Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

idre om 1 vecka

Featured Replies

Publicerat

Om en vecka åker man till idre, för att fiska harr och örig.

det ska verkligen bli en upplevele.

efter en panikslagen titt i flugasken så inser jag att jag inte kommer hinna binda upp dem flugor som jag behöver.

Då återstår flugor.se

vilka flugor skulle ni rekomendera vått som tort

Mvh joel

fiska bör man annars dör man...
fiskar gör man likfan dör man...

Läs gärna min Flugfiske Blogg.

Både flugfiske äventyr och Flugbindning

http://joelsfiske.devote.se/

Publicerat

Stora nattsländor !

Publicerat

klinkhammer

double legs

superpuppan

"But when I am alone in the half light of the canyon all existence seems to fade to a being with my soul and memories. And the sounds of the Big Black Foot River and a four count rhythm and the hope that a fish will rise. Eventually, all things merge into one, and a river runs through it. The river was cut by the world's great flood and runs over rocks from the basement of time. On some of the rocks are timeless raindrops. Under the rocks are the words, and some of the words are theirs. I am haunted by waters."

Publicerat
  • Författare

tack för era svar.

när ka man tänka sig att flugorna kommer om man bställde igår?

Publicerat

tack för era svar.

när ka man tänka sig att flugorna kommer om man bställde igår?

Beställer du innan klockan 16.00 har du till 98 procents säkerhet sakerna dagen efter.

Så har det varit för mig, Sameo/Flugor.se har den bästa servicen jag vet om på marknaden idag.

Men får du inte flugorna idag, får du dem säkert i morgon! :)

Medarbetare på +FishEco...

Publicerat

Flugor.se är väldigt snabba och som inlägget ovan skriver så har du oftast flugorna dagen efter.

Någon skrev ovan stora nattsländor. Jag skulle vilja påstå att att små nattsländor(18-14) ger bästa resultat. Men det är klart att strippa hem några större caddis funkar ju alltid men kanske inte lika kul fiske.

Jag hade bra fiske i Idretraken med torra varianter av march brown och peasant tail, kommer tyvärr inte ihåg vilken tid på året detta var. I Guttan hade jag bäst fiske, fick några hyfsade harrar.

/Christofer

Publicerat
  • Författare

Flugor.se är väldigt snabba och som inlägget ovan skriver så har du oftast flugorna dagen efter.

Någon skrev ovan stora nattsländor. Jag skulle vilja påstå att att små nattsländor(18-14) ger bästa resultat. Men det är klart att strippa hem några större caddis funkar ju alltid men kanske inte lika kul fiske.

Jag hade bra fiske i Idretraken med torra varianter av march brown och peasant tail, kommer tyvärr inte ihåg vilken tid på året detta var. I Guttan hade jag bäst fiske, fick några hyfsade harrar.

man har stora förväntningar, det är trots allt min första fjällresa :D

Publicerat

I vilket område tänkte du fiska? Särna/idre fvo ?

Förvänta dig inte för mycket, området är ganska hårt fiskat och jag såg inte några fjäll när jag var där :P Men du hade kanske tänkte dig något annat ställe.

/Christofer

Publicerat

Håller med föregående talare :D Var uppe två veckor med hemkomst i Söndags. Mycket smått blir det! Men det finns stora fiskar (iaf öring), de är bara inte så vanliga.

Publicerat
  • Författare

är faktiskt så att jag är helt ovetande om fiske vatten, jag har en kompis där uppe som ska guida mig och han förbjöd mig att kolla på några vatten där uppe.

Han ville göra det till en överaskning, så man får helt enkelt se!

en liten fråga om e12:an ska man klippa hacklet på undersidan eller ej?

Publicerat

Jag var i Idre vecka 27 och fiskade mycket i Grövlan men även små vattendrag och Guttan, storån besökte vi med. Jag kommer nog inte åka upp fler gånger. Det verkar ganska så utfiskat på stor fisk för vi fick kanske 10 fisk var om dagen men i storlekarna 10-15 cm. När vi pratade med andra folk däruppe så verkade det vara samma visa för dem med. Vi prövade även på natten då vi hört att det skulle vara fint. Vi drog lite större fisk men ändå ingen över måttet. Vet inte om detta var pga av väder/vind eller något annat men det var långt från "ett fiskeparadis" i min mening.

Vi såg förövrigt inga kläckningar men jag körde i stort sätt bara med Streaking caddis, caddis och muddlers. Det nappade flitigt med dessa flugor men som sagt smått vart man än placera flugan.

