Jump to content
Sign in to follow this  
flugtoken

Magnehultsån

Recommended Posts

Jag var nere idag. Ingen vulgata inom synhåll, dock en himla massa flicksländor. Vi fiskade i Bårsjön från båt. Två regnbågar blev det på torrt. Äntligen har vi hittat ett vatten där nere med fin fisk i, annars har vi alltid fått fisk med trasiga fenor när vi fiskat i Magnehultån.

Var nere och testade ån idag.

Promenerade ner från träbron till den lilla 'sjön' innan vägbron och såg där ett par fiskar

som dock inte var sugna på mina flugor.

Åkte sedan ner till nedre dammen där fisken var som tokig efter ett stänk regn.

Det hoppades och vakades till höger och vänster och till sist så blev det första fisken

i ån på en blå flickslända.

Skönt att se att det händer någonting i ån då det är första gången jag fått något där.

Ingen som har några bilder att slänga upp på ån? Så man fick se hur strömt det är osv..

Inte så mycket strömt i den nu. Flyter på ganska lugnt.

Dock är marken runtom bitvis sumpig så vadare kan

behövas om man vill komma åt alla ställen.

Var där i helgen för första gången. I nedre poolen var fisken mycket aktiv på eftermiddagen. Uppe i ån var det som folk tidigare skrivit mycket sumpig mark runt ån. Ganska långt uppströmms stod jag ett tag och försökte locka någon vakande fisk till hugg på en geting. Plötsligt försvinner flugan ner och en stor öring flyger upp genom vattenytan. Adrenalinet slår på och jag gör ett mothugg men känner direkt att det som sitter på kroken inte motsvarade storleken på öringen som hoppat. Det visade sig vara en sketen mört som snodde flugan mitt framför ögonen på öringen... snopet... Annars en trevlig dag!

Surt på den missade öringen. Trodde det bara fanns bågar däri.

Har vattnet sjunkit någonting? Åkte förbi för någon vecka sedan och då rann det över dammkanten vid poolen närmast vägen.

Såg den lite i ögonvrån men ganska säker på att det var en öring. Det rann över kanten vid den poolen då också.

Så... Någon som vart vid ån nyligen?

Är det likadant som förra året med tokhögt vatten och gegga eller är det promenadbart?

Sjukt sugen på fiske nu... :D

Jag va där för 2 veckor sedan. Marken var då fortfarande frusen så det gick fint att gå längs med ån. Gissar dock på att det är ganska sumpigt nu. Fisket var ganska trögt.. Fick en öring och tappade några stycken...

Var där förra veckan och landade 3 bågar samt tappade en. Prövade många olika flugor men det högg bara på en orange zonker för min del. Marken runt vattnet upp i "bäcken" var rätt sumpig så vadare eller ett par rejäla gummistövlar är att rekommendera. Tänkte på att det var väldigt mycket träd som verkar vara fällda av bävrar runt ån.

Råkade se denna tråd och blev intresserad av Magnehultsån.

Är det värt att åka dit o testa?

Är det strömmande vatten?

Vilka grejor gäller, linor, vadar man m.m.

Vart ligger det? Långt från Eskilstuna?

Har ni läst nya Aof? Gör inte det om ni ska besöka magnehult. Magnehult är bra men det är inte riktigt det man får för sig om man läser tidningen.

Har bott inom 1-2mil i 20 år. Har varit där ca 10ggr. Det fyller sin

funktion men det är inget ställe jag drömmer om. Robin sliter för att det ska vara bra men det är inte mitt drömrese mål för båge eller öring.

Råkade se denna tråd och blev intresserad av Magnehultsån.

Är det värt att åka dit o testa?

Är det strömmande vatten?

Vilka grejor gäller, linor, vadar man m.m.

Vart ligger det? Långt från Eskilstuna?

Det finns en typisk regnbågsdamm ungefär där man löser fiskekortet. Jag rekomenderar dock den strömmande biten. Du svänger av vägen vid en bro när du ska lösa fiskekortet, dammen ligger på vänster sida bara några meter efter bron. För att komma till den strömmande delen så kör du tillbaka till bron, tar vänster och några hundra meter senare finns det skyltat magnehulteån. Den "strömmande" delen vid träbron som man kan ställa bilen är lugnt strömmande vatten. Det fortsätter uppåt men där blir det riktigt tight, mer som en liten bäck, bredd ca metern. Jag råder att fiska träbron och nedåt. Faktiskt riktigt fint. Riktigt smyfiske där den bredaste delen är ca 5 meter. Fisket är som bäst nu! Då bäcken växer igen med grönsaker under sommaren. Ha alltid med vadare då det är sankt vid kanterna. Det ligger i samhället rejmyre, norr om Norrköping.

