Hoppa till innehåll

béarnaisesås


lillefar

Recommended Posts

Ingen ska behöva leva på påsbea när det är så enkelt att göra den riktiga, som också är 100 gånger godare.

Min sås påbörjas långt innan själva ät tillfället

Köp en knippe färsk dragon som du låter torka. Häll i 1 dl vitvinsvinäger i en burk med lock och släng i nån dl torkad dragon. Låt stå nån vecka. Här gäller samma sak som när du misslyckas med att smaksätta oljor, det måste vara torkade smaksättare, annars möglar skiten.

Nåväl nu har du lite vinägerbas till din sås, resten av den torkare dragonen kan du ha i en burk

Smält 200 gr smör i en kastrull.

Koka ihop vinägerbasen och nån msk charlottenlök, lite salt och peppar. Reducera tills det återstår nån msk.

Koka upp vatten i en stor kastrull till vattenbad.

Kläck äggen i en bunke och vispa dem fluffiga över vattenbadet. Använd elvisp, bara tv kockar använder ballongvisp.

Tillsätt vinägerbasen under vispning.

Tillsätt sedan det smälta smöret, droppvis under vispning tills bearnaisesåsen är tjock och slät (i slutet kan du hälla lite mer).

Rör i färsk dragon och smaka av bearnaisesåsen med salt och peppar.

Kom ihåg, en bea ska inte vara varm, den ska vara ljummen.

Ät, njut och tänk på mig.

Ps, kommer du över såsbas så kan du använda det i stället för smör. Finns tyvärr oftast bara i 2-3 liters förpackningar, och så mycket bea ska du inte äta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen ska behöva leva på påsbea när det är så enkelt att göra den riktiga, som också är 100 gånger godare.

Min sås påbörjas långt innan själva ät tillfället

Köp en knippe färsk dragon som du låter torka. Häll i 1 dl vitvinsvinäger i en burk med lock och släng i nån dl torkad dragon. Låt stå nån vecka. Här gäller samma sak som när du misslyckas med att smaksätta oljor, det måste vara torkade smaksättare, annars möglar skiten.

Nåväl nu har du lite vinägerbas till din sås, resten av den torkare dragonen kan du ha i en burk

Smält 200 gr smör i en kastrull.

Koka ihop vinägerbasen och nån msk charlottenlök, lite salt och peppar. Reducera tills det återstår nån msk.

Koka upp vatten i en stor kastrull till vattenbad.

Kläck äggen i en bunke och vispa dem fluffiga över vattenbadet. Använd elvisp, bara tv kockar använder ballongvisp.

Tillsätt vinägerbasen under vispning.

Tillsätt sedan det smälta smöret, droppvis under vispning tills bearnaisesåsen är tjock och slät (i slutet kan du hälla lite mer).

Rör i färsk dragon och smaka av bearnaisesåsen med salt och peppar.

Kom ihåg, en bea ska inte vara varm, den ska vara ljummen.

Ät, njut och tänk på mig.

Ps, kommer du över såsbas så kan du använda det i stället för smör. Finns tyvärr oftast bara i 2-3 liters förpackningar, och så mycket bea ska du inte äta.

Och jag & Hasse sist vi skulle försöka :blink: Såsen blev kanongod och Molle tyckte det var den bästa men när vi stod där och turades om med vispen kom vi på att det borde funka med elvisp! :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen ska behöva leva på påsbea när det är så enkelt att göra den riktiga, som också är 100 gånger godare.

Min sås påbörjas långt innan själva ät tillfället

Köp en knippe färsk dragon som du låter torka. Häll i 1 dl vitvinsvinäger i en burk med lock och släng i nån dl torkad dragon. Låt stå nån vecka. Här gäller samma sak som när du misslyckas med att smaksätta oljor, det måste vara torkade smaksättare, annars möglar skiten.

Nåväl nu har du lite vinägerbas till din sås, resten av den torkare dragonen kan du ha i en burk

Smält 200 gr smör i en kastrull.

Koka ihop vinägerbasen och nån msk charlottenlök, lite salt och peppar. Reducera tills det återstår nån msk.

Koka upp vatten i en stor kastrull till vattenbad.

Kläck äggen i en bunke och vispa dem fluffiga över vattenbadet. Använd elvisp, bara tv kockar använder ballongvisp.

