Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Glasfiberspön

Här diskuterar vi glasfiberspön från då och nu.
Fiberglass rods only.
- English and swedish language are used here

1. Som sagt skriv vad ni har för glasfiber spön:)

2. Started by KPE,

För att höra om spö + rulle är något att fiska med seriöst? Jag har modernare i min ägo, men förstår att glasfiber och bambu är något man bör respektera.

• 2 replies
    • 237 views
  3. Started by ChrisBo,

Hej Jag kom över ett gammalt Hardy JET spö 8'6 ft #6, det känns väldigt trevligt och lätt i handen. Har tänkt att en DT lina ska komma på sin plats till spöt, men frågan är bara eftersom spöt är äldre och är ett glasfiberspö, så undrar jag vilken klassning ska jag köra? Ska jag gå ner en klass i linan till en #5 istället?

• Like
      • Thanks
    • 7 replies
    • 1.1k views
  4. Med avstamp i ursprunglig post - där jag frågade om info kring två loppisfynd har jag blivit så begeistrad av Feralite-klingan att jag helt sonika skaffade mig även en sjua i samma korta, nätta längd. Mitt tänkta sommarprojekt var att fiska havsöring på kusten med torrfluga och ett G-Series 6wt 8'8" - planen har nu utökats med att evaluera detta spö tillsammans med ett Thomas & Thomas Avant II som snart levereras samt då praktiska erfarenheter av att fiska med klassiska glasspön på kusten, vilka kom till mig som loppisfynd. Sjuan inhandlades på eBay för 22 brittpund + frakt & moms. - så den totala kostnaden för dessa tre spön understiger 1.500:-. Fibatuben va…

5. Started by BortKommen,

Hej! Undrar om någon av er har prövat Silkeslina till era glasfiber spön? DT eller WF? Vilkas spön har ni använt er av samt Silkeslina? Klass? Jag har allt ifrån klass 2 till 6, blandade märken osv.. Skulle vilja testa men vågar inte chansa, då de kostar en heldel 😊 Med vänlig hälsning,

6. Started by Line-speed,

Någon som har en F series som kan ge lite upplysning om hur spöt är o fiska med.. Har nyligen beställt en 7,2fot #3 som e 5delad... Väntar med spänning o testa den när vädret tillåter....

• Confused
    • 17 replies
    • 4.1k views
  7. Started by Hermansson,

Är det någon här som har erfarenhet av Visions Glassic spön, och då framförallt #2/3? Hittar inga recensioner eller direkta tester.

• Thanks
      • Like
    • 21 replies
    • 18.4k views
  8. Started by Mr_Tipper,

körde med glasfiber för några år sedan och är sugen på att bygga ett ev köpa ett till nästa års torrfluge Fiske. så undrar vilka märken kör ni med? vilka längder och klasser föredrar ni? lag gärna upp bilder på era spön alltid kul att se =) // Skit Fiske

• Thanks
      • Like
    • 15 replies
    • 6.3k views
  9. Started by L_G_V,

Förra våren hittade jag en gammal fibatube 12,6 fots klinga på nätet som jag byggde ett spö på, blev helt klockrent! Långsamt å härligt men även ganska tungt... Har kollat på nätet en del, men hittar inga nyare tvåhandsklingor i glasfiber, vet att epic har någon som är typ 11 fot. Men är det någon som har koll på vart man kan hitta fler/andra tvåhandsklingor i glasfiber? Inget jättestort utbud direkt.. Alla tipps uppskattas MVH// Göran

• Like
    • 12 replies
    • 4.9k views
  10. Hej, Vintage-glas från Fenwick, Phillipson, Cortland, Orvis mfl verkar ändå tillverkats i motsvarande klass 5 samt vara sköna att fiska med, enligt vissa i alla fall. Men finns det några svensktillverkade glasfiberspön som kan vara intressanta? De verkar inte ha något direkt marknadsvärde i alla fall...

11. Nån som testat? Hur är klingan i jmf med motsvarande t.ex. Epic eller CTS? https://bluehalogear.com/collections/retroflex-3-blanks/products/retroflex-3-fiberglass-fly-rod-blank-5wt-faster-action

• 1 reply
    • 884 views
  12. Started by Christian,

Jag har bytt ut mitt gamla bruna F703-2 mot ett gult 6'9'', #3, som tillverkades endast för den japanska marknaden när Scott fyllde 30 år, alltså typ 2004. Dom gamla Scott-spöna i glasfiber från åren i San Fransisco var gula, fast då var hårdvaran gul. På detta spöt är den bronsfärgad. Passar fint till min bruna ATH F1. Ingen dum kombination.

13. Started by Nicbjo,

Jag fyllde nyss 40 år och då får man ju köpa sig en fin present ? Så redan i slutet på förra året mailade jag Mario Wojnicki och beställde ett spö , jag berättade även att det var min egen födelsedagspresent, och han lovade att det skulle vara färdigt i tid till min födelsedag. Ungefär fyra månader senare så dök det då upp och wow! vilket vackert spö ? Jag hade bett om linförare i agat, mer vackert än praktiskt, men ändå! Marios rullfästen är i mitt tycke de kanske snyggaste med välvda sliding rings och micarta i handtagsslut och butt. Micartan brukar vara ljusbrun eller svart och jag föredrar svart där. De andra glasfiberspön jag äger/ägt/har sett har…

• Like
      • Haha
    • 2 replies
    • 1.7k views
  14. Started by spawn,

Är det någon som har testat? Börjar inse att jag "måste" ha ett nytt gäddspö och efter som att jag helst använder glasspön så är jag lite sugen på en #8.