Kort spö lättare klass tycker jag. En del träd och buskar har och där som man får fightas med.

Jag tycker det är värt att testa detta vatten.

Hoppas detta hjälpte.

Edited by Johan M

Har bott inom 1-2mil i 20 år. Har varit där ca 10ggr. Det fyller sin

funktion men det är inget ställe jag drömmer om. Robin sliter för att det ska vara bra men det är inte mitt drömrese mål för båge eller öring.

Har du testat lomgölen i flytring en fin vårdag?

Magnehultsån är roligare ovan träbron om man nu ska fiska där.. Lomgölen med ring är kanon, skulle nog säga att den är som bäst från mitten av maj och in i juni.. Galet med sländor och man kan ha sjukt torrflugefiske :D

Har du testat lomgölen i flytring en fin vårdag?

Nix, fanns knappt flytringar när jag fiskade där :)

Nix, fanns knappt flytringar när jag fiskade där :)

Den har juh bara funnits några år, så flytringar och diverse andra flytetyg fanns minsann ;)

Hej!

På tisdag i nästa vecka tänkte jag åka upp till ån/sjöarna. Ni som kan området; skulle ni ha valt sjön eller ån så här års? Klarar man sig utan vadare/ring? Vilka flugor funkar just nu?

Tack för all hjälp!

Vänligen,

Wilhelm

Linköping

Hej! Efter gårdagens tur till Jungfrun så kom man hem tomhänt. Så imorgon tänkte jag röra mig mot magnehult. Har någon varit där på senare tid och vet hur fisket är där nu? Och kanske några flugor som brukar fungera där? =)

Skitfiske på er!

//Kevin

Hej! Efter gårdagens tur till Jungfrun så kom man hem tomhänt. Så imorgon tänkte jag röra mig mot magnehult. Har någon varit där på senare tid och vet hur fisket är där nu? Och kanske några flugor som brukar fungera där? =)

Skitfiske på er!

//Kevin

Hur gick det för dig????

Jag var där i förra veckan och veckan innan det. Fisket var lite blanda (jag är nybörjare på fluga och kanske ingen bra referens!?) Det finns mycket fisk och det var mycket aktivitet nere i dammen. Jag hade flertalet fiskar som var och nafsade på mina torrflugor, men ingen ville fastna... Det var flera flugfiskare som talade om fega hugg och tappad fisk! Jag hade kontakt med fisken när jag körde Muddler minnow och E-12:an, de som körde streamer fick på gul nobbler tror jag!?

Enl. uppgift så fyller de på flugfiskevattnen i veckan!!!

Skitfiske!

/Wilhelm

Hur gick det för dig????

Jag var där i förra veckan och veckan innan det. Fisket var lite blanda (jag är nybörjare på fluga och kanske ingen bra referens!?) Det finns mycket fisk och det var mycket aktivitet nere i dammen. Jag hade flertalet fiskar som var och nafsade på mina torrflugor, men ingen ville fastna... Det var flera flugfiskare som talade om fega hugg och tappad fisk! Jag hade kontakt med fisken när jag körde Muddler minnow och E-12:an, de som körde streamer fick på gul nobbler tror jag!?

Enl. uppgift så fyller de på flugfiskevattnen i veckan!!!

Skitfiske!

/Wilhelm

Hej!

Jag var där igår och då körde jag mycket torrt. Jag hadde en hel del hugg/naffs på morgonen. Sen dog bara fisket ut. jag vet att det finns mycket fisk och en del stora men nu värkar det inte som någon av dem vill fastna på kroken. Det var en kille som fick fisk igår vad jag vet, en liten båge som han fick i övre poolen tor jag. Men sommar fisket är trögt. jag hadee hugg på en streaking caddies och en som liknar Muddler minnow, vet inte vad den heter. Jag provade E12 och de verkade inte intreserade av den. jag provade även några streamers och inget på dem heller.

Jag vet att en liten röd glitteraktig nymf brukar fungera men de var slut i butiken.

Hoppas fisket blir bättre snart.

Skitfiske!

//Kevin

Hej!

Jag har ju inte fiskat så mycket nu med tanke på att skolan är igång nu efter sommaren. Så jag börjar bli riktigt fiskesugen! Så jag tänkte höra om någon vet om "höstsäsongen" i magnehult har börjat? Eller om den börjat i någon annat vatten med för den delen?

Tack på förhand

// Kevin