Tillsätt vinägerbasen under vispning.

Tillsätt sedan det smälta smöret, droppvis under vispning tills bearnaisesåsen är tjock och slät (i slutet kan du hälla lite mer).

Rör i färsk dragon och smaka av bearnaisesåsen med salt och peppar.

Kom ihåg, en bea ska inte vara varm, den ska vara ljummen.

Ät, njut och tänk på mig.

Ps, kommer du över såsbas så kan du använda det i stället för smör. Finns tyvärr oftast bara i 2-3 liters förpackningar, och så mycket bea ska du inte äta.

Litet tillägg:

Det skall vara smör , inte margarin (om nån missuppfattar)

Man skall inte ta allt smör man smälter utan bara de "rena fettet" , dvs utan äggviteämnen .

Ej hela ägg , utan bara äggulan , och den vispar man "fluffig" i vattenbadet innan man tillsätter fettet sakta under omrörning.

Kryddningen : så glömdes hackad persilja , Cayenne peppar & salt & peppar (vorchester sås om man önskar en skvätt) :blink:

Skulle såsen spricka (dela sej) så släng de inte !

Börja med en ny bunke och en matsked vatten , droppa sedan sakta i den spruckna såsen på nytt och vispa !

//Nicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Litet tillägg:

Det skall vara smör , inte margarin (om nån missuppfattar)

Man skall inte ta allt smör man smälter utan bara de "rena fettet" , dvs utan äggviteämnen .

Ej hela ägg , utan bara äggulan , och den vispar man "fluffig" i vattenbadet innan man tillsätter fettet sakta under omrörning.

Kryddningen : så glömdes hackad persilja , Cayenne peppar & salt & peppar (vorchester sås om man önskar en skvätt) :blink:

Skulle såsen spricka (dela sej) så släng de inte !

Börja med en ny bunke och en matsked vatten , droppa sedan sakta i den spruckna såsen på nytt och vispa !

//Nicke

Hörru wiseguy, om jag hade velat haft i persilja, caynepeppar och Vorchestersås i mitt recept på bea så hade jag skrivit det, förstått. :blink:

Men att jag glömde skriva ägggula och inte ägg (3 st) var iofs klantigt och bra att du rättade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Om det är fisk som är middagen då måste hollandaisen vara bättre. Va som gör den bättre är lite lime/cirton + peppar om det är den frystorkade varianten. Bernaise med estragon passar inte till fisk enligt min smak...

Den hemgjorda hollandaise är utifrån ett hälsosamt syfte inte bra alls, men fy fan va bra den smakar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 12 years later...

Nu blir det lite nekro-bump här 🤗

Satt och slösurfade runt och hittade denna tråd och ville bara dela med mig av ett larvigt enkelt bea-recept för er sous-viders.
https://saltpeppar.se/sous-vide-bearnaisesas/

Bearnaiseessen
räcker till 3-4 omgångar av såsen

4 msk finhackad schalottenlök
1 dl rödvinsvinäger
2 dl vatten
några kvistar färsk dragon 

Koka upp ingredienserna och låt reducera sådär 5 minuter. Låt sedan svalna och sila bort så att du får ren vätska.

 

Sous Vide Bearnaisesås

till 500 g 

360 g smör
80 g äggulor (vilket är ungefär 4-5 stycken)
2 g salt
30-50 g bearnaiseessens (beror på hur stark den är, men ungefär 4 msk)

färsk finhackad dragon
färsk finhackad persilja
cayenpeppar
ev. salt & peppar

Lägg smör, äggulor, salt och bernaiseessens i en glasburk. Du behöver inte röra ihop. Skruva på locket. Ställ burken i sous videan 60 grader, 30 minuter. 

Ta försiktigt upp hela burken, skaka inte den. Ställ den och låt stå 30 sekunder till 2 minuter så att det skiktar sig i burken.

Ställ ner stavmixern, låt stavmixern stå en liten stund så att de fortfarande är skiktat i burken. 

Starta stavmixern och låt den vara i botten ca 1 minut och jobba dig sedan långsamt uppåt. Totalt ungefär 2 minuters mixningstid. 

Blanda med färska hackade kryddor och smaka av med cayenpeppar, salt & peppar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...