kan dela med er av er kunskap för att göra de lättare för nybörjaren. Skriv vad ni tycker man som nybörjare ska tänka på för att lära sig kasta och komma igång med flugfisket så enkelt och snabbt som möjligt?

Vad är överhandskast och underhandskast för nått? Vilka myter finns de? Filmtips och Boktips? Träningstips? Varför man ska ha taperad tafs osv.... Skriv vad ni vill angående kastteknik och nybörjare helt enkelt.

Även ni som är nybörjare är mycket välkomna att bidra med vad ni har för frågetecken och svar som andra kan ha nytta av och lätt hitta igen i den här tråden.

Är de någon som kommer med nått användbart och bereonde av hur bra tråden blir så klistrar vi tråden högst upp här på kastteknik och bygger på den eftersom och gör den till så stor hjälp som bara går att få till en nybörjare via internet.

Kanske mynnar ut i en artikel på edge om de hela blir bra!

Kommer gå igenom och moderara så gott jag hinner men tveka inte att skriva så länge de har med saken att göra, vi för en dialog om hur de ska bli och jag kommer inte att radera sånt jag inte håller med om bara för att jag kan.

Vi får se hur de här går... jag vet att ni som kan sånt här finns här! :)

Sammanfattning:

Det som kan vara riktigt förvirrande för nybörjaren är alla ord och begrepp:

Tailingloop, vindknut - Flugan hakar fast i fluglinan i framkastat med trassel som följd.

Underhandskast - Man kastar utan att behöva mer än någon meter utrymme bakom sig.

Speykast - Föregångare till underhandskast (samma typ av kast)

Enhandskast - Enhandsspö, mindre flugor och lättare linor används.

Tvåhandskast - Tvåhandsspö, större flugor och tyngre linor används.

Kurvkast - Man kastar bakom t.ex. en sten.

Tafs - Linan mellan fluglinan (den i plast) och flugan.

Klumpen - Tjocka delen på fluglinan - Kastvikten

Skjutlina - Den tunna linan bakom kastklumpen

Dubbeldrag - Används vid enahandskastning för att öka hastigheten på linan.

Stopplägena - Där spöt ska stanna i bakkast och framkast.

Spöt knäar -Man använder för mkt kraft eller en ojämnt accelererad rörelse som gör att spöt blir överbelastat.

Linbåge - Se bild

Tapering -"Steglöst avsmalnande - t.ex. kan en tafs vara 0,60 längst bak och 0.30 längst fram.

Att tänka på:

Se till att ha en anpassad utrustning. Bra butiker ska hjälpa dig att hitta rätt utifrån dina förutsättningar på fiskeplatser och fiskarter. Fråga på edge om du är osäker. ;)

Träna i lung och ro.

Träna i korta perioder, högst upp till en 30-40 min. Koncentration är A och O.

Ta hjälp av erfarna kastare så gott det går.

Var frågvis.

Inrikta inte din teknik till långa kast. De kommer när du har teknik och timing för de korta.

Det krävs förmodligen betydligt mindre kraft än vad du kan föreställa dig. Spöt och linan ska göra jobbet.

Samspelet mellan skjutlina, klump och tafs/fluga är jätteviktigt om det ska gå lätt och enkelt att kasta.

Boktips:

Mel Krieger: Konsten att kasta med fluga (ISBN: 9175864673)

Göran Andersson: Bättre Flugfiske (Finns att köpa via Loop eller Sportfiskarna.)

Filmtips:

Bröderna Syrstad: Moderne Fluekast

Bröderna Syrstad: Praktisk tohånds

Göran Andersson: Bättre flugfiske (filmen till boken)

  • 2 weeks later...
Guest Tordmulen
Posted

Ett tips jag har är att fiska ofta och då inte på fisk som ger er frossa. Jag tror att en tur till er lokala mörtvik ger mycket mer och bä'ttre träning än vad öringströmmen eller regnbågssjön gör. Fördelen med att fiska efter mört och sarv är att de är mycket vakbenägna vilket ger mycket övning på att kasta prick och man tar inte fisket så allvarligt att det snor tid av kasttränandet, så använd en riktig fluga men nyp av spetsen så får ni träna på kast och mothugg men slipper drilla och kroka av.

