Hoppa till innehåll

käge älven???


Guest Magg3

Recommended Posts

Om du menar Kågeälven så läste jag statistik över Kågeälven och det var inte någon höjdare några havsöringar, åk 2,5 mil till och fiska i Byskeälven.
Okej okje schysst ATCK FÖR TIPSET DET SKA JAG GÖRA;) // magge,)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kågeälven är faktiskt starkt på uppgång, om man ska gå efter fångststatistiken de senaste åren. Och fångststatistiken måste man ju se i relation till storleken på älven. Kågeälven har väl en vattenföring som kanske är en tredjedel av Byskeälven.

Slår man ut antalet rapporterade öringar per sålda fiskekort i Kågeälven så lär man få en bra mkt bättre siffra än Byskeälven. Det fiskas helt enkelt mkt mkt mer i Byskeälven. Inte lika trångt vid Kågeälven heller.

Laxen är på väg tillbaks också, efter bra fiskevårdsinsatser. 3 laxar rapporterades 2002. 39 rapporterades 2005. Det är en ökning med 1300% på 3 år :)

Fångstatistik och en del fisketips för Kågeälven hittar man här.

http://www.kagealven.com/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du menar Kågeälven så läste jag statistik över Kågeälven och det var inte någon höjdare några havsöringar, åk 2,5 mil till och fiska i Byskeälven.

Vad har du läst för statistik??

2005

Lax:  39 (9 st Överståndare)

Öring: 67 (Varav 19st under minimimåttet 50cm)

Medelvikten på öringarna ligger på styvt 3kg.

åk till byske och trängs vid slakteriet du magge.  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, kåge har fiskat bra de senaste åren. Det har dock inte gått obemärkt förbi. Att trängseln saknas är en sanning med modifikation. Vardagskvällar och helger är det nästan konstant folk på de hetaste platserna(samhället och kvarnfallet/lillf.nacken)där också 90% av fisken tas). Med tanke på älvens litenhet känns det ju inte heller lika kul att gå som andra/tredje...etc fiskare som i en större älv. Men det finns helt klart "nya" platser att upptäcka och där man får vara ensam vilket är mysigt.  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fin liten älv. Har man bara tur med vädret, dvs en massa regn  ;D så älven får ett bra vattenstånd så kan fisket vara riktigt bra. Har tyvärr en förmåga att bli riktigt lite vatten mitt på sommaren men som sagt, mycke regn på hösten och det brukar lösa sig  :D  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...