Hoppa till innehåll

Rapport

  • Eventuellt skriva ett meddelande med din rapport.

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

    Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Tack för att du delat med dig av ditt bygge. Oerhört imponerad av den kvalitet och noggrannhet du jobbat med. Så Inspirerande!! 
    • Köpte 2021 men använda få antal både vader och jacka. De är som nyskick.          Både storlek medium.                                      Vader nypris 8499 nu 6000 kr.                      Jacka nypris 6499 nu 4000 kr.                      Finns med kvitto.                                            
    • Snyggt jobbat! Lyfter på hatten..IMPONERANDE.
    • Listar min kusins vadarset då han har köpt nya. Vision Atom vadare i storlek Large. Fint skick, inga hål. Vadarskor Atom i storlek 43, filtsula är borttagen från bägge.  Bara att limma dit en ny sula. 800kr plus frakt för bägge.
    • Man får nog skilja på två saker. Vad _forskning faktiskt visar_ och vad _media påstår att forskning visar_. Som regel finns det ett ganska stort glapp mellan de bägge. Utan att uttrycka en åsikt i klimatfrågan som sådan (inte mitt forskningsområde) kan jag dock konstatera att jag är tillräckligt duktig på matematisk analys för att kunna dissekera påståenden jag, fram tills dess att jag dyrt och heligt lovade att aldrig mer titta på TV (samma dag som pandemirestriktionerna hävdes och jag har hållit det), stötte på i SVT Rapport och/eller Aktuellt. Mitt favoritexempel kommer från Bjerström som i en sändning berättade att nu kan faktiskt isen på grönland vara borta inom "ett par hundra år" - citatet är verbatim. Det gick inte att misstolka. Jag sade till personen jag betraktade sändningen att... nä... det där... låter.. fan... inte rimligt... Plockade upp laptopen, kollade färsk data på avsmältningstakt och nuvarande isvolym på Grönland. Därefter papper och penna. Räknade tre gånger. Fick samma resultat samtliga gånger. Fritt ur minne skulle det ta sextusen år för isen att smälta med nuvarande avsmältningstakt. Om man dagen efter hade dubblerat den nuvarande avsmältningstakten (vilket hade varit en dramatisk förändring) hade det gått på tretusen år. Fortfarande en magnitud i skillnad (en faktor tio - vilket på akademiska betyder 'astronomisk') gentemot SVTs påstående... Låt oss säga att senildemensen närmar sig terminalstadiet och jag kommer ihåg 'litta tossigt' - säg att jag fick fram siffran 4000 år (alltså 2/3 av det jag är tämligen säker på att jag landade i - och vilket hade varit ett astronomiskt fel - en diff på 33%) och vi halverar detta för dubblerad avsmältningsgrad så hamnar vi likt förbenat på att SVTs påstående är en magnitud fel. För att påståendet skulle kunna stämma så skulle vi alltså behöva se en faktor på sisådär 20 gångers ökning från och med för två år sedan som sedan verkar i 198 år framåt... och det gör vi inte. Nej. Detta har inget med förnekelse att göra - det är bara dataanalys av någon som garanterat är bättre på det än Bjerström. Så ett uppenbart bekymmer är den mediala rapporteringen. Som överraskande ofta är enkelt falsifierbar. -- Det stora bekymret med den mediala hetsen och viljan att förmedla armageddonnyheter är såklart att relevanta frågeställningar kring överkonsumtion, miljö och miljöförstöring vilka presenterar ganska reella problem i närtid hamnar fullständigt i skymundan för ett diffust 'globalt hot'. Den problematiken blev uppenbar när hela miljörörelsen och forskarvärlden kollektivt abdikerade och lät en osnuten snorvalp som inte tagit sig igenom högstadiet förklara forskning för världen... Enligt sagda snorvalps mor var personen dessutom försedd med den magiska egenskapen att den kunde se, till skillnad från oss andra, koldioxid... Här någonstans borde en forskarkår faktiskt tagit ansvar. Den borde även ha visat framfötterna i energifrågan. Men icke. -- Vi lever i dag i ett samhälle där vi ur elproduktionshänseende varit ganska koldioxidneutrala sedan... ja, sedan kärnkraften var färdigutbyggd, där vi raserat kärnkraften till förmån för intermittent vindkraft som... som regel har ett större koldioxid-fotavtryck än kärnkraft - räknat per kilowatt-timme över hela livscykeln. Den är dessutom dyrare. Vi lever idag i ett samhällle där petroleumindustrin tungt investerar i s.k. 