Var ute ofta under upplärningen så har ni igen det sedan då inlärningskurvan är brant och det är tungt att fastna i uppförsbacken. Se till att improvisera hela tiden, istället för att träna på kurvkast hemma på gräsmattan så ställ er så att ni är tvugna att göra ett kurvkast på ett mörtvak...till slut så sitter det där. Det blir lättare att göra om man har hela situationen framför sig.

För att lära er skjuta mycket lina, gör bara ett luftkast och skjut sedan så mycket lina ni kan. Gör så en hel kväll och timingen även med fler luftkast sitter som gjuten.

Sträck linan innan fiske!!!

Vet inte om detta är så pedagogiskt, men det äör en del små tips som har hjälpt mig och de jag har lärt upp.

Posted

Mitt tips är att ta sällsakap med någon som har bättre teknik än en själv och be dem stilstudera.

Likaså studera deras tenik och ta efter.

Man behöver kanske inte ha sällskap varje gång, men med jämna mellanrum, så man kan få hjälp allteftersom man utvecklas.

Litteratur, tips o råd ia all ära, men att ha ngn att diskutera med på plats medans man övar är ovärderligt.  ;)

Har man ingen att sällskapa med, så tror jag att de flesta flugfiskare (som man kan tänkas springa på ute vid vattnen) inte har något

emot att ta en paus och hjälpa till. Flugfiskare är ent oootroligt hjälpsam art.  :D

Posted

Som nybörjare (en säsong) har jag konstaterat att man ska "blunda" för alltför tvärsäkra uttalanden om hur och vad man ska göra. Dom största "experterna" brukar sakna en ödmjuk inställning till en gröngölings förmåga :P :P

Posted

Ett råd jag skulle köra på är att, redan vid spö/lin köp be om hjälp i affären så att man får en lina som verkligen passar till spöt. Det behöver inte vara dyr utrustning för att det ska passa. Det blir mkt lättare och roligare att lära sig kassta med spö och lina som funkar tillsammans. Annars är det lixom kört från början.

Guest Surpuppan
Posted

Att få fiska med en eller flera rutinerade flugfiskare är nog det absolut bästa. Detta är förstås få förunnat men av egen erfarenhet så har jag sedermera förstått värdet av att vid ett tidigt stadium få ta del av en rutinerad fiskares kunskaper! I övrigt så är filmer och böcker fina kunskapskällor. Sedan måste man ha en grym respekt för flugfiskekonsten - ingen här är fullärd och det är ju det som är tjusningen. Att man ständigt kan utvecklas inom flugfiske är i alla fall för mig en mycket viktig drivkraft. Det är bara att hoppas att  man får leva ett långt och friskt liv så att man i alla fall hinner lära sig en del av den samlade kunskapen.

Guest Surpuppan
Posted

Ett boktips är Mel Kriegers "Konsten att kasta med fluga" - enligt mig en oslagbar bok även för den som vågar kalla sig ganska erfaren  :D

Posted
Är det bara jag som bli frustrerad o otålig som nybörjare? FAN!!! Men,det är väl bara o "nöta" på o se glad ut... ;) / Ewa

Det gäller att vara koncentrarad och det rätta kanske inte alla gånger är att stå i timtal och nöta.

Visst kan man lära sig kasta medan man är ute och fiskar men det bästa är att träna på gräsmattan eller liknande i korta stunder mellan fisketurerna.

Om de nu är så att nått blir fel så prova ändra nått och se vad som händer. Prova ändra stopplägena lite, minska kraften, linlängden eller bara någonting. Experimentera lite helt enkelt. Bara så man inte står och nöter samma sak hela tiden även fast de blir fel.

Och som sagt, ibland funkar det helt enkelt inte så bra. Händer nog alla mer eller mindre!  ;)

Guest u.k.
Posted

OBS: tips och råd vid tvåhansfiske då jag nästan enbart fiskar detta.

Som tidigare nämnts är det bra att ha en m som står en bit vid sidan om och talar om vad man gör för fel vilket är svårt att ibland avgöra själv. En sak jag har haft nytta av är att när det går dåligt vilket det ofta gör efter några timmar pga okoncentration är att sätta sig ner en stund, lugna sig och fundera på hur man gjorde när det fungerade som det skulle, sen göra dessa moment lugnt o sansat och med ganska överdrivna rörelser, t ex vid tvåhandsfiske ha spötoppen ovanför huvudet och inte horisontellt eller snett ut från kroppen, höja handlederna ovanför axlarna, kasta med hela armarna, inte bara underarmarna samt stanna spötoppen i tid, den skall inte ligga paralellt m vattenytan. De flesta människor tar bara i ännu mer när det går dåligt vilket bara får en negativ effekt på timingen vilken är a och  o vid tvåhandsfiske.

