Hoppa till innehåll

Fisketurismen för låg


koljonen

Recommended Posts

Kanske en chans för några här att dra igång ett litet projekt.

Jag är själv sugen men tror inte jag vill stanna här i byn många månader till.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=833484

måste nog påpeka här oxå hur fel jag tycker det är att länet tänker mer på turisterna än ungdomarna, det är ungdomarna som ska lockas till fisket istället för att vandalisera. När man har fångat ungdomarna kan man lägga ner lite tid på turisterna.. Kanske låta ungdomarna jobba med turisterna.

PS; vet inte om jag la detta i rätt kategori men flytta gärna om den ligger fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag som kommer ifrån USA tror att det är för dyrt att fiska i Sverige. När jag var här som magister student, jag aldrig fiskade för att det kostar för mycket. En dygns kort i ett sträck av ström kostar lika mycket som ett årskort i vilken vatten som helst i min hemstad, Michigan. Vi har en ganska bra fisketurismen industri. Kanske om det finns lägre priser, man kan investera mer i fiske butiker, ger mer pengar, och åka mer.

Jag vet inte hur ni gör, men när jag var hemma, jag var ut och fiskade nästan varje helg. Här jag måste planera allting för, och spara pengar här och där. Det går inte bra för dem ställer jag besök, for att jag vill inte ger de pengar eftersom det kostar så mycket.

(Jag hoppas jag låter inte som jag är "complaining" bara att jag vill säger, kanske om det är lägre pris, det ska va mer att fiska, mer pengar, och sånt)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske en chans för några här att dra igång ett litet projekt.

Jag är själv sugen men tror inte jag vill stanna här i byn många månader till.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=833484

måste nog påpeka här oxå hur fel jag tycker det är att länet tänker mer på turisterna än ungdomarna, det är ungdomarna som ska lockas till fisket istället för att vandalisera. När man har fångat ungdomarna kan man lägga ner lite tid på turisterna.. Kanske låta ungdomarna jobba med turisterna.

PS; vet inte om jag la detta i rätt kategori men flytta gärna om den ligger fel.

Tror inte att Västmanland är stället att satsa på, vi har ju bara tråkvatten.. :D

Jag som kommer ifrån USA tror att det är för dyrt att fiska i Sverige. När jag var här som magister student, jag aldrig fiskade för att det kostar för mycket. En dygns kort i ett sträck av ström kostar lika mycket som ett årskort i vilken vatten som helst i min hemstad, Michigan. Vi har en ganska bra fisketurismen industri. Kanske om det finns lägre priser, man kan investera mer i fiske butiker, ger mer pengar, och åka mer.

Jag vet inte hur ni gör, men när jag var hemma, jag var ut och fiskade nästan varje helg. Här jag måste planera allting för, och spara pengar här och där. Det går inte bra för dem ställer jag besök, for att jag vill inte ger de pengar eftersom det kostar så mycket.

(Jag hoppas jag låter inte som jag är "complaining" bara att jag vill säger, kanske om det är lägre pris, det ska va mer att fiska, mer pengar, och sånt)

I Sverige har vi mycket fiske som är gratis: Havet och de 4 största sjöarna.

Och mycket fiske som är billigt ett kort i Fjällen kostar 60Kr/dag 230Kr/vecka

//Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike,

jag vet inte var du tycker att det är dyrt? Avgifterna för att fiska varierar en hel del i Sverige och jag tycker inte att det är dyrt att fiska mer än där det är "exklusivt fiske". Laxfiske i flera norrlandsälvar kan knappast anses dyrt och i många fjällvatten tycker jag att det är billigt. Så var tycker du att det är för dyrt? Ge några exempel så tror jag att det blir lättare att diskutera!

