Hoppa till innehåll

Bygga spö - vad hur gör ni ??


Guest Pekka

Recommended Posts

Vill man inte det kan man köpa sig en grillmotor i järnhandeln för ett par tior. Fungerar hur bra som helst.

Någon som vet var en sån motor kan köpas. Hittar inga i de lokala järnaffärerna eller på nätet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Hittade en liten motor på Clas Ohlson som jag tror ska fungera.

Den är tänkt till att driva en "discokula", går på 1,5 volts batteri och roterar 6 varv/min. Till den har jag också köpt en batterielminator som transormerar från 220 V till 1,5 volt. På så sätt kan jag plocka bort den del som håller batteriet och motorn blir lite mindre och smidigare.

Tänkte börja bygga lackeringsmaskinen i kväll.

Risken finns att jag i morgon kommer att slänga motorn, såga i tu trästativet, sälja klingan och köpa ett färdigtbyggt spö 8) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en liten motor på Clas Ohlson som jag tror ska fungera.

Den är tänkt till att driva en "discokula", går på 1,5 volts batteri och roterar 6 varv/min. Till den har jag också köpt en batterielminator som transormerar från 220 V till 1,5 volt. På så sätt kan jag plocka bort den del som håller batteriet och motorn blir lite mindre och smidigare.

Tänkte börja bygga lackeringsmaskinen i kväll.

Risken finns att jag i morgon kommer att slänga motorn, såga i tu trästativet, sälja klingan och köpa ett färdigtbyggt spö 8) ;)

Lysande, ska beställa en sådan kula omgående.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer en dum fråga från en som inte begriper något om spöbyggnad: Lackar man bara lindningarna eller måste hela klingan lackas? Och här kommer en till: Hur bygger man spöholken, eller den kanske är färdigbyggd på klingan o behövs bara lindas?

Skratta inte ut mig nu ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en liten motor på Clas Ohlson som jag tror ska fungera.

Den är tänkt till att driva en "discokula", går på 1,5 volts batteri och roterar 6 varv/min. Till den har jag också köpt en batterielminator som transormerar från 220 V till 1,5 volt. På så sätt kan jag plocka bort den del som håller batteriet och motorn blir lite mindre och smidigare.

Tänkte börja bygga lackeringsmaskinen i kväll.

Risken finns att jag i morgon kommer att slänga motorn, såga i tu trästativet, sälja klingan och köpa ett färdigtbyggt spö 8) ;)

Lysande, ska beställa en sådan kula omgående.

Det fina är att du inte behöver köpa kulan, eftersom motron säljs separat. Discokulor har man ju inte så vansinnigt stor nytta av 8) ::)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fara, jag har ställt de här frågorna och blivit utskrattad så om du blir det är du inte ensam :)

Man lackar bara lindningarna, klingar lämnar man till tilverkaren att avgöra om den ska vara lackad eller inte, förutom utsmyckningar och liknande som du bör lacka.

Spöholken är i regel som den ska, man ska bara - som du säger - linda den, såtillvida vi inte pratar splitcane eller om du vill korta ner eller förlänga spöt. Då får du vackert fixa en holk också. se http://w1.457.telia.com/~u45704919/kursen/2klngr/2dklkf.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack damien! Då förstår jag lite mer. Då kanske man någon gång vågar sig på ett försök för det blir ju lite billigare, men man får ju framför allt en personlig prägel på fiskegrejorna, och det är något jag saknar. Synd bara att det är så svårt att bygga en egen rulle! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Påminner mycket om det jag håller på att bygga. Kopplade förresten in batterielliminatorn igår. Funkade perfekt och gjorde motorn mycket smidigare.

Ser fram emot motorn. Sen är det bara att börja på frugans haspel och mitt tvåhands...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack damien! Då förstår jag lite mer. Då kanske man någon gång vågar sig på ett försök för det blir ju lite billigare, men man får ju framför allt en personlig prägel på fiskegrejorna, och det är något jag saknar. Synd bara att det är så svårt att bygga en egen rulle! ;)
Började igår att bygga mitt första spö. Snacka om jag hade Ågren innan första delen på handtaget var på plats ::). Men, har man väl kommit igång så märker man snabbt att det inte är så komplicerat. Jag kommer att ta den tid jag behöver, vara noggran och inte avsluta förrän jag är helt nöjd. Skulle ex. lindning se lite tveksam ut, så gör jag om den. Förhoppningsvis ska detta lära mig de handgrepp som behövs och göra framtida byggen lite lättare. Så tveka inte om du är nyfiken på att bygga ditt eget spö. :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började igår att bygga mitt första spö. Snacka om jag hade Ågren innan första delen på handtaget var på plats ::). Men, har man väl kommit igång så märker man snabbt att det inte är så komplicerat. Jag kommer att ta den tid jag behöver, vara noggran och inte avsluta förrän jag är helt nöjd. Skulle ex. lindning se lite tveksam ut, så gör jag om den. Förhoppningsvis ska detta lära mig de handgrepp som behövs och göra framtida byggen lite lättare. Så tveka inte om du är nyfiken på att bygga ditt eget spö. :)

Samma här, svetten rann när rullfästet skulle sättas ihop.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man börjar att bygga så kommer naturligtvis en massa märkliga frågor upp :-. Två frågor som jag skule behöva hjälp med är :