15. Started by mirsa,

Hej! Sugen att prova glasfiber! Fastnat för echo #4 7'4. Är det någon som har testat en sån? Tacksam för svar

16. Started by EsbjörnKöhler,

Efter lite research i vintermörkret blev jag sugen på att testa på glasfiber. Kort spö med känsla och kontroll var det som stod på listan. Jag hittade en annons på Ebay om ett spö som gav ett lite sådär intryck vid första anblick. Efter ha läst väldigt positiva reviews på Amazon om spöt så tänkte jag va fan det handlar ju om 600 spänn så varför inte testa? Nu har jag fått hem spöt, ett #4 på 7,8 fot och har precis provkastat det. Jag älskar det. Sjukt imponerad av kvalitén både på hur det är byggt och hur det presterar för priset. Här gäller det att vara följsam och inte ta i då det är ett spö med djup och långsam aktion. Det går att dunka på helt okej men spö…

17. Started by jani,

Tjena! Är de nån där ute som vet något mer än det man kan finna på HiLevels sida om denna klinga? Bajs eller najs - å i så fall.... varför tycker du så? http://www.hilevel.se/nyheter/yellow-river-glasfiber-klingor-s-glass.html

• 5 replies
    • 4.9k views
  18. Started by Ironbluedun,

Publicerat 1 timme sedan Hej. En nostalgifråga: Mitt första flugspö var ett Ryobi glasfiberspö som inköptes någon gång under sent 70-tal. Det hängde med mig under många år, först i fisket och sedan i utrustningen som stod på hyllan hemma. Tyvärr försvann det i någon av alla flyttar. Nu undrar jag om någon av er kan hjälpa mig med åtminstone en bild på ett sådant spö? Spöt var i klass 7, 8 1/2 fot, djupt mörkrött med en keramisk nedersta spöring. Det kastade förstås som en kokt spaghetti, men det var det bästa spöt som fanns då. Tror det kan ha hetat Ryobi 590 eller något liknande, men vännen Google ger inget svar på det. Tacks…

• 3 replies
    • 1.7k views
  19. Started by L_G_V,

Tänkte bygga mig ett nytt spö till hösten. Skulle vilja bygga ett klass 4 glasfiberspö. Hittade TaniwhaRodworks på nätet (etsy.com) Ser ut att vara snygga lite genomskinliga klingor. Är det någon som har byggt ett spö på en sådan klinga? Tänkte höra om detta något att ha? Mvh/ Göran

• Like
    • 12 replies
    • 6k views
  20. Started by Ixoye,

Scott F-Serie https://tellurideangler.com/casting-pond/articles/scott-f-series-fly-rod-review/

• 0 replies
    • 1.4k views
  21. Started by L_G_V,

Hallå! Sitter och klurar inför höstens/vinters spöbygge. Är det någon som bygget ett på på klingan CTS DH (tvåhands) glasfiber 11,6fot? Undrar mest vad det är för ytterdiameter på klingan i butt-delen... Kollar runt på olika rullfästen, men då är det lättare om man vet vilken innerdiameter den ska ha Byggde ett spö för 2 år sedan på en gammal Fibatube klinga, den hade ganska tjock butt-del. tror den var över 15mm, så alternativen för rullfästet var inte allt för många MVH/ Göran

• 0 replies
    • 1.9k views
  22. Started by Johnny D,

Är mycket intresserad av att skaffa ett bra glasfiberspö runt 7,6 #4. Men det är väldigt svårt att hitta några tester på dem. Provade visions nya igår men det finns bara som#6. Någon som har erfarenhet av Hardys nya Sirrus, Vision Glassic el Tfo,

• 7 replies
    • 5k views
  23. Started by Mr_Tipper,

Någon som fiskar med kabuto klass 5 eller kabuto över huvud taget? vad kör ni för linor? // Skit Fiske

• Like
    • 7 replies
    • 2.7k views
  24. Started by Storskag,

Hej, Har precis inhandlat ett Taniwha Rodworks (Mark Williams) 476 S Glass här på forumet och undrar nu om någon har något bra förslag på passande lina till detta? Kommer främst att användas för fiske med torrfluga i små till medelstora vatten (bl.a. Gimån, Stavre) och passande lina för överhandskast går före exceptionella egenskaper för underhandskast. Tackar på förhand! Med vänlig hälsning, // Micke

• 0 replies
    • 1.5k views
  25. Started by Ixoye,

Jag är riktigt sugen på att testa ett modernt glasspö, och jag funderar mest på ett Orvis Superfine 7'6 #4 som jag bara läst gott om, men jag funderar lite på val av rulle till detta spö, jag har nämligen en Danielsson Nymph W (90gram) liggandes, kan den vara lämplig viktmässigt till detta spö ?

• Like
    • 8 replies
    • 2.3k views

Recently Browsing 0

• No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.