Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Switchspö verkar ju intressant men......

Featured Replies

Publicerat

Dom flesta verkar ju vara i tvåhandsversioner.

Jag provade på tvåhandsfiske för några år sen men fick aldrig till det med kastet.

Är det någon skillnad i kastteknik när det gäller switchspön i lättare klasser ( 5-7)?

Det spöet jag funderar på är ett Scott L2H i klass 6.

Känns nästan svårt att enhandskasta med det spöet....eller?

http://www.tellurideangler.com/products/Scott-L2H-1106%7B47%7D4.html

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

• Svar 70
  • Visningar 13,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Instämmer med Christian ! Ett mycket trevligt spö. Numera även ett Reel Steel. Try it, you`ll like it !

• Ja det verkar vara förbaskat kul! Sen "råkade" det bli just ett Scott

Publicerat

Dom flesta verkar ju vara i tvåhandsversioner.

Jag provade på tvåhandsfiske för några år sen men fick aldrig till det med kastet.

Är det någon skillnad i kastteknik nÄr det gÄller switchspön i lÄttare klasser ( 5-7)?

Det spöet jag funderar på Är ett Scott L2H i klass 6.

KÄnns nÄstan svårt att enhandskasta med det spöet....eller?

http://www.tellurideangler.com/products/Scott-L2H-1106%7B47%7D4.html

Det där ser ju ut som ett "baby spey", för den som fiskar mestadels med underhandskast.

Jag hävdar att det är lättare att lära sig kastningen med ett större spö än vice versa. :)

Publicerat

De switchspön jag har ägt har funkat bättre för tvåhandsbruk än enhands. Jag tycker det kan bli lite slängigt att kasta enhands med 10'6"-11'.

Men som lätta tvåhands kan det vara kanon. Snåriga vatten med grov fisk.

Publicerat

Kom heller inte så bra överens med tvåhands, men sedan switchspöt kom i mina händer lossnade det. Varför vet jag inte riktigt, men sedan föll sig tvåhandkastningen lättare. Nu har jag bara ett 13`#7 som tvåhands, så det är ju bara 2` längre än mitt längre switchspö. Det beror lite på linan och spöt att det lätt blir slängigt att använda switchspöt som enhands, och vem enhandskastar 15-22 grams klumpar på 10`-11` spön, om man kan hålla spöt med båda händerna ?

Publicerat

Ett klumpsystem är inget kul att enhands öh-kasta med, när det gäller switchspön. Men enhands underhand är trevligt.

Tack vare längden behöver ju inte kaströrelsen vara så lång, man kan jobba med små rörelser.

Dagens spön är ju så jäkla lätta dessutom. Jag minns de spöna jag började fiska större fisk med, 11 fot enhands med en rejäl matchvikt. :D

Köpte i höstas ett Echo SR 10'10'' #7. Mycket lätt i handen, inga problem med enhands även om jag mest kört tvåhandsfattning på det.

Grymt roliga spön faktiskt, och perfekta för västkuståarna.

Kom ner i vår och prova! :)

Publicerat

Hej Shanti!Vad har för lina eller klump på Echospöt.

Publicerat

Hej Shanti!Vad har för lina eller klump på Echospöt.

Hej!

Jag kör en Airflo Skagit Compact 450, sitter som en smäck.

Samt klippta DT-linor på runt 20-22 gram för de lägen när skagit blir lite brutalt.

Publicerat

Tack för svaret Shanti.Jag kör med Airflo skagit switch 450 och scandi compact st6/7 420 grain .En kompis var över och köpte dom på Leland.Vi kanske ses på kullagårds sträckan i sommar .

Publicerat

Tack för svaret Shanti.Jag kör med Airflo skagit switch 450 och scandi compact st6/7 420 grain .En kompis var över och köpte dom på Leland.Vi kanske ses på kullagårds sträckan i sommar .

Det tror jag säkert, får se upp så vi inte förväxlar spön då bara. ;)

Publicerat
  • Författare

Tack!

Men jag fick dom flesta och bästa svaren på Facebook :huh:

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat

Tack!