'green tech' och där folk glatt köper en Tesla och känner sig nöjda med sin insats. Utan att reflektera över att en ganska stor del av en bils koldioxidfootprint kommer av produktionen. Att vi i konsumtionssamhället levande människor lämnar ett astronomiskt fotavtryck efter oss som är fullständigt ohållbart är uppenbart för varje tänkande människa. Varje tänkande människa har dock ett direkt ansvar för sina egna handlingar. Så. Dra ner på bilkörandet. Dra ner på flygandet. Dra ner på köttkonsumtion - och i princip all annan konsumtion. Ge fan i att selntrianmässigt byta bil var fjärde år (hellayah - har haft samma jävla quattro i 20(!) år). Men -att tro att de politiker som raserat europeisk energiproduktion för all överskådlig framtid samtidigt som man satt oss i knät på ryska gasintressen skulle ha någon som helst vilja, eller förmåga, att adressera klimatfrågan (som är en jävla massa olika frågor ofta helt oberoende av varandra) är dock naivt. Sen kan vi alla dunka i oss toppslätskivling tills vi ser Lucy, i himlen - med diamanter, bäst vi vill... det kommer dock inte att ändra på faktum att överbefolkning och näringsbrist samt sannolikt globalt storkrig kommer att klippa oss långt före klimatet. -- Med denna positiva utblick... Ett nedslag i verkligheten - närmare bestämt mina grannar. De kännetecknas inte av vare sig större studieskulder eller högre utbildning. Typ, livets hårda skola, SSU och eget företagande - vilket varit inte särskilt framgångsrikt - för hela slanten. Mycket åsikter. Väldigt lite förståelse. Noll förmåga till abstrakt tänkande. De har skaffat elbil (de byter punktligt bil vartannat år) men har kvar sin direktverkande el då det 'var för dyrt' att växla till fjärrvärme. Vilket då fick till konsekvens att de under rekordenergipriserna vare sig hade råd att värma huset eller köra bil. I anslutning till detta så sporte jag om de nu fattade att vi faktiskt behöver stabil energiproduktion... och svaret lät inte vänta på sig - men kärnkraft är jättedåligt så vi måste bygga ut vindkraften jättemycket... Jag kände mig väldigt trött och sa - ja... då är det nog bara att ni lär er frysa... Till historien hör att mannen i familjen har varit frifräsande företagare i flera årtionden - men han missade den lilla biten att man som egenföretagare har ansvar för sin egen pension... Han menar att detta är väldigt orättvist och förstår inte att hans företag måste ta det ansvar för honom som min arbetsgivare gör för mig... Men... det fick till konsekvens att han efter 70 fortfarande harvar på med sitt företag... som betalar elbilen... Han har inte råd att gå i  pension - då han helt sonika varit för dum för att fatta det här med pensioner... De har dock löst den akuta uppvärmningsproblematiken - de tog ett banklån och installerade en kakelugn. De har dock inte fattat att det finns en poäng med att själv bränna papper och liknande - inte minst om man har en faktisk eldstad... så de förlitar sig forfarande på sopsortering och pappersåtervinning. Och kör ofta till tippen för att slänga wellpapp. Nu när de har råd att ladda elbilen... -- Märk väl. Jag har inte sagt 'pip' i själva klimatfrågan. Jag har uttryckt en åsikt om medial rapportering om faktiska forskningslägen och lite annat... som att jag då är väldigt väldigt oroad över energiförsörjningen. Fan - nån som har lite toppisar över? Jag känner mig plötsligt väldigt trött på världen;) -edit- Såg att toppisar och andra former av skojiga svampar diskuterades tidigare i tråden. Det pågår just nu även i Sverige en studie om terapeutisk användning svamp. Oklart vad den har landat i så långt. I USA har forskningen pågått ganska länge. Och i sydamerika har man tryckt i sig ayuhasucha (hur fan det nu stavas) ganska länge. Peyote i Mexico med omnejd. Allehanda substanser inklusive 'dagga'/'bang' i afrika och asien... Etc. etc. Vissa dagar tror jag att de fyra första sakerna en människa sa var: Kan jag knulla det där? Kan jag döda det där? Kan jag äta det där? Kan jag bli bäng på det där? Inte nödvändigtvis i den ordningen dock...      
    • Risken är mkt större att mänskligheten går under av krig pga girighet av naturtillgångar o makt... etniska konflikter som människor med stor makt skapat....jorden överlever garanterat allt detta...
    • Storsjön fick rödingbeståndet utplånat för att flygvapnet bombade lekbottnarna, därefter kanadaröding och nu signalkräftor... Vad kommer härnäst - rotenonbehandling? Eller utdikning? Även vätterrödingens lekbottnar har bombats under många år... Men, på vättern har det väl främst varit rödingen som tagit stryk av signalkräftorna - trodde jag. Har smugit vid flera av småbäckarna på Frösön i början av maj och spanat på överraskande stora harrar i dikena. Av och till kunde man nypa dem i stjärtfenan - glad att ha upplevt det.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...