Ngt som är oerhört viktigt och svårt att lära sig är att när man börjar ett kast är att man drar till sig linan m rätt kraft så att linan lägger sig paralellt m vattenytan vid sidan om sig, m rätt antal meter som häftar fast i vattnet laddar man så spöet inför framkastet. Just detta moment som är grunden till lyckade kast skall man nöta mycket på m enbart klumpen ute och naturligtvis i vatten. Det är ingen större mening m att försöka kasta långt om man inte har fått timingen först. I filmerna av Syrstad bröderna illustreras detta väldigt väl tycker jag.

Var ödmjuk och aldrig rädd att be ngn annan duktig kastare om råd o tips samt känna på grejorna så att det är något sånär rätt balanserat, den sista lilla finslipningen ang linvikter och klumplängder avgör ens eget kasttemperament. Tycker överlag att de flesta flugfiskare längs åar och älvar är trevligt folk och visar och uppmuntrar gärna andra att komma tillrätta m sina grejor o kastteknik.

Posted
Bra initiativ!!!

När spöt knäar innebär  det att man bara utnyttjar toppen?

Det innebär att man rycker igång kaströrelsen och shockar spöt med kraft. spötoppen följer en u-liknande bana istället för en rak bana.

  • 3 months later...
Guest Stesiik
Posted

Hej Routhburgh och alla!

Det här är en bra tråd. Fina bilder och beskrivningar av Routhburgh och en bunt bra kommentarer av många andra! Fortsätt skapa en kastteknikavdelning som vi kan vara stolta över.

En metod för att lära sig hur linbågsformation och kraftinsats fungerar är att vada ut i lungt vatten så att man har gott om plats både framför och bakom sig. Sen lägger man ut ett kort kast, samlar upp slacklinan och håller spötoppen nära ytan. Sen lyfter man linan och kastar vid sidan om sig och lägger ner linan i vattnet i slutet av varje kast. Bakkast från vattnet, framkast från vattnet. Man tränar på att lyfta linan mjukt och att formera en linbåge och att skicka iväg den åt motsatt håll. Sidkast snett bakåt, sidkast framåt och så vidare.

Man lär sig hur vattnets friktion fungerar, hur spöet och linan fungerar, vad som händer när man rycker och tillför kraft ojämnt och en massa andra saker. Tyvärr har jag ingen video på det här, men den här övningen kan användas till massor av saker och den går att bygga ut nåt enormt. 

Mvh

Stefan

Posted
Boktips:

Mel Krieger: Konsten att kasta med fluga  (ISBN: 9175864673)

Göran Andersson: Bättre Flugfiske   (Finns att köpa via Loop eller Sportfiskarna.)

Filmtips:

Bröderna Syrstad: Moderne Fluekast

Bröderna Syrstad: Praktisk tohånds

Göran Andersson: Bättre flugfiske (filmen till boken)

Har fiskat några år nu och har hålt på och traglat en del med kastandet och visst funkar det men man vill ju blir riktigt vass. Fiskar enbart enhands och vill som sagt vässa tekniken.

Vilka böcker och filmer är det värt å kika extra på?

Posted

Jag hävdar att tekniken i bättre flugfiske boken är att föredra. Man kan förmodligen bli bra på att kasta oavsett teknik bara man nöter. Det som jag tycker gör "Anderssons teknik" bättre är att det ligger vettig teori bakom armrörelser (stopplägen, kraft, osv) som är relativt lätt att lära sig och sedan även att lära ut till dina polare ;)

Är även lätt att bygga vidare på tekniken ifråga med underhandskast och andra roliga "specialkast" när grunden sitter.

Posted
Jag hävdar att tekniken i bättre flugfiske boken är att föredra. Man kan förmodligen bli bra på att kasta oavsett teknik bara man nöter. Det som jag tycker gör "Anderssons teknik" bättre är att det ligger vettig teori bakom armrörelser (stopplägen, kraft, osv) som är relativt lätt att lära sig och sedan även att lära ut till dina polare ;)

Är även lätt att bygga vidare på tekniken ifråga med underhandskast och andra roliga "specialkast" när grunden sitter.

