Hoppa till innehåll

Björkaån - and we strike again……


Yrder

Recommended Posts

Under vårt fiske har vi tagit ett antal öringar.

Tre stycken har överstigit 50 cm. Tyvärr väger vi inte fiskarna, detta för att få dem snabbt tillbaks i vattnet.

Den största öringen var på 65 cm, uppskattad vikt strax över 3 kg. (Torde nästan vara den största i Björkaån hittills i år.) En fisk på 58 cm, uppskattad vikt strax under 3 kg. En på 50 cm som borde vägt strax över 2 kg.

OBS: Detta är mina egna viktuppskattningar.

Utöver dessa togs ett antal mellan 30 och 45 cm.

De stora tog på Danica övriga enligt tidigare kommentarer.

För oss en väldigt lyckad försommar i vårt närmsta och absolut bästa fiskevatten. Nu är samtliga 200 fiskekort sålda och jag tror att de flesta också är förbrukade. SKK tar sina sista till helgen.

Samtidigt måste jag dock utnämna Gummiflugan som härskaren över Björkaån, erfarenheten efter minst 10 år kring ån gör sig märkt både i fångststatistik och beteende vid ån. Men.... du fick inte den största.  8)

Så,, nu får vi väl dra till Vänneån.  Pass er öringar och håll er undan regnbågar. ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samtidigt måste jag dock utnämna Gummiflugan som härskaren över Björkaån, erfarenheten efter minst 10 år kring ån gör sig märkt både i fångststatistik och beteende vid ån. Men.... du fick inte den största. 

Det var vänliga ord men jag måste få tillägga att i Danicatider kan allt hända, och hade vi fiskat i Juli tror jag inte fångststatistiken hade varit så god. Många är de fiskedagar jag gått "Torsk på Öring" i Björka

Men när det gäller storleken är det visst så att öring fås i metervara, och de två största igår blir tillsammans 108 cm så min var störst så det så. 8)

Tack för detta foto Rollo ! under dessa sekunder är jag riktigt lycklig och vilken skönt kittlande känsla i magen jag kommer att få i vinter när jag tittar på den här bilden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Santiago
Under vårt fiske har vi tagit ett antal öringar.

Tre stycken har överstigit 50 cm. Tyvärr väger vi inte fiskarna, detta för att få dem snabbt tillbaks i vattnet.

Den största öringen var på 65 cm, uppskattad vikt strax över 3 kg. (Torde nästan vara den största i Björkaån hittills i år.) En fisk på 58 cm, uppskattad vikt strax under 3 kg. En på 50 cm som borde vägt strax över 2 kg.

OBS: Detta är mina egna viktuppskattningar.

Utöver dessa togs ett antal mellan 30 och 45 cm.

.....

??? Fantastiska vikter i förhållande till längden på fiskarna, jag har aldrig hittills sett dessa vikter på öring, endast på inplanterad Regnbåge.

Mitt pb är på en bäcköring på 1.9 Kg den var 61 cm lång visserligen blir de lite slankare då de stått i mindre vatten men jag föringar inte att det var fina firrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så vägde vi ej fiskarna utan bara använde måttband. Vikten är uppskattad i förhållande till andra fiskar som vägts tidigare.

Dessutom diskuterat med andra som fiskar i ån. Men annars håller jag med dig, ganska höga vikter.

Öringarna var mycket breda och feta, de har precis ätit upp sig på löja och annat.

Vi skall väga nästa fisk vi tar så vi får bättre jämförelse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så vägde vi ej fiskarna utan bara använde måttband. Vikten är uppskattad i förhållande till andra fiskar som vägts tidigare.

Dessutom diskuterat med andra som fiskar i ån. Men annars håller jag med dig, ganska höga vikter.

Öringarna var mycket breda och feta, de har precis ätit upp sig på löja och annat.

Vi skall väga nästa fisk vi tar så vi får bättre jämförelse.

Låt hellre bli det för fiskens skull.

Nöj er med att mäta. Längden räcker för egot, ni fångar fina fiskar det räcker som bevis.

En 60 cm öring kan mycket väl väga 3 kilo.

En jag tagit var på 63 och vägde 3 230, en annan var på 66 och vägde 3 883.

Inte i Björka då, men fisken där är knubbig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...