Får hoppas du får ett bättre fiske än vad vi fick. Rapportera efteråt!

Publicerat

Hade ungefär samma fiske som Krämp. Bäst fiske med E-12 vid midnatt. Men jag fiskade rätt lite då det var familjesemester primärt. Stötte en riktigt stor fisk från strandkanten i Storån. Den var på minst ett par kilo iaf. Men det var för mörkt för att se vad det var. Stor var den iaf! Vet inte om det går gädda i systemet? En holländare tog en öring på 3,7 i Storån i mitten på juni. Hade riktigt fin kläckning ena kvällen av stor strömslända (tror jag det var iaf). Den kvällen hade jag åkt ifrån vadarna :D

Publicerat

Fiskar mycket i särna/idre och har fått många fina harrar. Var uppe v 27 och fick flertalet över 40 cm på superpuppa, red tag och röd myra. Ska upp nu vecka 30 och pröva på lite Czechnymf-fiske :)

Publicerat
  • Författare

Fiskar mycket i särna/idre och har fått många fina harrar. Var uppe v 27 och fick flertalet över 40 cm på superpuppa, red tag och röd myra. Ska upp nu vecka 30 och pröva på lite Czechnymf-fiske :)

så roligt!

Publicerat

Finns välsorterade butiker på plats om du missat några flugor, de har koll på vad som gäller för tillfället. Skitfiske!

Mvh alex

Release all wild trout.

Publicerat
  • Författare

Jag var i Idre vecka 27 och fiskade mycket i Grövlan men även små vattendrag och Guttan, storån besökte vi med. Jag kommer nog inte åka upp fler gånger. Det verkar ganska så utfiskat på stor fisk för vi fick kanske 10 fisk var om dagen men i storlekarna 10-15 cm. När vi pratade med andra folk däruppe så verkade det vara samma visa för dem med. Vi prövade även på natten då vi hört att det skulle vara fint. Vi drog lite större fisk men ändå ingen över måttet. Vet inte om detta var pga av väder/vind eller något annat men det var långt från "ett fiskeparadis" i min mening.

Vi såg förövrigt inga kläckningar men jag körde i stort sätt bara med Streaking caddis, caddis och muddlers. Det nappade flitigt med dessa flugor men som sagt smått vart man än placera flugan.

Får hoppas du får ett bättre fiske än vad vi fick. Rapportera efteråt!

Här kommer den efterfrågade rapporten

Det vart mest fiske i storån och det var det enda stället som gav någon som helst utdelning.

Vi kom ner på torsdag kväll och då vart det till att studera sträckan som jag tänkte fiska vid dagen efter.

det var inte ett vak första dagen och inga kläckningar. Ingen fisk heller för den delen, men jag missade ett antal fiskar på goddard caddis, man är ovan vid torrfluge mothugg :S

Men dagen efter var vi vid foskros och min första harr kunde landas, tagen på torr goddard caddis :D

sedan hände inget mer förren sista dagen dvs igår, då en harr på 20 cm landades vilket nu är mitt pb.

nu kommer man ju leta sig blodig efter strömmande vatten här i falun!!!!

Publicerat

Harr i Foskros? Trodde inte de fanns så långt upp?

Publicerat
  • Författare

jodå

Publicerat

Huh, det låter oroväckande, hoppas du var nedanför fallet då...

Var med om att ett vatten blev kontaminerat av någon harrälskare, varpå harren tog över och den fantastiska öringstammen gav vika.

Publicerat

jodå

Inte för att ifrågasätta dig eller så, men är du säker på att du var uppe vid foskros? Låter väldigt märkligt, och att du dessutom fick två stycken är ännu märkligare.

Finns ett par fina strömmande vatten i ditt område. Kika kartan :)

Redigerad med karki

Ett bompass är ingenting!

Publicerat
  • Författare

Nejdå!

Finns ingen harr där.

-_-

får väl förtydliga mig då.

jag var 100 meter nedströms foskros bron

Publicerat

får väl förtydliga mig då.

jag var 100 meter nedströms foskros bron

Ok.

Det ska inte finnas någon harr där heller. Men intressant att dom eller någon har puttat upp några individer ovanför fallet.

Finns det någon här inne från Särna/Idre som har stött på harr ovanför fallet?

Redigerad med karki

Ett bompass är ingenting!

Publicerat

Du kanske menar bron lite ovanför Grövlans inflöde?

Publicerat
  • Författare

Du kanske menar bron lite ovanför Grövlans inflöde?

nej det gör jag inte