Tror det blir till å kika lite på Görans teknik. Hur är Bröderna Syrstad: Moderne Fluekast?

handlar den enbart om tvåhands?!

Posted
Tror det blir till å kika lite på Görans teknik. Hur är Bröderna Syrstad: Moderne Fluekast?

handlar den enbart om tvåhands?!

Lite enhands visar de väl men moderne fluekast är rolig att kika på om inte annat. De är duktiga på sin grej, helt klart.

  • 2 weeks later...
Posted

Många bra tips här!  :)

Det viktigaste tycker jag verkar vara att man har handleden låst, dock ej spänd, och att man förflyttar spötoppen på en så rak linje som möjligt mellan stoppen.

  • 2 months later...
Posted

Gunnar Rask Nielsen håller på att producera en kast-DVD som ska vara klar till flugfiskemässan, Jag vet ialla fall ingen som är bättre att visa hur ett flugkast ska se ut...

Posted
Gunnar Rask Nielsen håller på att producera en kast-DVD som ska vara klar till flugfiskemässan, Jag vet ialla fall ingen som är bättre att visa hur ett flugkast ska se ut...

bara enhands eller? allt görs görs för 2-hands tycker jag.

fast inget är bättre än att kolla på nån live!

Posted

Gunnars DVD blir med enhands, den innehåller grunderna i över och underhandskast med dess variationer, lite baskunskaper i utrustningen oxå...Gunnar håller hårt på att varje del i utrustningen ska harmoniera för att kastet ska bli bra...läste lite tidigare inlägg om att vinkla ut rullen...

Med ett korrekt byggt spö med linstyrande egenskaper (ryggraden perfekt rakt i förhållande till spöringarna) ska rullen alltid vara i kastriktningen för att just låta spöt styra linan rakt...

(Jag arbetar med grafiken till gunnars DVD därför känner jag till innehållet)

Jag ska gå en kastkurs i vår i tvåhands kast hos Rasken, Det är ju helt rätt att live är alltid att föredra, man gör så mycket konstigheter man inte själv kan se och märka...

Att använda en video kamera kan ge en lite ödmjukhet och självdistans oxå:-)

  • 1 month later...
Posted
Som nybörjare fick jag lära mig senast idag vikten av att vårda en lina... vilken enorm skillnad det blev att kasta med den efter lite puts o pyssel...  en sak som helt undgått mig tidigare.. ;)

Hur ska man förvara och vårda en lina då?

Vore kul att veta!

Posted
Tvätta linan i ljummet vatten med lite diskmedel, torka av. Smörj in därefter med typ Scientific Anglers linvårds medel.

Så brukar jag också göra. Jag hänger även upp linan, i slingor, på en galge när jag inte använder den.

  • 2 weeks later...
Posted

Det som totalt öppnade mina ögon för kast-teknik var en kurs som jag gick med Hywel Morgan förra våren, -05. Hade då flugfiskat sedan sommaren -04  det var andra där samtidigt som hade hållt på i 10-20 år.  Alla var överens om en sak. Att ta en kurs med Hywel. eller någon annan .(Drugge,Andersson m.m.) är otroligt lärorikt.  Ska nog gå en till kurs i år, får se vad det går någon i regionen under våren/sommaren.