(Hoppas att det är OK att påminna om att ordföljden i svenska och amerikanska språken är olika?...., I was out fishing almost every weekend. ......, var jag ute och fiskade nästan varje...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte ofta jag klagar på att nåt är för billigt men här i norr tycker jag då att fiskekorten är det. nu går väl knappast några av dom pengar vi betalar till ett årskort (400 eller om det var 450) heller tillbaka till så mkt fiske vård men jag hade då utan att tveka hostat upp det dubbla om jag skulle veta att pengarna kommer till nytta för fisket och inte bara för nå tjänstemän... (OBS nu är jag inte så insatt att jag kan säga att så säkert är fallet, men med tanke på att man aldrig hör om nåt som händer inom fiskevården här i kiruna så förmodar jag att så är fallet :D .) så jag lever inte som jag lär..

ursäkt OT inlägget.

Redigerad med Ztubben
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihopa,

Tack för lite förklaring. Från min sida, det är dyrt, men allt är dyrt här i Sverige...hahaha.... Om man är svensk och har svensk lön, det är inte dyrt....stämmer det? Jag forklara lite och säger att i min hem-stat det kostar bara 28 dollar för ett årskort till alla vatten. Det är bara 222 SEK. Så det finns möjlighet att fiska mer och spendera mer i staderna, för fiske spöer, för allt.

Jag kommer från en annan tänke-sätt kanske, men ska bara säger min åsikt om det.

Här finns några räckningar om Michigan om turism. Kanske jag har det fel, men jag tycker om det kostar mindre, mer kommer, mer pengar kommer in och ungdomar ska fiska, m. fl. Kanske det här kan vara en doktorand utbildning här! hahah

https://www.msu.edu/course/prr/840/econimpact/MIindex.htm

Hej, också ska säger tack så mycket med språk granskning. Jag är inte så bra på svenska än... THANX A BUNCH BOYS!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra att du har billigt fiske hemma. Men ett problem i USA kan vara tillgängligheten (access to ) till fiskevatten då det inte finns någon allemansrätt. Problemet varierar förstås mellan delstaterna, men det är ett verkligt problem på en del ställen för det har jag läst om i t.ex. i Fly Fisherman och Fly Rod & Reel. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihopa,

Tack för lite förklaring. Från min sida, det är dyrt, men allt är dyrt här i Sverige...hahaha.... Om man är svensk och har svensk lön, det är inte dyrt....stämmer det? Jag forklara lite och säger att i min hem-stat det kostar bara 28 dollar för ett årskort till alla vatten. Det är bara 222 SEK. Så det finns möjlighet att fiska mer och spendera mer i staderna, för fiske spöer, för allt.

Jag kommer från en annan tänke-sätt kanske, men ska bara säger min åsikt om det.

Här finns några räckningar om Michigan om turism. Kanske jag har det fel, men jag tycker om det kostar mindre, mer kommer, mer pengar kommer in och ungdomar ska fiska, m. fl. Kanske det här kan vara en doktorand utbildning här! hahah

https://www.msu.edu/course/prr/840/econimpact/MIindex.htm

Hej, också ska säger tack så mycket med språk granskning. Jag är inte så bra på svenska än... THANX A BUNCH BOYS!

Om du tycker att det är dyrt i Sverige , da maste du kolla in hur det är pa andra hall i Europa, bla i Tyskland,England , Österrike och Slovenien. Jag saknar det billiga och lättillgängliga fisket i Sverige. I bla norra Sverige är fisket mycket billigt och pa manga i hall i Sverige är fisket gratis, dvs vid kusten och de stora sjöarna. I Österrike är det svart att hitta dagskort under 50 € och i flera av vatten ligger kortpriserna över 100 € ,t.om upp emot

140 €.

Da jag vid ett par tillfällen fiskat i USA och Canada , bla British Columbia, Alberta och Montana har det inte heller varit just billigare än vad jag varit van vid fran Sverige, men fortfarande inte speciellt dyrt, med undantag för nagra classified waters där man far betala en extra avgift, men det kanske har att göra med att jag betalat högre avgifter som "non resident". Har inte haft koll pa vad residents betalar.

Det verkar vara emellertid vara otroligt billigt i Michigan, hur far man in tillräckligt med pengar till fiskevard med sadana priser ? För vad jag fattat sa bedrivs det en omfattande fiskevard i manga strömmar i Michigan och även i "the great Lakes" .