1. Har någon betydelse om spöringarna lindas på olika håll. Alltså om ring nr1 linads motsols och ring2 medsols ??

2. Toppöglan, lindas även denna, eller lackas den endast ??

Risken finns väl att detta bara är början på en massa märkliga frågor :- ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man börjar att bygga så kommer naturligtvis en massa märkliga frågor upp :-. Två frågor som jag skule behöva hjälp med är :

1. Har någon betydelse om spöringarna lindas på olika håll. Alltså om ring nr1 linads motsols och ring2 medsols ??

2. Toppöglan, lindas även denna, eller lackas den endast ??

Risken finns väl att detta bara är början på en massa märkliga frågor :- ;)

1. Nej, men varför????????

2. Den limmas & lindas nedanför om man vill.!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack damien! Då förstår jag lite mer. Då kanske man någon gång vågar sig på ett försök för det blir ju lite billigare, men man får ju framför allt en personlig prägel på fiskegrejorna, och det är något jag saknar. Synd bara att det är så svårt att bygga en egen rulle! ;)

Började igår att bygga mitt första spö. Snacka om jag hade Ågren innan första delen på handtaget var på plats ::). Men, har man väl kommit igång så märker man snabbt att det inte är så komplicerat. Jag kommer att ta den tid jag behöver, vara noggran och inte avsluta förrän jag är helt nöjd. Skulle ex. lindning se lite tveksam ut, så gör jag om den. Förhoppningsvis ska detta lära mig de handgrepp som behövs och göra framtida byggen lite lättare. Så tveka inte om du är nyfiken på att bygga ditt eget spö. :)

Ett lätt nybörjarmisstag är att man inte klarar att låta epoxyn härda ordentligt, då suget att testa spöt är allt för stort...

Låt bli att använda spöt så länge du bara orkar... Härda ut ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man börjar att bygga så kommer naturligtvis en massa märkliga frågor upp :-. Två frågor som jag skule behöva hjälp med är :

1. Har någon betydelse om spöringarna lindas på olika håll. Alltså om ring nr1 linads motsols och ring2 medsols ??

2. Toppöglan, lindas även denna, eller lackas den endast ??

Risken finns väl att detta bara är början på en massa märkliga frågor :- ;)

1. Nej, men varför????????

2. Den limmas & lindas nedanför om man vill.!!

1. Ex. när man ska linda stödlindningen för holken så är det lättare att vända spöt och på så sätt kan man stå/sitta från samma håll samt använda samma hand för att rotera klingan. Blev det begripligt ??? ???

2. Man lindar alltså inte upp på toppöglan, bara nedanför. Därefter lackar man nedanför och upp på toppöglan. Har jag fatta saken rätt ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När man börjar att bygga så kommer naturligtvis en massa märkliga frågor upp :-. Två frågor som jag skule behöva hjälp med är :

1. Har någon betydelse om spöringarna lindas på olika håll. Alltså om ring nr1 linads motsols och ring2 medsols ??

2. Toppöglan, lindas även denna, eller lackas den endast ??

Risken finns väl att detta bara är början på en massa märkliga frågor :- ;)

1. Nej, men varför????????

2. Den limmas & lindas nedanför om man vill.!!

1. Ex. när man ska linda stödlindningen för holken så är det lättare att vända spöt och på så sätt kan man stå/sitta från samma håll samt använda samma hand för att rotera klingan. Blev det begripligt ??? ???

2. Man lindar alltså inte upp på toppöglan, bara nedanför. Därefter lackar man nedanför och upp på toppöglan. Har jag fatta saken rätt ???

Det spelar ingen som helst roll om du lindar med eller motsols, enda tips jag kan ge är att lära sig hålla klingan under armen när man lindar, det går såååå mycke snabbare, och är busenkelt!

Du ska inte linda upp på toppögln, utan sluta kant i kant med den!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen som helst roll om du lindar med eller motsols, enda tips jag kan ge är att lära sig hålla klingan under armen när man lindar, det går såååå mycke snabbare, och är busenkelt!

Du ska inte linda upp på toppögln, utan sluta kant i kant med den!

Jag använde än kartong med urklippta jack på kortsidorna och klingan fick sedan ligga i denna "vagga". Tyckte att de fungerade ganska bra. Fördelen var att man just slipper att hålla i klingan och på så sätt kan använda båda händer i större utsträckning.

På vilket sätt blir det enklare genom att hålla klingan under armen ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du håller klingan under armen, har du hela tiden båda händerna fria, när du lindar på tråd håller du tråden i vänster hand, och "spänner" den från klingan och vrider den med höger tumme/pekfinger. Så fort du behöver göra något har du hela tiden högra handen helt fri... det kanske låter tokigt, men prova iaf, gör du rätt kommer du fatta vad jag menar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

om du håller klingan under armen, har du hela tiden båda händerna fria, när du lindar på tråd håller du tråden i vänster hand, och "spänner" den från klingan och vrider den med höger tumme/pekfinger. Så fort du behöver göra något har du hela tiden högra handen helt fri... det kanske låter tokigt, men prova iaf, gör du rätt kommer du fatta vad jag menar!
OK, det verkar lite komplicerat, men jag ska testa.

Hör du inget mer från mig, har jag förmodligen brutit båda armarna :- ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...