Hoppa till innehåll

Damm


Doj@n

Recommended Posts

Några frågor...

Finns det någon formel för hur många fiskar ett vatten av viss storlek klarar?

Hur pass tålig bedömer du att fisken är för ditt fiskande? Antar du kör hullinglöst där eller?

Är alla öringar i ungefär samma storlek nu efter några år, eller finns det individer som halkat efter?

*sneglar på den lilla skogstjärnen bakom huset* :D

Formel vet jag inte om det finns, det beror nog mest på hur mycket föda vattnet kan hålla. Fiskodlaren tyckte 100 var lagom.

I början när de var små körde jag hullinglöst men det gör jag inte längre, har krokat av en ansenlig mängd öringar i dammen och hittills har jag inte hittat en enda död öring(utom när jag ertappade två tjuvfiskare med en icakasse fylld av öring) B) . Ärligt talat tror jag öringar tål en hel del stryk, men man ska givetvis vara så aktsam som det går.

Öringarna har vuxit olika mycket, vissa är redan upp mot 1,5kg medans andra är 6-7 hg.

Redigerad med DojDoj
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

En liten hälsning från dammen igen. Bra ytaktivitet idag då det var bra fart på nattsländorna. Denna öring, en honfisk på ca 1,5kg kunde inte motstå min streaking caddis. Förövrigt blir det den första fisken från dammen jag beslutat att spisa. Imorn skall den tillredas och ätas med färskpotatis från vårt potatisland. Mycket högtidligt :)

på återseende

doj@n

post-2423-1251395705_thumb.jpg

Redigerad med DojDoj
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten hälsning från dammen igen. Bra ytaktivitet idag då det var bra fart på nattsländorna. Denna öring, en honfisk på ca 1,5kg kunde inte motstå min streaking caddis. Förövrigt blir det den första fisken från dammen jag beslutat att spisa. Imorn skall den tillredas och ätas med färskpotatis från vårt potatisland. Mycket högtidligt :)

på återseende

doj@n

En riktigt fin Ätranöring! Hoppas den smakade förträffligt! Vi synes på lördag ;)

Mvh

Paul

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vi ska banna dojdoj för att han har en sådan grym dam och klägger ut sina bilder och frestar oss.

Jag förbannar dig ;)

Jag skulle nästan kunna offra något organ för att ha din damm på tomten :);)

:D Har sett bilder på dig i grävmaskin har jag för mig? Bara o sätta igång :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan fråga. Hur kändes det med att ta upp öringen?

Jag funderar på att skaffa en damm på tomten och ha bågar för att äta men jag har på känn att det kommer blir svårt att ta upp och slå ihjäl dem när det kommer till kritan :)

Kändes lite kluvet. Men nu känns det helt rätt och på nåt vis bättre än att gå till ica o köpa nån odlad lax. Sen jag o sambon köpte en liten gård känner jag en stor tillfredsställelse att kunna vara någorlunda självförsörjande, potatis, grönsaker, kött, fisk osv...

mvh doj@n

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Damöringar eller dina andra hemliga öringar gör mig alltid grööööön av avund! Men samtidigt glad för att sådana pärlor finns! :)

Du ska inte va avundsjuk ;) . En av mina stora passioner har alltid varit att leta små "hemliga" pärlor. Ofta finns de stora öringarna runt knuten, man blir ofta hemmablind.

mvh doj@n

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Riktigt, riktigt häftigt med en fiskdamm. Mycket fin fisk och jag hoppas att du får många fina minnen från dammen din.. :D

Själv drömmer man också om en damm som det skall finnas storöring i framtiden, men den som lever får se.. :)

Mvh

Tack så mycket...

Fick precis i veckan ett nytt tillstånd av Länsstyrelsen för att gräva en till damm på gården jag och frun nyligen köpt. Får se när jag drar igång detta projekt, har fem år på mig att färdigställa detta, sen måste man söka nytt tillstånd.

Återkommer med rapporter och bilder när projektet drar igång..

mvh dojan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket...

Fick precis i veckan ett nytt tillstånd av Länsstyrelsen för att gräva en till damm på gården jag och frun nyligen köpt. Får se när jag drar igång detta projekt, har fem år på mig att färdigställa detta, sen måste man söka nytt tillstånd.

Återkommer med rapporter och bilder när projektet drar igång..

mvh dojan

Kul. Hur stor vill du ha den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

He he. Vi spelar i olika ligor.

Jag förhandlar om 6*3m :)

Man får ju börja nånstans :D Ska du ha fisk i dammen (guldfiskar)?

För övrigt hjälper jag gärna till med anmälan till Länsstyrelsen om någon här tänkt anlägga en våtmark/damm, då detta är en hel vetenskap. Men nu har jag fått kläm på hur man ska utforma en sådan skrivning...

mvh dojan

Redigerad med DojDoj
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får ju börja nånstans :) Ska du ha fisk i dammen (guldfiskar)?

För övrigt hjälper jag gärna till med anmälan till Länsstyrelsen om någon här tänkt anlägga en våtmark/damm, då detta är en hel vetenskap. Men nu har jag fått kläm på hur man ska utforma en sådan skrivning...

mvh dojan

Den ska bli lite större.

Det är koi som jag vill ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej DojDoj

Hur länge väntade du med att planera in fisk efter att du grävt dammen?

Jag tänkte att det borde ta ett tag innan det finns tillräckligt med liv i dammen för att föda fisken.

//Martin

I och med att dammen har tillflöde av en bäck så drog insektslivet igång nästan omgående. Redan hösten då dammen var färdiggrävd iaktog jag mängder med husmask och elritsor i dammen. Öringen planterade jag in våren därpå när jag kunde höja vattennivån i dammen till max då vallarna hade satt sig ordentligt. Öringarna jag satte var ettåringar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...