Jag tror att de flesta länder har sin fördelar och nackdelar da det gäller fiskeortspriser och tillgänglighet. I bade USA och Canada har jag upplevt

problem pga att man inte far ga över privat mark, i Sverige är det inga problem alls. I Ruby river i MT, hade en markägare tom spänt taggtrad tvärs över strömmen.

I Sverige skulle jag gärna betala mer för korten om jag visste att pengarna gick till fiske- och miljövard, för I Sverige finns det tyvärr inte tillräckligt med pengar för fiskevard som det är.

Mvh,

Isoperla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen allihopa,

Tack för lite förklaring. Från min sida, det är dyrt, men allt är dyrt här i Sverige...hahaha.... Om man är svensk och har svensk lön, det är inte dyrt....stämmer det? Jag forklara lite och säger att i min hem-stat det kostar bara 28 dollar för ett årskort till alla vatten. Det är bara 222 SEK. Så det finns möjlighet att fiska mer och spendera mer i staderna, för fiske spöer, för allt.

Jag kommer från en annan tänke-sätt kanske, men ska bara säger min åsikt om det.

Här finns några räckningar om Michigan om turism. Kanske jag har det fel, men jag tycker om det kostar mindre, mer kommer, mer pengar kommer in och ungdomar ska fiska, m. fl. Kanske det här kan vara en doktorand utbildning här! hahah

https://www.msu.edu/course/prr/840/econimpact/MIindex.htm

Hej, också ska säger tack så mycket med språk granskning. Jag är inte så bra på svenska än... THANX A BUNCH BOYS!

Mike,

Som du säkert vet så är ju ägarförhållanden vad som skiljer mellan U.S.A. och Sverige. I Sverige är de flesta vattendragen privatägda. I U.S.A. är det ju för det mesta delstatsvatten eller federala ägare. Det går helt enkelt inte att jämföra Sverige och U.S.A. rakt över. You know apples and oranges. Jag håller med dig att det blir dyrt om man vill fiska på många olika platser i Sverige. Därför tror jag de flesta väljer att köpa årskort till ett eller två vatten. I U.S.A. så har vi ju en licens som gäller för hela staten. Jag betalar 46 dollar om året som resident i TN, det är dyrt här i södern. TN har dåligt med pengar. North Carolina och Georgia är mycket billigare.

I would love to go up to MI and fish. I'm dreaming of the "Holy Waters". Have you fished much on the Au Sable? Would love to fish the Hex hatch.

Tight Lines

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike,

Som du säkert vet så är ju ägarförhållanden vad som skiljer mellan U.S.A. och Sverige. I Sverige är de flesta vattendragen privatägda. I U.S.A. är det ju för det mesta delstatsvatten eller federala ägare. Det går helt enkelt inte att jämföra Sverige och U.S.A. rakt över. You know apples and oranges. Jag håller med dig att det blir dyrt om man vill fiska på många olika platser i Sverige. Därför tror jag de flesta väljer att köpa årskort till ett eller två vatten. I U.S.A. så har vi ju en licens som gäller för hela staten. Jag betalar 46 dollar om året som resident i TN, det är dyrt här i södern. TN har dåligt med pengar. North Carolina och Georgia är mycket billigare.

I would love to go up to MI and fish. I'm dreaming of the "Holy Waters". Have you fished much on the Au Sable? Would love to fish the Hex hatch.

Tight Lines

The "Holy Waters" are not as "holy" as everyone makes them out to be. Mostly tourists and rich guys coming in their head to toe Orvis outfits. The hex hatch is great though. If you ever go, I can give you some other suggestions in the area where you are certain to find less people, more fish, and HEX!!!

Do they have hexagania here in Sweden? Its such a cool time, and it always corresponds to around 4th of July...GREAT!

I know it is not the same to compare the two countries. But it just seems that some things are VERY different.

