Hoppa till innehåll

Fluo. i Laxflugor


Guest Lasse_N

Recommended Posts

Guest Lasse_N

Satt just och läste en artikel i Fly Fishing and Fly Tying om fluo. material till laxflugor.

I artikeln finns bl a två stycken mönster från Norge.

Dessa betecknas Norway No 1 och 2.

Någon som känner till om dessa ingår i någon serie eller har man bara gett dom dessa namn för enkelhetens skull. ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Antagligen är det en artikel skrivet av nån ur populasen. Skriven enkom för att skapa förvirring och således inget att fästa sig vid. Naturligtvis fiskar vi inte med något "fluomaterial". Vi är väl inga räkmetare heller!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist

Det är en fluga som nån engelsman band efter att på Ems ägor ha ätit sig full på kräftor nån gång mellan krigen...

Eller är jag ute och cyklar???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle jag inte svara Er, då Ni gör spe över mitt namn, men jag är en vänlig själ. Kräfta Fly är en nattfluga kreerad i original av Mr Roy Beddington. Jag binder inte flugor själv, men den gör sig bäst i strl 6/0.

Svart kropp. Vinge av påfågel samt röd och svart svan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist
Egentligen skulle jag inte svara Er, då Ni gör spe över mitt namn, men jag är en vänlig själ. Kräfta Fly är en nattfluga kreerad i original av Mr Roy Beddington. Jag binder inte flugor själv, men den gör sig bäst i strl 6/0.

Svart kropp. Vinge av påfågel samt röd och svart svan.

Men har den sitt upphov i Em?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist
möntret är onekligen intressant eftersom även en viss klippinge nämner den i sina artiklar och även i sin bok.... ;)

Äh , han snor ju sina flugor av Appel ju.

Meen Appel , det var en vääldigt fiin Black dose du haar däär.... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

visst finns det väl en hel del material vi använder till våra flugor som inte direkt kommer från redskapsaffärerna. själv använder jag ofta strimlor av det flourecerande syntettyg som jägare har i sina hattar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist

Nu har jag inga erfarenheter av canespön så jag kan inte sitta och vurma för dom bara för att dom är antika...

Men inget ont om dom jag skulle gärna provfiska ett , men inte mer ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskeutrustning inhandlas lämpligast i traditionsbundna butiker med den rätta atmosfären.

Ett lysande exempel är den anrika Freeney's & CO i Galway, Irland.

Den lilla trevliga butiken har en egen ingång till puben som ligger alldeles bredvid. Där kan man diskutera sitt eventuella spöinköp över en superb gin & tonic, samtidigt som man får sanningsenlig information om mayflysvärmningar, laxsteg etc.

Intersport, jo jag tackar jag!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fiskebutiken
Satt just och läste en artikel i Fly Fishing and Fly Tying om fluo. material till laxflugor.

I artikeln finns bl a två stycken mönster från Norge.

Dessa betecknas Norway No 1 och 2.

Någon som känner till om dessa ingår i någon serie eller har man bara gett dom dessa namn för enkelhetens skull. ???

Det används rätt mycket flou material i flugorna för fiske i Driva vad jag sett. Flitigast används grön och röd i olika flouriserande material mest till butt dock. En del använder även självlysande flou material men om detta leder till mer fångst är jo rätt oklart :) men som sagt tron på flugan brukar ju ge utdelning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

'En annan japan' har skrivit en bok om fiskarnas seende och där framgår det rätt så tydligt att de flesta färger (framförallt färgat hår/garn) blir svarta på djupare vatten eller i mörkare förhållanden. Fluoricerande färger KAN behålla sitt 'lyster' något mer. Detta kan vara förklaringen att man ibland får (bättre med) fisk med flugor med fluoricerande i.

Har för mig att det fanns en tråd som syftade till boken någonstans eller kolla på Rasmussens artikel på http://www.scandicangler.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...