Men jag fick dom flesta och bästa svaren på Facebook :huh:

Så klart, där är ju bara sådana som tycker och tänker likadant :)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Så klart, där är ju bara sådana som tycker och tänker likadant :)

He He...avundsjuk?

Publicerat

Knappast. Blir inte det efter att ha blivit raderad två gånger :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Kom igen, Sasse. Det behöver inte huggas i varannan tråd. :)

Publicerat

Nejdå. Ska gå ner till var tredje eller fjärde tråd. Det är dock svårt att låta bli när bollen läggs upp på straffpunkten :)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Nejdå. Ska gå ner till var tredje eller fjärde tråd. Det är dock svårt att låta bli när bollen läggs upp på straffpunkten :)

Bra början!

Här tycker jag nog straffen blev ett stolpskott. ;)

Publicerat

Jag har en Loomis Switch GLX 11' #5 med riktigt tvåhandshandtag. Det är ett fantatiskt trevligt spö att gå å dänga muddlers på öring med :)

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Publicerat

Varför ska man ha ett switch-spö? Själv fiskar jag tvåhands eller enhandsspö efter lax och havsöring och väljer spö efter förhållanden och vad som för stunden känns bäst. Jag har inte riktigt förstått vilken "lucka" ett switch ska fylla? Å andra sidan vet jag att Olof Johansson var väldigt förtjust i långa enhandsspön, men förklara gärna så att jag förstår.

J

Publicerat

Varför ska man ha ett switch-spö? Själv fiskar jag tvåhands eller enhandsspö efter lax och havsöring och väljer spö efter förhållanden och vad som för stunden känns bäst. Jag har inte riktigt förstått vilken "lucka" ett switch ska fylla? Å andra sidan vet jag att Olof Johansson var väldigt förtjust i långa enhandsspön, men förklara gärna så att jag förstår.

Ett switch är ganska mångsidigt. Jag var mest ute efter ett kort tvåhands till västkuståarna, faktiskt så upplever jag det som att man "kastar tvåhands men fiskar enhands". Skulle jag vilja lägga ett öh-kast med dubbeldrag kan jag göra det också.

Det är smidigt litet tvåhands, som jag kan fiska enhands med om jag vill.

Fast mest är det roligt och kasta med. ;)

Publicerat

"Ett switch är ganska mångsidigt. Jag var mest ute efter ett kort tvåhands till västkuståarna, faktiskt så upplever jag det som att man "kastar tvåhands men fiskar enhands". Skulle jag vilja lägga ett öh-kast med dubbeldrag kan jag göra det också.

Fast mest är det roligt och kasta med. ;)"

Amen!!!

Redigerad med Professorn

Publicerat
  • Författare

Ett switch är ganska mångsidigt. Jag var mest ute efter ett kort tvåhands till västkuståarna, faktiskt så upplever jag det som att man "kastar tvåhands men fiskar enhands". Skulle jag vilja lägga ett öh-kast med dubbeldrag kan jag göra det också.

Fast mest är det roligt och kasta med. ;)

Ungefär så kan man beskriva känslan, när jag blev intresserad av switchspön.

Speciellt det sista.....att det verkar så förbaskat kul :)

Redigerad med Hannu

Publicerat

Västkuståarna ja, där har jag aldrig fiskat och jag förstår att mindre vattendrag ställer andra krav på prylarna.

J

Publicerat

läst lite om Switch spö och är riktigt sugen på att beställa en klinga

Cts 10.6 #8......verkar som riktigt skoj fiske

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Bygger mina spö på Cts klingor
http://customflyrods.blogspot.se/

Publicerat

Är riktigt sugen på ett Switch spö och undrar om ni har några förslag på bra spön?

Fiskar mest västkustälvarna.

Nämn gärna nogon bra rulle som passar till spöt :)

Publicerat
  • Författare

Mailade Scott ang. handtagslängderna på 1105/4 och 1106/4 (11 fot, klass 5 och 6).

Hello Hannu,

The grip measures 9 3/4 inches or 247.65 mm and the bottom cork handle measures 3 3/4 inches or 95.25 mm from the bottom of the reel seat to the end of the cork handle/fighting butt.

Känns inte som en fullvuxen laxpåk?