I would like to see less "put and take" water" and more concentration on building a good fishery. That may be hard, I know, but who really takes home those liver fed rainbows to eat....disgusting! Hahahaha

Are there any "flies only/no-kill" here in Sweden? Barbless only rules?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara vad du tror :huh:

Ja nån sjö med vild öring och röding vet man ju om, men de har blivit sämre med åren..

Du kan IM:a allasom fortfarande är bra till mig. :huh:

Gädda, Abborre och gös finns säkert massor med bra sjöar för.

Skulle vilja jaga feta fluggäddor med vadning ist för båt, men vart i Västmanland hittar man en sån?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

The "Holy Waters" are not as "holy" as everyone makes them out to be. Mostly tourists and rich guys coming in their head to toe Orvis outfits. The hex hatch is great though. If you ever go, I can give you some other suggestions in the area where you are certain to find less people, more fish, and HEX!!!

Do they have hexagania here in Sweden? Its such a cool time, and it always corresponds to around 4th of July...GREAT!

I know it is not the same to compare the two countries. But it just seems that some things are VERY different.

I would like to see less "put and take" water" and more concentration on building a good fishery. That may be hard, I know, but who really takes home those liver fed rainbows to eat....disgusting! Hahahaha

Are there any "flies only/no-kill" here in Sweden? Barbless only rules?

We don't have hexagenias in Sweden, but we have spectacular hatches of Danicas and Vulgatas. Unfortunately you live in the wrong part of Sweden for really good flyfishing for wild trout. I have lived in Norrbotten and Skane (Far north and far south) and both provinces have good fishing for wild fish, especially Norrbotten. However, for the moment I live in Bavaria.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike,

Jag har varit i MI i början av nittiotalet, men tyvärr utan fiskegrejor. Jag vet att AuSable är utsatt för ett hårt fisketryck men om man pratar med folk så förstår man att det finns potential. Jag skulle inte ha något emot att fiska ett par veckor runt omkring i MI. Jag tänker på floder som Manistee, både Big and Little, Boardman, Pere M, Betsie, Muskegon, etc.

Det är ju roligt att besöka historiska vatten för känslan. Det är ju inte alla som kan säga att de har fiskat där den första Adams Dry Fly testades. (Boardman River).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike,

Jag har varit i MI i början av nittiotalet, men tyvärr utan fiskegrejor. Jag vet att AuSable är utsatt för ett hårt fisketryck men om man pratar med folk så förstår man att det finns potential. Jag skulle inte ha något emot att fiska ett par veckor runt omkring i MI. Jag tänker på floder som Manistee, både Big and Little, Boardman, Pere M, Betsie, Muskegon, etc.

Det är ju roligt att besöka historiska vatten för känslan. Det är ju inte alla som kan säga att de har fiskat där den första Adams Dry Fly testades. (Boardman River).

De bästa är norr om Manistee, men Manistee (rundt CCC bridge) är den bäst vatten som finns tycker jag. The Jordan är en special liten ström i min åsikt, och den som jag längtar efter mest på hemmaplan. Annars, på The Upper Peninsula finns massor av fantastisk vatten också. The Brule, The Paint, Salmon-Trout River och massor mer är hur bra som helst...

Jag hoppas du kan dit någon gång. Också the Pere Marquette....Steelhead Mania! Love it!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
De bästa är norr om Manistee, men Manistee (rundt CCC bridge) är den bäst vatten som finns tycker jag. The Jordan är en special liten ström i min åsikt, och den som jag längtar efter mest på hemmaplan. Annars, på The Upper Peninsula finns massor av fantastisk vatten också. The Brule, The Paint, Salmon-Trout River och massor mer är hur bra som helst...

Jag hoppas du kan dit någon gång. Också the Pere Marquette....Steelhead Mania! Love it!

Jo jag drömmer om att ta en resa upp till Michigan, och med spö i handen denna gång. Just nu har jag suttit och bundit en massa små Zebra Midges i storlek 20 och 22. Det är vad som krävs för the local brown trout on the tailwaters around here. Hoppas på en fin solig dag på Söndag. Det är nog det bästa med Tenneesse att man kan i stort sett flugfiska året om.

Tight Lines

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...