Hoppa till innehåll

Bygga spö - vad hur gör ni ??


Guest Pekka

Recommended Posts

Sitter och funderar på att bygga mitt eget spö och

det som ligger närmast till hands är ett Hi Level 12´ #8-9.

Nu undrar jag om man behöver spölindnings- och lackeringsmaskiner ??

Priserna på dessa maskiner är helt sanslösa med tanke på de relativt enkla kontruktionen.

Jag antar att maskiner förenklar, är det mycket svårare utan och påverkar det slutresultatet mycket.

Så, ni som bygger spö, använder ni nämnda maskiner eller är det varianter med telefonkataloger och liknande som gäller.

// Pekka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Guest MADMOOSE

Visst det kanske går snabbare med en lindningsmaskin men inte behövs det. Det går hur bra som helst att linda för hand. Sn när vi kommer till lackeringen så kan man ju för hand vrida ett kvarts varv en gång i kvarten om man inte har något annat för sig ett par timmar framåt. Vill man inte det kan man köpa sig en grillmotor i järnhandeln för ett par tior. Fungerar hur bra som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag letade fram en gammal nedväxlad motor på en loppis som jag använder för lackering, lindningen gör jag helt för hand, med spöt under armen, går tio ggr snabbare än med maskin, det går snabbt att lära sig! träna lite först bara, på blomstavar eller något liknande...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag letade fram en gammal nedväxlad motor på en loppis som jag använder för lackering, lindningen gör jag helt för hand, med spöt under armen, går tio ggr snabbare än med maskin, det går snabbt att lära sig! träna lite först bara, på blomstavar eller något liknande...

Om man ska bygga en egen lackeringsmaskin, hur bygger ni själva ställningen som ska hålla spöt ??

Man kanske ska börja med att bygga ett spö av blomsterstavar

innan man förstör sin nya klinga ;D

Finns också en risk att det slutar med att man får köpa ett färdigt spö, så man har något att fiska med höst ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag brukar ta en plankstump och såga ett V i ena änden av den, sen fäster jag andra änden i snickaränken! har man ingen bänk kan man ju spika fast den i en tyngre plankbit så att den står upp med bra balans! Motorn har jag fäst i en annan plankbit som fästes i snickarbänken eller på samma sätt som ovan! För att fästa in klingor i "skattubuet" brukar jag använda penstumpar som jag täljer eller lindar med isoleringstejp så de passar som handen i handsken eller som ja könsord i könsord...

Det här låter ju inte så glorifierat men det spelar ingen roll jag har byggt ett tjog spön på detta sätt, så det fungerar! Jag säger samma sak här som jag sagt i nån flugbindningstråd, det e inte utrustningen som räknas utan resultatet! se till att använda bra epoxy istället, och försök hålla dampartiklar borta så kommer resultatet bli strålande!

Du kan ju alltid ta och träna på lackering av lindning på ett sugrör, blompinnar e inge bra, då de suger i sig epoxyn, vilket inte kolfiberklingan gör!

Ett tips för att få släta och fina "limningar" är att du stryker ut epoxyn åt "ytterkanterna" på lindningen, så det blir lite tunnare epoxylager i mitten, epoxyn kommer sakteliga att jämna ut sig själv, och du slipper få en "limning" som e tjckare på mitten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det e ju inte så att en införskaffad maskin e negativt, men det kan ju ses som en onödig kostnad, som i mitt fall, jag har ju vant mig vid "Gamla Bettan" så jag blir ju lite trångsynt också...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att fästa in klingor i "skattubuet" brukar jag använda penstumpar som jag täljer eller lindar med isoleringstejp så de passar som handen i handsken eller som ja könsord i könsord...

Tack för tipsen. Ska nu testa att bygga lindningsmaskin.

Skulle du kunna vara lite tydligare på hur du menar när säger "könsord i könsord" ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lämna den verksamheten till de som är kompetenta nog. Se till att de klyver bambun med kniv och icke sågar den. Splitsade skarvar naturligtvis.

...och här går nog inte hissen hela vägen upp... :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad är det för spö? hoppas det blir bra!

ProLevel 9' 4/5 4-delat

Ville inte kosta på allt för häftiga grejor till första spöt om allt går åt skogen. Vågade inte ens karva in fästet i handtaget ;D

Men det blir nog bra ändå, koboltblå tråd på enbenta gunsmokeöglor

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här e det inte såå vackra hemmabygge ja har

som stöd vid lackning, funkar superbra

Oj, hitec! Vad är det för trissor Du använt? Har Du drivning på hjulen också? :o:D

Ljusår från mitt första, mycket provisoriska bygge av Duploklossar...... ;D ;D Såg vansinnigt ut, men funkade faktiskt bra! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest TroutBum

här e det inte såå vackra hemmabygge ja har

som stöd vid lackning, funkar superbra

Ser alldeles strålande ut :D

Är detta en egen kontruktion, eller ??

En kompis till mej som byggt det utav nån form av plastplattor som han sågat till + 3st egentillverkade plastjul med gummikant och kullager varav ett som spänns något med en fjäder så spöt ligger stabilt.

det finns 3st sådana här stöd till maskinen,

Maskinen består också utav en egentillerkad(av kompisen) drivdel som är gjord utav en vanlig modellflygplansmotor tillsammans me en jäkla massa kugghjul

som växlar ner till rätt varvtal, varvtalen kan också ställas in steglöst med hjälp av en fjäder/spiral som gör att strömme leds "långsammare"på nått sätt.. Klinkan sätts fast me gummiband som "kryssats" mellan 4st småstag...

Maskinen har fått diverse namn, bla "Helvetesmaskinen" :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

här e det inte såå vackra hemmabygge ja har

som stöd vid lackning, funkar superbra

Ser alldeles strålande ut :D

Är detta en egen kontruktion, eller ??

En kompis till mej som byggt det utav nån form av plastplattor som han sågat till + 3st egentillverkade plastjul med gummikant och kullager varav ett som spänns något med en fjäder så spöt ligger stabilt.

det finns 3st sådana här stöd till maskinen,

Maskinen består också utav en egentillerkad(av kompisen) drivdel som är gjord utav en vanlig modellflygplansmotor tillsammans me en jäkla massa kugghjul

som växlar ner till rätt varvtal, varvtalen kan också ställas in steglöst med hjälp av en fjäder/spiral som gör att strömme leds "långsammare"på nått sätt.. Klinkan sätts fast me gummiband som "kryssats" mellan 4st småstag...

Maskinen har fått diverse namn, bla "Helvetesmaskinen" :)

Jag förstår att den fått namnet "Helvetesmaskinen". Om jag skulle försöka mig på att bygga en sådan maskin, skulle jag nämligen säkert fått en rent helevete ;) Nä, jag få nog försöka mig på en enklare variant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...