Jonas

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

























  • Inlägg

    • Har du nå Mobilnr.!! ..till henne?
    • Super skick!    3500 ink spårbarfrakt. Säljes åt en vän.
    • Du köpte väl via blocket? Då är du ju safe
    • Köpte nedan Loop skjorta via Blocket annons. Skulle skickats i fredags av säljaren Elsa Fischer i Örebro. Bor tillsammans med en William Måfors.  Hon svarar inte längre och jag misstänker att jag tyvärr blivit lurad. Annonsen ligger kvar så se detta som ett tips så inte någon annan försöker köpa av henne. Hon säljer lita annat fiskerelaterat via Blocket
    • Det här är lite klurigt med underklassning. Radian är enligt Bartschi true-to-weight, och jag är benägen att hålla med. Jag tycker en 6,5 lina är optimal för Radian 7wt. Samtidigt kan man på kusten ladda bra med en 6,5-lina (MPX) på ett Radian 9' 6wt och en 7,5 (MPX) på sagda Radian 9' 7wt... Men - kastet är inte lika behagligt, krispt och snärtigt som med en lättare lina, trots att jag kommer längre. Den tyngre linan laddar klingan mer/enklare och hjälper även till att bita i vinden. Men MPX är för mig en streamer/skater/foamgammarus-lina snarare en en presentationslina. En Infinity 6wt kändes för tung på Radian-sexan, och ganska lagom på sjuan. Gold är väl marginellt lättare än Infinity. Lustigt nog sväljer G/S i 6wt (bägge längderna) Infinity-sexan utan vidare betänkligheter. Så man får skilja på vad som är behaglig/harmonisktt att kasta med med lagom ansträngning och vad som är ett 'full-power'-kast. Behöver jag tillgång till mycket kastlängd väljer jag en lina som hjälper mig ladda klingan fullt för att kunna skjuta 'aslångt' - detta på bekostnad av presentationen vilken i regel blir ett jävla spektakel med fullt laddade kast...  Kan jag nöja mig med ett par meter kortare distans väljer jag alla dagar i veckan en lättare lina och kastar med snabbare linbåge istället. Jag når lite kortare, men orkar kasta betydligt fler timmar. Samma sak med 8'8" 8wt T&T-spöt jag bytte mig till. Det har en ganska snabb progressiv aktion men laddar djupt. På den passar en 8wt Gold/Infinity perfekt när jag kustfiskar i vind upp tiill 10m/s - jag kastar enkla behagliga 20m + 12' tafs med en klump på 15 meter och behöver inte anstränga armen det minsta. Aktionen och vikten i linan gör att det kastar mest av sig själv. Den korta klingan gör att vinden inte märks särskilt mycket. En fisketraktor...  den fixar mörkerkastandet bara man håller det under minimal överseende. -- Sen kring flugstorlekar/vindkänslighet - en femma är jämte en sexa en ganska vek klinga i termer av backbone alldeles oaktat hur snabb/djup den är. Så även ett modernt snabbt 5wt spö med en 5,5-lina kommer att svikta i ryggraden om man lastar på en tung/luftig-fluga (kastet blir stötigt i vändningen och fuckar precisionen/siktet) och det kommer även att påverkas mer av sid och motvind (klingan flexar ur av vindmotståndet snarare än linan). En modern sexa kommer att klara det betydligt bättre. Så - i någon bemärkelse är moderna spön 'underklassade'. Men de flesta moderna femmor har problem med vind och stora/tunga flugor. -- För att runda av: Rationalen för jag kör 6wt 8'8" GS är som jag nömt tidigare att det är designat för att kasta stora torrflugor efter relativt grov fisk. Så det har bra med backbone och tål en hel del vind. När jag kände att jag kommit till vägs ände med kustfisket efter öring så ville jag ha en ren klassisk torrflugeutrustning för havsöring på kusten (jag började med Loop HM 8'6" 4wt + Flymax 56). Och ska man ha ett skapligt långsamt spö, som funkar skapligt på kusten för att kasta foammärlor (#6 F314) efter vakande fisk i soluppgången - och som tål saltvatten, så finns det inte så många att välja på... Och det funkade alldeles ypperligt tillsammans med en Flymax 56 och en Infinity 6wt. Så efter 30 år kan cirkeln sägas vara sluten. Jag är tillbaks till korta torrflugspön och små ABU-rullar. Vackert så.   -- Edit. Insåg att det var T&T-sexan i bild, Inte GS-sexan. Ah well...
    • Så rätt, men jag har upplevt dagens spö som underklassade. Därför jag frågar.  Kanske får tänka om ??
    • Oj, väldigt fint. Ja, får väl köpa ett förlåtande spö och göra några kast på vingliga ben 🤔😂 Tack för tipset 👍
