Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat (redigerad)

Jag undrar lite om det finns några rapporter om fångster av havsabborre kring gbg? Det borde inte vara omöjligt!

I Oslofjorden fiskar man abborren fram till november. Jag vet att det fångas kring varmvattenutsläpp i stenungssund och ringhals men om dom finns på dessa platser men även i kallt novembervatten i Oslofjorden så borde dom väl finns lite mer spridda här på västkusten med? eller?

Om dom finns i stenungsund och i ringhals så borde de väl finnas mittimellan med? Ryaverken i götaälvs mynning släpper ju dessutom ut vatten som är en aning varmare, i alla fal vintertid. Tycker göteborgs skärgård borde unna hålla havsabborre... i alla fall sommartid.

OM någon vet om det fångats på väskusten, förutom ringhals och stenungssund så berätta i alla fall i ett pm till mig. :D

Redigerad med albin
Publicerat
Tror LUMI här på forumet tog en borre förra året.

Ja jag tror det var fler än LUMI som tog borre förra året, det intressanta är ju om han tog den i eller i närheten av gbg :)

Publicerat
är det verkligen ingen som har några tankar om detta? Finns dom söder om gbg och norr om så borde det väl finnas här med eller?

Jag tror att om några år så kommer Havsabboren bli vanligare fångst

ju varmare vattnet blir

dem borde ju vara lättare att få kontakt med längre norrut mot Oslofjorden

änn söderut

Publicerat (redigerad)

En nära vän fick en havsabborre i skäddegarnet i Havstensfjorden norr om Orust i slutet av 1990-talet. Den måste ha vägt ca 3kg, vi var 8-10 personer som åt den som middag. Det var gott minns jag! :wub:

Redigerad med salmo prutta
  • 3 weeks later...
Publicerat

Hej!

Visst finns det havsabborre på västkusten (förutom Ringhals o Stenungsund). Fick denna minimala havsabborre lite norr om smögen 1 maj förra året. Inga varmvattensutsläpp där! Nu är väll inte havsaborren etablerad på så många ställen på västkusten ännu. Men med klimatförändringarna så...

När det gäller Oslofjorden så har jag för mig att det sveper in en havsström längst norska sydkusten som har skapat förutsättningar för abborrarna där. Ger varmare vatten? För med sig abborrar från nordsjön/England... Någon som vet?

MVH,

Per

post-5426-1236883025_thumb.jpg

Publicerat

Ok så kan det vara... jag längtar tills det fins bestånd av stor havsöring och havsaboore att fiska på i skärgården, havsöringen är där ju redan, sicken skärgård!

Publicerat
Hej!

Visst finns det havsabborre på västkusten (förutom Ringhals o Stenungsund). Fick denna minimala havsabborre lite norr om smögen 1 maj förra året. Inga varmvattensutsläpp där! Nu är väll inte havsaborren etablerad på så många ställen på västkusten ännu. Men med klimatförändringarna så...

När det gäller Oslofjorden så har jag för mig att det sveper in en havsström längst norska sydkusten som har skapat förutsättningar för abborrarna där. Ger varmare vatten? För med sig abborrar från nordsjön/England... Någon som vet?

MVH,

Per

post-5426-1236883025_thumb.jpg

Golfströmmen! :)

Publicerat
Ok så kan det vara... jag längtar tills det fins bestånd av stor havsöring och havsaboore att fiska på i skärgården, havsöringen är där ju redan, sicken skärgård!

Jag längtar också efter Havsöringen+ men då tror jag att vi får offra något

Publicerat
Jag längtar också efter Havsöringen+ men då tror jag att vi får offra något

Ja de är väl så...tyvärr! Man kan inte äta kakan och hade kvar som nån sa.... Vi har ju redan fått in div. arter som kan/har ställt till med problem, japanska ostron och kammaneten för att bara nämna två.

Jag vet inte hur det är med vårat kustnära sillbestånd men med tanke på torskens tillbakagång så borde det vara gott o väl för att mätta lite havsaborrar. Dom är ju glupska fiskar. Sen är det väl först och främst temperaturen i vattnet som styr hur vida vi får hit dom eller inte. men sommartid borde dom väl sprida ut sig då dom trivs i sommarvarmt vatten??

Publicerat

Ja, då får man iaf försöka sig på en havsaborre i sommar som kommer. Alltid roligt med nya arter, MEN det ska inte vara på bekostnad av vår fina havsöring.

• 2 weeks later...
Publicerat
Bua/Varberg verkar vara ett hett tips.

Bua/Varberg är ett hett tips...

Jag är uppväxt där och återvänder med det varmare vädret...

Det brukar bli nån havsaborre per år!

Underbar fisk att både fiska och äta! :rolleyes:

• 1 month later...
Publicerat
Jag tror att om några år så kommer Havsabboren bli vanligare fångst

ju varmare vattnet blir

dem borde ju vara lättare att få kontakt med längre norrut mot Oslofjorden

änn söderut

Ja, när man kollar in Runar Kabbe o dom två snuttar som gjordes för Fiskejournlen

så ser det ju spännande ut. Och morsomt verkar han ha de oxå.

Någon som har en aning var på sträckan Göteborg - Oslofjorden (30 mil väl) som det

kan börja bli intressant? Eller är norra Bohuslän fel plars?