Hoppa till innehåll

Forshaga


Guest säta

Recommended Posts

  • Svar 533
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Härlig fisk Thomas! Var det du som smög omrking i buskarna på trean med ett visst gult spö i eftermiddags månne?

Fint fiske på tvåan idag, i första repan knep jag en 80cm, ett par timmar senare en 72cm. Laxnollan är spräckt i år gånger två, Forshaga kan man lita på.

Satte för övrigt en karpkrok (till tuben) i tummen, nåväl det kan jag ta.. :)

Fan om man skulle orka sig upp på tisdag också, dock ej tvåan, är inte miljonär direkt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härlig fisk Thomas! Var det du som smög omrking i buskarna på trean med ett visst gult spö i eftermiddags månne?

Fint fiske på tvåan idag, i första repan knep jag en 80cm, ett par timmar senare en 72cm. Laxnollan är spräckt i år gånger två, Forshaga kan man lita på.

Satte för övrigt en karpkrok (till tuben) i tummen, nåväl det kan jag ta.. :blush:

Fan om man skulle orka sig upp på tisdag också, dock ej tvåan, är inte miljonär direkt..

Jo gult spö :) det är jag det....

Grattis till dina fiskar :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härlig fisk Thomas! Var det du som smög omrking i buskarna på trean med ett visst gult spö i eftermiddags månne?

Fint fiske på tvåan idag, i första repan knep jag en 80cm, ett par timmar senare en 72cm. Laxnollan är spräckt i år gånger två, Forshaga kan man lita på.

Satte för övrigt en karpkrok (till tuben) i tummen, nåväl det kan jag ta.. :blush:

Fan om man skulle orka sig upp på tisdag också, dock ej tvåan, är inte miljonär direkt..

Hur gick det för pajsarn som stod å drilla i en timme på nacken? :)

Fick han upp den till slut?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gick det för pajsarn som stod å drilla i en timme på nacken? :)

Fick han upp den till slut?

Jag är så jäkla skeptisk till enhandsutstyr (fast du kanske tänkte på han med tvåhands också), den skepticismen späddes på igår. Han fick också två, en femkilos som drillades i 1.5 timme, han satte också tillbaka sina. Största skillnaden var att jag inte drillade någon av mina i mer än tio minuter.

Begriper inte riktigt, det är bara att bända.

Förresten, hur gick det uppe på ettan? Såg dig allt när du rodde uppöver.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är så jäkla skeptisk till enhandsutstyr (fast du kanske tänkte på han med tvåhands också), den skepticismen späddes på igår. Han fick också två, en femkilos som drillades i 1.5 timme, han satte också tillbaka sina. Största skillnaden var att jag inte drillade någon av mina i mer än tio minuter.

Begriper inte riktigt, det är bara att bända.

Förresten, hur gick det uppe på ettan? Såg dig allt när du rodde uppöver.

Det borde skrivas i reglerna att enhands från båt är förbjudet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det borde skrivas i reglerna att enhands från båt är förbjudet :blush:

Utan tvekan! Det finns ingen anledning att använda det och det gör stor skada, har sett rätt mycket uttröttad fisk tumla runt bakom båten och ideligen dyka mot botten, sittandes fast i ett enhands krökt ner till rullfästet. Och efter 1.5h mår nog ingen fisk särskilt bra. :)

Ban the fucking thing.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En dumm fråga :blush:

Är antalet händer man håller spöt med vicktigare än klassen?

Om jag fiskar med ett enhands klass 9 eller ett tvåhands klass 9 borde väl kvitta lika :blush:

Det spelar ingen roll om du så har tre händer, för klena grejer är helt enkelt inte lämpligt, och allra värst är det från båt.

Nu är det väl som vanligt nån som har fiskat lax i minst 1½ år och fått en 3-4 laxar som kommer och tycker att

jag inte ska lägga mig i, för han kan minsann själv och är stor.

Men det är jag rätt van vid att höra av folk som inget begriper. :)

Sen skulle inte jag jämföra ett enhands #9 med ett tvåhands #9, det är ganska stor skillnad däremellan.

Så länge man kan stranda fisken så funkar ett relativt lätt enhands hur bra som helst, men när man ska pressa upp fisken till ytan och kunna taila den från båt, då krävs både rätt utrustning, kunskap och "jävlaranamma", annars blir det som det oftast blir för de som inte tänkt efter innan: de blir stående med ett maxböjt spö i sällskap av en lax som står under båten och vilar i väntan på bättre tider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är så jäkla skeptisk till enhandsutstyr (fast du kanske tänkte på han med tvåhands också), den skepticismen späddes på igår. Han fick också två, en femkilos som drillades i 1.5 timme, han satte också tillbaka sina. Största skillnaden var att jag inte drillade någon av mina i mer än tio minuter.

Begriper inte riktigt, det är bara att bända.

Förresten, hur gick det uppe på ettan? Såg dig allt när du rodde uppöver.

Det såg ut som ni rodde runt fint och hade det bra där ute igår :blush:

"Hejhej, jag lägger mig här där du fiskar, det blir väl lite mysigt - så kan du få lukta på mitt kaffe, oj förlåt spillde jag kaksmulor i din båt, vilken otur för dig att du låg sådär nära där jag tänkte ankra" :)

Uppe på ettan var det som vanligt, dretström, tråkigt och allmänt vedervärdigt.

Det som var lite ovanligt var att jag inte fick något annat än avsmak - nu dröjer det nog ett bra tag innan det blir ettan igen.

Vi får se när jag får möjlighet att ta mig ut på trean, med lite flyt så kanske redan denna vecka...

Det skulle vara kul att testa lite harling på femman också, men jag ids nog fan inte ro upp igen :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En dumm fråga :blush:

Är antalet händer man håller spöt med vicktigare än klassen?

Om jag fiskar med ett enhands klass 9 eller ett tvåhands klass 9 borde väl kvitta lika :)

Du kan sätta en helt annan press med ett tvåhands, mycket större hävstångseffekt. Man styr både lina, fluga och inte minst fisk mycket bättre med tvåhands.

Ett tvåhands klass 8 fightar fisken effektivare än ett enhands klass 10. Ett tvåhands med ryggrad och djup aktion är att föredra.

Tilläggas skall att jag inte dömer ut enhandsfiskare, det finns lägen då det funkar utmärkt (varning, överdriven diplomati :lol: ) , men från båt kan det sällan försvaras. Vidare har jag nog bara tagit två lax på enhands eller nåt, så full koll har jag inte, men om jag ser på andra så verkar det lite dumt med enhandspetinga. Rotationen i älven stannar upp och en lax/öring som kanske ska återutsättas blir mer eller mindre halvdöd.

Det andra jag vill tillägga är väl att bara för att man har ett tvåhands så betyder det inte att fighten går snabbt. Det gäller ju att "våga" bända också.. :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...