    • Kul att höra din förklaring och jag köper den, helt klart.  Jag har medvetet valt lägre klass för att moderna spön är för det mesta underklassade. Kan nämna ett exempel när jag fiskade havsöring i råån på sommaren. Det var fina förhållande och jag hade tur med det mesta så efter tre landade på sexan så tog jag femman. Kom upp till ett ställe där det stannar till fisk när det är lite mer vatten och turen höll i sej. Där var en hemma. Det var en stark fisk på 2,5-3 kilo och tänkte i samma stund som den högg, dumt att ta femman?? Vid ett tillfälle under drillen ville fisken in under lite rötter och jag satte emot och tänkte , får se om spöt orkar med. I detta fallet var det bra med en tuff botten i spöt men att en femma fixar en vild h-öring i den storleken tyckte jag var väl mycket. 
    • Man kanske ska sätta det i kontext. Jag har som flugfiskare i trettio+ år, varav de senaste 25 i Skåne fiskat betydligt mer havsöring på kusten än något annat så det präglar mitt kastande. Men, jag har fiskat en drös helsäsonger midsommar-mitten augusti i jämtland efter grov harr - så jag tycker personligen att en femma är för vispig och föredrar en sexa för harr och en sjua för öring. Min hemmaälv är en 'älv', inte en 'å' eller en 'bäck'. Det är fiske efter grov harr i hård ström på långa håll, med långa tafsar och långa mendningar. Det gör att jag föredrar en tiofotare om jag fiskar stora vatten/vadar djupt/kastar & mendar långt... Jag fiskar som regel med en droppad puppa efter en stor Ismo så även om det är oförtyngt så är det ganska bökiga riggar att kasta. Men, man bör notera att en harr på 1,5 kilo i det här vattnet är att betrakta som rätt vanlig. Det håller även rejält grov öring, så jag vill ha lite marginal. Jag höll Radian-sjuan som lite för styv för harr (som ju har diminutiva sikmunnar) men ypperligt för öring (vilka äga normal käkkonstruktion). Hade en sommar ett S4 10' 6wt som var ypperligt på alla sätt och vis, men det distanskastade betydligt sämre än Radian-sjuan. Som passus, kastade en 6,5wt Wulff Signature på bägge spöna - så Radian-sjuan på 10' är imo mer som en tung sexa;). -- Fiskar jag efter bäcköring eller #16 Adams efter vakande 12-tummare i kristallklart vatten är väl en femma alldeles förträfflig men om man aktivt fiskar efter grov fisk tycker jag det är i klenaste laget. Och, då jag gärna fiskar med skapligt vindfång i #4-#6 så blir det naturligt att inte gå lägre än 6wt. En muddler i storlek sex är inte kul på ett 5wt, imo. Jag har landat en 75+havsöring på mitt One 5wt vilket (det var ett jävla slit, milt sagt), samt två kanonblänkare mellan tre och fyra samma morgon på mitt Radian 6wt (vilket också var ett jävla slit). I bägge dessa situationer kände jag mig betänkligt 'undergunned' och var helt slut i spöarmen efteråt. Detta då i stilla vatten och bra vindförhållanden. Så, skulle jag välja ett allt-i-allo-spö för strömmande fiske efter harr skulle det bli en sexa, hade det avsett öring hade jag valt en sjua. I bägge fallen hade jag nog valt 9'6" snarare än 10' idag, för att göra spöt mer mångsidigt. Med de spön jag har i garderoben idag hade jag valt mitt 6wt switch eller radiansjuan på 9' för öring, och mitt 9' G 6wt för harr. Skulle jag välja ett mer klassiskt lagomsnabbt öringspö med mer torrflugefokus, utan att gå mod-slow hade jag nog som sagt kollat in Avant II (samt då Sky och Air2). För mig har det blivit ett T&T Horizon II 6wt 9' som täcker detta behov. Skulle jag mot förmodan behöva fler mod/slow-spön skulle jag sannolikt välja Tom Morgan eller GS över Pure.  -- Med denna långa textvägg sagt... under dessa trettio år har jag en gång upplevt att jag haft för grov utrustning. Det var när harren mitt i natten växlade från #12-puppor till #20-forsknott... det gick inte att landa harr över kilot med #20-krok på ett Radian 7wt... detta trots idoga försök;) Natten efter körde jag med en 8' 3wt och hade ett intressant fiske. Jag upplevde det dock som svårare att återutsätta grov fisk som man drillat på såpass klent spö. Så min devis är: En långsam sexa är en jättebra femma, en snabb sexa är en lite för klen sjua. Men en sexa kan utan problem kasta en bulkig fluga i #6, till skillnad från en femma. En snabb sjua är, precis som 6,5x55/.308 bra till det mesta utom småfisk. Dessutom excellerar den i hård vind. En lagomsnabb åtta är en praktisk arbetshäst om du ska blindfiska efter grövre fisk och inte behöver extrem precision. Linan och spöt gör jobbet och man slipper skjuta så förbannat. Men det är inte det jag skulle väla för precis torrflugspresentation...
    • Tja har en hel del flugor kvar från förra året majoriteten helt ofiskade Säljer till intresserade kontakta mig på pm så kommer vi säkert överens  
  • Ämnen

  • Images

×
×
  • Create New...